I hälarna på Sahlin

Eva Buskas följer Mona Sahlin under valåret 2010

Startsida / Inlägg

Kändiskriget fortsätter

av Eva Buskas

Knappt hann Socialdemokraterna presentera Moneybrother som dragplåster i Almedalen förrän alliansen presenterade inte bara en kändis, utan tre – som dessutom skrivit en egen allianslåt.

Men i dag tar S ytterligare en poäng i kändiskampen: I Expressen skriver Liza Marklund en krönika som närmast är ett hyllningsepos till Mona Sahlin.

”Hon kommer att bli en fantastisk statsminister. En sådan som man är stolt över, en som man pekar på i tidningen inför sina utländska vänner och säger: ’Titta, det här är vår statsminister, Mona heter hon, hon är så himla bra!'” skriver Marklund entusiastiskt.

Hon fortsätter: ”valet i september handlar ju inte i första hand om vem som ska vara statsminister, utan vilket samhälle vi vill ha i framtiden. Vilken väg vill vi gå? Vilket Sverige vill vi ha? [—] Själv vill jag ha ett Sverige som bygger på solidaritet och tolerans. På rättvisa och lika möjligheter för alla, oavsett kön, klass eller etnicitet. Jag vill att unga människor i dag ska få samma stöd och möjligheter som jag själv fick. Jag vill att sjuka och arbetslösa ska bemötas med respekt och nya chanser, inte krav och nonchalans. Jag vill att våra gemensamma tillgångar ska fortsätta att generera pengar till oss alla – inte bara till direktörer och riskkapitalister.”

Gissa om strategerna i S-kansliet jublar. Mona Sahlin kunde inte ha sagt det bättre själv. Men det är sannolikt inte bara drömmen om en bättre och mer solidarisk värld som driver Marklund till valurnorna i höst. I sin krönika skriver hon att hon känner Sahlin. Det handlar inte om en flyktig bekantskap. Faktum är att de är nära vänner. Det ryktas bland annat att det var Marklund som gav Mona Sahlin den omdiskuterade Louis Vuitton-väskan i 50-årspresent – även om Sahlin själv inte velat bekräfta det.

S har den största kampanjbudgeten av alla partier – 70 miljoner kronor. Men med såna vänner behöver partiet inte ens öppna plånboken.

I det moderata kampanjhögkvarteret gnisslar man förstås tänder över Marklunds gratisreklam för Mona.

Håll ögonen öppna framöver – ett motdrag lär inte vara långt borta.

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB