Melodifestivalens kris: Tittarsiffrorna OCH engagemanget dyker
avTittarsiffrorna fortsätter neråt i Melodifestivalen 2020. De preliminiära siffrorna från MMS visar att bara 2 597 000 tittade i lördags. I fredags bänkade sig 2 431 000 personer framför På spåret och när Melodifestivalen inte längre är överlägset störst, utan börjar takta på samma siffror som andra program, då finns ett problem.
SVT säger att det kompenseras upp av onlinetittande och att de minsann därför ligger på ungefär samma tittning som tidigare.
Men om man tittar på engagemanget – som SVT gärna vill stoltsera med och därför från och med i år har börjat gå ut med antalet röstande enheter efter varje program – så har också engagemanget och alltså intresset för Melodifestivalen stadigt dalat genom hela säsongen.
– Nytt för i år är att vi säger hur många som röstat i stället för hur många röster som inkommit. Det blir ett tydligare tilltal som stärker det stora ”viet”, sa Christel Tholse Willers, exekutiv producent för Melodifestivalen 2020 till SVT:s egen Melloblogg inför första programmet.
Problemet är ju bara att ”viet” har krympt under hela året.
För under första deltävlingen angavs antalet röstande enheter till 502 404 stycken. Med röstande enheter menas antalet telefonnummer som använts för att ringa ihopplussat med antalet eppanvändare som varit aktiva och röstat. Det kan alltså innebära att samma person röstat både i appen och via telefon.
Efter första deltävlingen uttrycktes en mycket stor tillfredställelse över att det var det näst flest antal röstande enheter för en deltävling sedan appen infördes 2015.
Men sen har det rasat.
Första deltävlingen: 502 404 röstande enheter.
Andra deltävlingen: 488 708 röstande enheter.
Tredje deltävlingen: 473 915 röstande enheter.
Fjärde deltävlingen: 424 004 röstande enheter.
Ingen deltävling 2019 hade så lågt engagemang som lördagens sändning, enligt SVT:s egna siffror.
Och om inte tittarsiffrorna på riktigt skakar om SVT, så borde det sviktande engagemanget göra det.
Varje vecka fortsätter SVT att skicka ut en enkät till sina aktiva appanvändare i Melodifestivalappen.
Ingenstans i den enkäten frågas om tittarna anser att SVT:s största och viktigaste underhållningsprogram är underhållande. Istället frågar SVT om tittarna har tyckt att programmet varit varmt och mysigt.
Hur ska man locka till sig fler tittare om programmet är mysigt?
Ingenstans ställs frågor om den som tittar har blivit road. Det ställs heller inga frågor om huruvida den som tittat kommer att rekommendera sina vänner att titta. Hur ska SVT lyckas upprätthålla och locka till sig fler tittare igen om man inte ser till att programmet blir något som tittarna pratar om?
Då måste Melodifestivalen vara ett program där tittarna säger till sina vänner: ”Såg du inte? Hur kunde du missa? Du måste gå in och kolla på Play och framför allt också kolla nästa vecka!”
Jag tror att det stora problemet är att Melodifestivalens redaktion har förvandlat programmet till ett barnprogram, som föräldrarna tittar på för att barnen vill titta. Istället för ett brett underhållningsprogram som vänder sig till en vuxen publik, men som barnen också vill se, för att föräldrarna vill titta på det.
För det är när man riktar sig till den vuxna publiken först och främst som programmet kan fyllas med innehåll som blir en snackis, som får folk att prata om det och längta efter nästa program, vilja ha mer.
Nu blir det istället en axelryckning, något som står på om man råkar vara hemma. Inget som får en att välja att ändra sina planer för att faktiskt titta.