Flera avslöjanden första veckan
avJag är ledsen att jag inte uppdaterat bloggen under dagen, men vi har haft fullt upp sedan tidig morgon med vårt andra stora avslöjande i Melodifestival-världen den här veckan.
Vi började i onsdags med att berätta om reklamvärdet för David Lindgren att få framföra en ny låt i kvällens tävling och sen släppa den på Spotify. Reklamvärdet uppgår till omkring 2 miljoner kronor och SVT:s krisåtgärd har blivit att låten inte släppts igår som planerats. Den kommer istället släppas längre fram och då utan David Lindgrens namn. Låtens skivomslag måste också göras om, så att David Lindgren plockas bort från den.
Idag har vi precis kunnat avslöja att Kamferdrops låt legat på nätet i minst åtta år, något som strider mot så väl Melodifestivalens som Eurovisions regler. SVT håller nu på att utreda eventuell åtgärder och om låten måste diskas.
Den sista tycker jag är extra jobbig eftersom en av låtskrivarna är släkt med en av mina närmaste kollegor. Men vårt jobb är att bevaka Melodifestivalen. Och det gör vi på samma sätt oavsett vem som är inblandad.