Snapchats OS-bevakning: ”Ska kännas att du är där”
av
Under OS är Snapchats nyhetsredaktion busy. 75 redaktörer jobbar med att sätta ihop ”live stories”, snippets från stora OS-jubel-händelser.
– Det ska kännas att du är där. Att du står på sidlinjen, på läktaren eller är med i omklädningsrummet, säger Shannon Kelly, från Snapchats PR-team som jag snackar med över telefon.
Tio till tolv miljoner personer tittar på Snapchats live stories varje dag.
Snapchats OS-bevakning finns inte i Sverige, eftersom Snapchat inte har något samarbete med en svensk tv-kanal. Men amerikanska NBC, brasilianska Globo, franska France TV och brittiska BBC är exempel på tv-jättar som samarbetar med Snapchat under OS.
I amerikanska snapchat-appen dyker OS-bevakningen upp som en ”live story”. Basketspelare dunkar, proffsfoto från NBC. Klipp. En snap från läktaren. Klipp. Snap från planen. Klipp. Ny snap från publiken. Klipp. Snap från omklädningsrummet där superkänd amerikansk basketkille pratar in i kameran och kommenterar matchen.
Det går snabbt och det räcker. Åtminstone för mig som inte är sportintresserad. Jag fattar vem som vann och hur det kändes på läktaren och i omklädningsrummet efter segern.
Men jag är hyfsat irriterad på reklamen. Den kommer för ofta. Smälter in bra, den är gjord i Snapchat-format, men ändå irriterande.
Snapchat har blivit en nyhetskälla. Jag snackar inte bara om deras live stories från koncerter eller aktuella OS. Snapchat var först med att presentera nyhetsmaterial under terrorskjutningen i San Bernadino i fjol, där 14 människor dödades. Redaktionen bevakade också Brexit och de amerikanska politiska konventen med Clinton och Trump.
Snapchat sätter upp ett digitala geografiska staket runt områden som är intressanta ur nyhetsperspektiv. Redaktionen kan se alla snaps som kommer in från ett visst inringat område. När du laddar upp din snapp får du samtidigt frågan om Snapchat får använda ditt material i en ”live story”. Säg ja, eller nej.
– Våra redaktörer scannar tusentals snaps från läktarna under OS, säger Shannon Kelly.
Själv menar hon att tv-aktörerna gynnas av ett samarbete. 17-åringar som aldrig skulle sätta på en tv tar del av OS i appen. Och NBC får dela på annonsintäkterna med Snapchat.
Peter Hamby, före detta stjärnreporter på CNN, rattar numer Snapchats nyhetsredaktion.
– På breaking news-sidan jobbar han bland annat med att hjälpa redaktionen att faktakolla, säger Shannon Kelly.
Snapchats sätt att OS-bevaka är annorlunda. Bara glada snaps från läktaren som försvinner på tio sekunder hade inte räckt för att bygga en story fullt ut. Proffsfoto från NBC – från start och målgång – känns nödvändigt för att det ska bli bra.
Nu hoppas jag bara att jag hinner få till en intervju på plats med Snapchat, på högkvarteret i Los Angeles, innan jag lämnar västkusten.
26-åringe grundaren Evan Spiegel är badass. Han tackade nej till Facebooks Mark Zuckerberg och erbjudande om att köpa Snapchat för tre miljarder dollar. Och Facebook ser uppenbarligen Snapchat som ett hot. Att någon kan utmana Facebook som kung av social media – det är spännande.