Fiasko – eller? Melodifestivalens final med ”sannolikt lägsta tittarsiffran sen 90-talet”
avPreliminära tittarsiffror för Melodifestivalens final som SVT:s egen faktaguru Gustav Dahlander gått ut med på Twitter visar att ”bara” 3 270 000 såg finalen i lördags och att slutresultatet ”sannolikt kommer bli den svagaste siffran sen 90-talet”.
The #Melfest 2022 viewing figures (THREAD): Just prel. 3,270,000 viewers for the final in SVT1, which will probably be the weakest figure since the '90s. The viewing, understandably, went down with the the war and the waning pandemic. Full data:
👉https://t.co/XyIxIaK4wq— Gustav Dahlander (@GustavDahlander) March 14, 2022
Men Gustav skriver också att den preliminära ”sharen”, alltså andelen av alla som tittade på tv under lördagskvällen som faktiskt såg just Melodifestivalen, var 76,1 procent.
A very important figure in the world of TV is the share, showing the amount of the people watching TV in the country which chose to tune in for the show. The SVT1 share for the #Melfest final was prel. 76,1%. The average share over 6 shows was prel. 74,52% = highest since 2013! pic.twitter.com/eGtgePlPEY
— Gustav Dahlander (@GustavDahlander) March 14, 2022
Det är en otroligt hög siffra och något som SVT så klart kan fira. För när tv-tittandet går ner totalt sett så får man hålla fast vid något som är lite trevligare, och det är ju att över tre fjärdedelar av alla som valde att kolla på tv mellan 20 och 22 på lördagskvällen faktiskt slog på SVT1 för att se Cornelia Jakobs vinna Melodifestivalen.
Men det är klart, när Melodifestivalen var som starkast såg över fyra miljoner finalen. Och inga andra program kom ens i närheten.
Det senaste året har både SVT:s På spåret och TV4:s nya succé Masked singer haft tittarsiffror på närmare 2,3 miljoner.
Det är mycket nära tittarsiffrorna för Melodifestivalens semifinal, som landade på 2 540 000 enligt SVT:s expert Gustav Dahlander.
The SVT1 figure for the #Melfest semi final was 2,540,000, which is the lowest since this became an arena show in 2007. But the share was 72,5 %, which was the best since 2015. Online rating: 210,504 = best ever.
— Gustav Dahlander (@GustavDahlander) March 14, 2022