Folkomröstning om Förbifart Sthlm
avFör några veckor sedan hotade Carin Jämtin att köra över Miljöpartiet och Vänsterpartiet om Förbifart Stockholm. Det kommer hon inte att behöva.
Istället överlåter de rödgröna åt stockholmarna att bestämma i en folkomröstning. Omröstningen ska hållas den 23 september 2012 och kommer att utgöras av två olika valalternativ: Ett förslag om att ”bygga ut kollektivtrafiken med nya spår, tunnelbana och stationer” och ett förslag om att ”bygga en ny nord-sydlig motorvägförbindelse i Stockholms län, kallad Förbifart Stockholm”.
Båda alternativen kostar enligt de fyra partiledarna lika mycket och inför folkomröstningen ska båda sidor ges lika resurser för att bedriva sin kampanj. Vid en rödgrön valvinst tillsätts också en särskild utredare för att ta fram en lösning som bygger på kollektivtrafik.
Det här är en smidig lösning framför allt för Socialdemokraterna som är för Förbifart Stockholm. Just nu är stödet bland stockholmarna massivt för ett bygge av förbifarten. Opinionsinstitutet United Minds gjorde på eget bevåg en undersökning i höstas som visade att 73 procent av de boende i Stockholms län var mycket eller ganska positiva till bygget. Även Novus och Demoskop har fått liknande resultat när de gjort undersökningar på uppdrag av Centerpartiet respektive Bil Sweden.
I de rödgrönas överenskommelse utlovas dock även flera satsningar på kollektivtrafiken. Bland annat lovar de att ”i närtid” efter valet genomföra:
√ En utbyggnad av Mälarbanan.
√ En ny tunnelbanegren från Odenplan till Norra station/Karolinska.
√ En första etapp på Spårväg Syd mellan Kungens Kurva och Flemingsberg.
√ Dubbelspår på Roslagsbanan som möjliggör 10-minuterstrafik.
√ Dubbelspår på Nynäsbanan.
√ En satsning på 250 miljoner kronor per år som ska gå till fler cykelbanor och utbyggd kollektivtrafik i Stockholm.