Hasse Andersson och Dinah Nah skräller i sociala medier
avNu har jag fått nya siffror från Telenors sajt Melodikollen.se som kartlägger sociala medier under schlagern för att kolla vilka artister som är hetast på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube.
I Malmö skämtade ju Robin och Sanna om Hasse ”Kvinnaböske” Anderssons närvaro i sociala medier med tanke på att han är så mycket äldre än Samir och Viktor.
Det gör nog programledarna förvånade att höra att Hasse faktiskt är den tredje mest omtalade den här veckan även om Måns tydligen är överlägsen etta.
Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast delfinalen i Örebro:
1. Måns Zelmerlöw
2. Dinah Nah
3. Hasse Andersson
Måns har nu seglat förbi såväl Saade som Jon-Henrik Fjällgren när det gäller den artist som det snackas mest om överhuvudtaget i årets startfält. Den här trenden har vi sett sen start att veckans mest omtalade artist också ofta tillfälligt toppar när man kollar hela startfältet. Men intressant är att Kristin Amparo som bara gick till Andra chansen också trender här. Kanske känner folk att hon snuvades på en finalplats?
Intressant är också nykomlingen Dinah Nah som också trender när det gäller såväl Örebro som hela startfältet. Hon och hennes skivbolag har en tydlig strategi med ett aktivt deltagande i sociala medier, på samma sätt som Dolly Style som ju också legat högt på de här listorna periodvis. Dinah Nah och Dolly Style ligger också på samma skivbolag. Vi får se om deras sociala medier-strategi lönar sig i slutändan.
Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga deltävlingar:
1. Måns Zelmerlöw
2. Dinah Nah
3. Kristin Amparo
Dinah Nah är också den artist av hela startfältet som får flest att lajka, dela, retweeta. Man skulle kunna dra det till att listan nedan visar vilka som lyckas engagera sina fans mest och att det skulle kunna ge en fingervisning om lördagens resultat.
Men hittills skulle jag vilja påstå att det inte stämmer med utfallet. Det här är antagligen istället en blandning av hur aktiva och uppfinningsrika artisternas skivbolag och management är när det gäller att lägga upp kul material tillsammans med stor följarskara, eller en liten men mycket intensiv följarskara kombinerat med nyfikenhet kring nummer och personer som inte per automatik behöver omvandlas till röstande.
Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:
1. Dinah Nah
2. Annika Herlitz
3. Hasse Andersson
4. Dolly Style
5. Måns Zelmerlöw