SSU-reklam provocerar
av
Flera partier satsar på tv-reklam i årets val. Först ut är SSU som valt humor och överraskningsmoment före traditionella partibudskap.
I filmen får tittaren följa en ung killes utekväll på krogen fram tills han vaknar morgonen därpå. En använd kondom på nattduksbordet vittnar om att han har fått sällskap hem. Men bredvid kondomen står ett glas med löständer. Och samtidigt som texten ”Visst blir man förvånad…” visas i bild, avslöjas att hans sängkamrat är en äldre dam.
Men det är inte åldersskillnaden som är tänkt att förvåna. Istället är det att killen kliver upp och drar på sig arbetskläderna. Texten ”Visst blir man förvånad…” följs av ”…när unga har jobb” tillsammans med en speakerröst som förklarar att var fjärde ung saknar jobb.
Men det är inte alla som gillar greppet. ”SSU:s valfilm suger” skriver socialdemokraten Irmeli Krans på sin blogg. Det är löständerna som retat upp Krans: ”Varför? För att ytterligare förstärka mannens nidbild av äldre kvinnor? Så oerhört onödigt. Kunde inte den äldre vackra kvinnan bara fått vara sensuell? Hur länge ska vi kvinnor behöva utsättas för männens förlöjligande av våra kroppar och vårt åldrande? /—/ Tack vare SSUs bidrag ett bra tag till…” skriver hon.
Andra dömer ut filmen som ”fånig” och ”ger dålig smak” eller bara obegriplig, medan andra hyllar den.
Reklamen kommer att gå på tv4 från den 12 april.