Startsida / Inlägg

Fiasko för programmet – men succé för låtarna i årets Melodifestival

av Tobbe Ek

Nån succé bland tv-tittarna har Melodfestivalen inte varit i år. 3 551 000 tittare såg finalen. Ett tapp på en kvarts miljon jämfört med förra året.

Men musiken är det inget fel på, även om det höjts en del röster om att det skulle vara låtarnas fel att tittningen i programmet gått ner.

För dagen efter finalen är de fem mest streamade låtarna på Spotify hämtade från Melodifestivalens final.

Foto: Peter Wixtröm
Foto: Peter Wixtröm

Sju av de tio mest streamade låtarna är från Melodifestivalen. Samtliga tolv finalbidrag ligger på topp 20 och 18 av de 28 låtarna har tagit sig in bland de 50 mest streamade låtarna dagen efter finalen.

Bild 2018-03-12 kl. 14.50.04

Det är faktiskt helt fenomenala siffror.

Och det faktum att Benjamin Ingrossos låt ”Dance you off” var den mest spelade låt på Spotify i Sverige under söndagen gör att totalt tre olika bidrag från Melodifestivalen toppat den listan. det är väldigt bra och jag är osäker på om det faktiskt har hänt förut.

Både Felix Sandmans ”Every single day” och Samir och Viktors ”Shuffla” har tidigare toppat Spotifys dagliga streaminglista.

Foto: Peter Wixtröm
Foto: Peter Wixtröm
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB