Uppgifter: Eurovision-medarbetare dödshotade – EBU fördömer men tar inte på sig det egna ansvaret
avI år har första repen varit helt stängda för pressen och det enda som kommit ut är rätt värdelösa Tiktok-videor där man får se några få sekunder från scenen. Rent bedrövligt av en organisation som EBU som ska stå för yttrandefrihet och fri press.
Det har lett till en hel del ryktesspridning på nätet kring vad som faktiskt hänt under repen, efter att vissa artister uttryckt missnöje med det scentekniska. Också så klart på grund av fiaskot med den kinetiska solen som helt havererat och nu inte kommer att kunna användas under några länders framträdanden.
Men tydligen har det här också lett till att fans har uttryckt grovt hat och till och med hot mot personer som arbetar med Eurovision och även sökt upp deras privata konton i sociala medier.
Enligt uppgifter på Eurovision-forum har det även förekommit dödshot riktade mot enskilda personer inom Eurovision-produktionen.
Det har fått EBU att idag går ut med ett skarpt uttalande där de fördömer alla typer av hat och hot.
In the spirit of the Eurovision Song Contest we’d like to remind our followers of the values of the competition and to respect others online. pic.twitter.com/jCePYa30Wc
— Eurovision Song Contest (@Eurovision) May 6, 2022
”Vi är förfärade över den allvarliga nivån av näthat som riktats mot de som arbetar hårt med att producera årets show, inklusive via deras personliga konton”, skriver EBU i uttalandet.
”EBU uppmuntrar yttrandefrihet, men våra artister, vår crew och volontärerna måste kunna utföra sitt arbete utan att utsättas för hat, hot och trakasserier”.
Hat och hot är aldrig okej. Ingen ska behöva utsättas för det i sitt arbete. Tro mig, som journalist är jag högst medveten om hur fruktansvärt det är att bli utsatt.
Men tyvärr ligger en stor del av ansvaret på EBU själva. De behöver se över sin tävling och inse att de själva krattat för den frustration som lett fram till det här, genom att göra tävlingen mer och mer sluten.
I år tillåts inga pressfotografer i arenan förrän till genrepen. De första repetitionerna är helt stängda och det enda som släpps till media är urdåliga Tiktok-klipp och foton som först godkänts av delegationerna, och som i princip aldrig visar det som vi i pressen vill rapportera om.
Den enda information vi har att tillgå är vad artister och delegationer själva delar med sig av. Och till det stela uttalanden från EBU, där ansvariga sällan finns tillgängliga för kommentarer, eller för att ställas till svars.
Den här bristen på öppenhet leder fram till ryktesspridning och frustration bland fansen. Det innebär inte att någon form av hat eller hot är mer acceptebelt, men det är viktigt att förstå vad det beror på. Och om EBU fortsätter att stänga till tävlingen och göra allt ännu mindre tillgängligt så finns det tyvärr stor risk för att haten och hoten fortsätter.