I hälarna på Sahlin

Eva Buskas följer Mona Sahlin under valåret 2010

Startsida / Inlägg

Opinionen och förbifart Sthlm

av Eva Buskas

Som man frågar får man svar, brukar det ju heta. Om det kommer att vara tillämpligt även på folkomröstningen om Förbifart Stockholm återstår att se.

Tidigare i dag skrev jag att stödet för Förbifart Stockholm är massivt bland stockholmarna och hänvisade till tre undersökningar gjorda av Novus, Demoskop och United Minds. Sedan dess har ett par bloggläsare påpekat att Demoskop gjort ytterligare en mätning om Förbifart Stockholm på uppdrag av Miljöpartiet och då fått ett helt annat resultat.

Demoskops första mätning beställd av Bil Sweden ställde frågan ”I Stockholm kommer det att byggas en ny vägsträckning, Förbifart Stockholm, väster om Stockholm bland annat i syfte att avlasta dagens E4 (Essingeleden), tycker du att det är ett bra eller ett dåligt beslut?”. Bland de tillfrågade stockholmarna svarade då 77 procent att de tyckte att det var ett bra beslut, medan 10 svarade att det var ett dåligt beslut och 14 svarade att de inte visste.

I den andra mätningen där MP var beställare ställdes istället frågan ”I Stockholmsregionen diskuteras en ny sexfilig motorväg, Förbifart Stockholm, väster om Stockholm och en utbyggnad av nya pendeltågs och tunnelbanelinjer. Vad anser du är viktigast att prioritera?” Då svarade 48 procent av de tillfrågade att de tyckte att det var viktigast att prioritera en ny motorväg, medan 51 procent svarade utbyggnad av nya pendeltågs och tunnelbanelinjer.

Även i folkomröstningen kommer två alternativ att ställas mot varandra: motorvägsbygge mot kollektivtrafik. Betyder det då att V och MP kan luta sig mot MP:s demoskop och räkna med att ta hem segern? Knappast.

Inte ens Lars Ohly gjorde i dag någon hemlighet av nejsidan kommer att ha en uppförsbacke för att vända opinionen bland stockholmarna.

Och att de tre rödgröna partiledarna i dag lovade att båda sidorna i en folkomröstningskampanj ska få lika mycket resurser låter tjusigt, men betyder inte ett smack. De skulle visserligen få lika mycket offentliga medel, men det finns stora privata intressen för ett motorvägsbygge och de lär göra sitt bästa för att ja-sidan ska gå segrande ur striden.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB