98,4 procent såg Eurovision på Island
avEBU har gått ut med lite tittarsiffror kring Eurovision och som vanligt är det en hel del luft i uppgifterna. Till exempel ropar de ut att tittarsiffran var 182 miljoner. Men det är 182 miljoner som har sett minst en minut av någon av de tre sändningarna, alltså inte så många som bänkade sig för att se finalen.
I den här lilla grafiska digitala pamfletten skriver EBU också att de hade 40 miljoner unika tittare på Youtube. Det är 40 miljoner unika tittare på Eurovisions youtube-kanal under sändningsveckan. Där lägger EBU upp mängder med klipp från repetitioner, presskonferenser och kring-event. Det är alltså inte 40 miljoner som som kollat på finalen via Youtube.
Men det finns ändå lite kul statistik. Mest Eurovision-tokiga i Europa är till exempel islänningarna. Deras intresse falnade något under åren som de inte tagit sig till final, men nu när Hatari tog sig vidare från sin semi bänkade sig återigen i princip varenda islänning framför just Eurovision. Av alla islänningar som tittade på tv på lördagskvällen valde hissnande 98,4 procent att kolla just Eurovision. Senast de hade så hög tittarandel på Island var också senast islänningarna tagit sig till final, 2014 när tittarandelen var 98,6 procent.