Nu har vi kört…
avNu har vi kört första sträckan i Porec. Vi tänkte att det skulle vara snabbast att köra utan sladd på den knixiga sträckan, men det var visst fel. Så nu skor vi om Patrik och sen blir det attackåka! /Emil
Nu har vi kört första sträckan i Porec. Vi tänkte att det skulle vara snabbast att köra utan sladd på den knixiga sträckan, men det var visst fel. Så nu skor vi om Patrik och sen blir det attackåka! /Emil
”Vad är detta?” Det var det första både jag och Emil tänkte när polisen dök upp på vårt test idag. Jag är i alla fall oskyldig, var Emils kommentar… Efter några samtal hade vi löst missförstånden och när den kroatiske konstapeln fått sig en åktur var allt frid och fröjd igen. Imorgon eftermiddag startar rallyt med en superspecialsträcka i staden Porec! /Patrik
Rally Porec nästa… Vi är nu påväg till Kroatien för att köra Rally Porec, Emil sover och jag jobbar… Hmmm, det måste vara tufft att vara codriver! Rally Porec är en deltävling i det Kroatiska Rally Mästerskapet. Vi körde den här tävlingen redan ifjol, då vann vi 2WD klassen. Men i helgen kommer vi att tävla i 4WD klassen med siktet inställt på totalseger. Vi är inbjudna att köra tävligen av organisationen bakom rallyt. Det skall bli grymt roligt! Alla kilometer vi kör på asfalt är värdefulla för oss.. (då det inte går några rallytävlingar på asfalt i Sverige) /Patrik
Nu har vi kommit hem från Wales och samlat tankarna. Det är aldrig roligt att avsluta säsongen på det sätt som vi gjorde, men det är bara att ladda om och dra igång den stora jakten för att få ihop budgeten till nästa säsong. Senhösten är tiden där det drar ihop sig till sömnlösa nätter, där man vänder och vrider på varenda tanke för att komma på nya uppslag för att nå nya och utveckla befintliga partners. Så det är ju typiskt att jag har dragit på mig en förkylning just nu… /Emil
Här ser ni resultatet av en trasig servostyrning. Sammanfattningsvis har helgen i England varit sjuk. Så mycket strul som vi har haft är vanligtvis omöjligt att ha. Men när allt fungerar har vi varit snabba. Totalt vann vi 10 av 16 sträckor, vilket är bra för statistiken, men den här gången räckte det inte i verkligheten… /Patrik
Vilket makalöst Rally GB vi har haft i år. Vid målet på dagens andra sträcka körde vi sönder en bromsslang. Så det blev till att fortsätta dagen med broms på tre av fyra hjul… Tydligen så funkade det också. Vi vann en sträcka och kom tvåa på den andra – precis som vi gjorde den första loopen i morse. Sammanfattningsvis blir det 8:e plats i tävlingen efter Patrik Flodin som slutar 7:a (han verkar fundera på att byta plats i rallybilen…). Nu väntar en kort service och målgång innan Wales Rally GB officiellt är över för den här gången.
Tre sträcksegrar av tre möjliga, men långt ifrån en andra plats i VM totalt. Ja så skulle vi kunna sammanfatta eftermiddagen här i Wales! Teamet gjorde ett fantastiskt jobb på lunch servicen idag och bytte både växellåda och styrväxel på 30min! Så under eftermiddag flöt allt på mycket bra och vi kunde ladda på för fullt. Det var skönt för oss själva samt att visa alla andra att vi är snabba. I morgon är siktet inställt på att vinna samtliga sträckor! Gonatt.. /Patrik
Servostyrningen gick sönder i slutet på först sträckan i morse och på sista sträckan gled vi av vägen och tappade 16 min.. Skit! Nu service sedan 3 sträckor till idag..
Dagens sista tankning! Efter de sex första sträckorna ligger vi på en 2:a-plats i PWRC. Vi är nöjda med placeringen, men stundtals har tyvärr inte det rätta flytet infunnit sig i körningen. Dagens stora problem har varit intercomen, alltså kommunikationssystemet mellan mig och Patrik. Ljudet har försvunnit och till råga på allt har ett liknande problem uppstått även på backup-systemet… Nu är det dock dags för service och då löses alla problem. I morgon är det full attack igen! Kampen om silvret är fortsatt hård. Nasser Al-Attiyah rullade bort sig på eftermiddagen, men Martin Prokop bjuder på tufft motstånd. Just nu skiljer 3 tiondelar till vår fördel! /Emil
Vem vinner? Nu sitter vi på transporten upp till första sträckan. Den är totalt 163 km lång, så vi har gott om tid att fokusera på vad vi har framför oss idag. Det gäller att vara på hugget redan från start, då ss 1 är 32 km lång… Vårt mål i helgen är att köra för seger och knipa en silvermedalji PWRC!
Vem vinner då WRC i år? Patrik tror på Loeb och jag på Hirvonen. Det som kan bli avgörande är väderleken. Loeb har visat tidigare att han är grym när fästet varierar. Men bli inte förvånad om Petter Solberg vinner Wales Rally GB 2009. För liveradio och resultat följer ni oss på wrc.com /Emil