Det här borde Melodifestivalen fällas i granskningsnämnden för – om nån anmäler
avAlltså det här är måste vara det tydligaste brottet mot SVT:s reklamförbud någonsin. Och ändå blundar SVT-ledningen helt för det och låter Melodifestivalen hållas.
I Melodifestivalens app skriver redaktionen till och med ut att Pagan Fury, som tävlar i den fjärde deltävlingen, är ”officiellt rockband för datorspelet Crusader kings”.
Vad hade hänt om de varit ”officiellt rockband för McDonalds”, eller ”officiellt rockband för H&M:s nya klädkollektion”?
Då hade det givetvis aldrig skrivits ut. Och bandet hade med största sannolikhet aldrig tillåtits tävla. För att det helt och hållet handlar om reklam.
Sajten Breakits utmärkta krönikör Emanuel Karlsten har i flera artiklar belyst Pagan Furys medverkan i Melodifestivalen och kunnat leda i bevis hur bandet har satts ihop just för att marknadsföra datorspelet. Därefter har de lyckats dupera Melodifestivalens redaktion och tagit sig in i tävlingen.
Vi på Aftonbladet har också skrivit om det tidigare.
Det spelar ingen roll att bandet och datorspelstillverkaren Paradox internactive sedan Breakit börjat granska Pagan Fury har tvättat bort de värsta formuleringarna i hur bandet beskrivs och kopplas till spelet ”Crusader kings”. För reklam är fortfarande reklam och det strider helt mot SVT:s sändningstillstånd.
Granskningsnämnden granskar inga program förrän de sänts, men om någon anmäler den fjärde deltävlingen efter att den har sänts så borde SVT och Melodifestivalen definitivt fällas för otillbörligt gynnande.
Jag ställer retoriskt frågan igen. Vad hade hänt om Pagan Fyry varit ”officiellt rockband för Estrellas chips”, eller ”officiellt rockband för hotellkedjan Clarion”? Reklam är reklam och ska inte finnas i SVT, oavsett vad det görs reklam för.