NBC lägger in finstilt i tv för att inte ljuga om Eurovision
avNBC har släppt en ny trailer för American song contest, Christer Björkmans gigantiska projekt i USA. Premiärprogrammet sänds måndag 21 mars (en sändningstid som på amerikansk tv är toppen, kanske den allra bästa).
— NBC Entertainment (@nbc) February 3, 2022
Alltså, visst känns det lite lyxigt, exotiskt och spännande. Och med en otroligt amerikansk touch, eller hur?
Det är också lite roligt att djupanalysera den här 30 sekunder långa trailern, som NBC hela tiden har varit tvungna att fylla med finstilt text, som en disclaimer. Det gör mig lite fnissig.
För som jag skrivit om många gånger förut, för att komma upp i 200 miljoner tittare ägnare Eurovision-arrangören EBU sig åt otroligt kreativ bokföring. Det handlar om sammanlagda tittare för de två semifinalerna och finalen. Och då också beräknat på hur många som satt igång programmet och sett typ 30 sekunder av det.
Så för att inte ljuga i trailern har NBC petat in ”annually”, årligen, i mycket mindre text.
Och eftersom det kommer vara 56 deltagare så går det inte heller att hävda att det är en tävling mellan delstaterna, för de är ju bara 50. Så för att förklara att även de fem amerikanska territorierna Nordmarianerna, Amerikanska Samoa, Guam, Puerto Rico och Amerikanska Jungfruöarna tävlar, tillsammans med huvudstadsdistriktet Washington DC, så har man lagt till ännu en liten finstilt disclaimer i trailern.
Jag är faktiskt supertaggad inför det här. Kommer inte sitta uppe på nätterna och sträckkolla, men ändå hålla lite koll och båda tummarna för att det ska bli en amerikansk succé.