Startsida / Inlägg

Varför spottar SVT på oss Mello-fans – igen?

av Tobbe Ek

Återigen vill SVT vara lustiga på tittarnas – Mellofansens – bekostnad.

Och det känns faktiskt som att de spottar på oss.

Eller hur ska man annars tolka att de nu klippt ihop sex timmar och sju minuter av gamla sändningar som de kallar för ”Somna med Mello”?

Det är omröstning och poängräkning som står i fokus för det som SVT alltså tycks mena är ett sömnpiller för tv-tittarna.

SVT:s märkliga satsning ”Somna med Mello”

Här har man klippt ihop omröstningarna i en salig röra och kallar det ”en långsam, trött och utdragen Melloresa.”

Programbeskrivningen avslutas med: ”Vann rätt låt? Ingen aning, jag måste ha somnat till.”

Det är något märkligt när det producerande tv-bolaget verkar göra allt för att håna Melodifestivalens största fans och späka sig själva som producerar något så kommersiellt och fult som Sveriges största underhållningsprogram.

Ett program som lockar miljoner tv-tittare och genom åren har genererat hundratals av Sveriges största hits.

Ur ”Somna med Mello” Bild: SVT

För mig och många andra är poängräkningen det mest spännande i hela programmet, det som tävlingen faktiskt går ut på. Långa ögonblick av nagelbitande där man bara väntar på nästa poäng, och nästa och nästa, för att till slut få veta om ens egen favorit vunnit, eller om folk och jurygrupper röstat fel!

Tänk er följande scenario: SVT Sport klipper ihop sex timmar av skott på mål från fotbolls-vm, eller hockey-OS? Eller varför inte målgångar i längdskidor, ett gäng höjdhoppsfinaler, maratonlopp. Och döper det till ”Somna med sporten”.

Det känns helt otänkbart.

Men Melodifestivalen ska tydligen hånas. För att det är fult. Så fult att SVT verkar skämmas över att arrangera tävlingen. Varför skulle man annars håna det egna programmets avgörande ögonblick så här?

Ur ”Somna med Mello” Bild: SVT

Nej, ansvariga på SVT borde istället vara otroligt stolta över att ha skapat en sån här lägereld, som fortfarande samlar många miljoner tv-tittare. Som skapar de största hitsen och några av vårens hetaste samtalsämnen i sina tv-program, år efter år, efter år.

Visst ska man kunna fnissa åt frisyrer och gammalmodiga kläder. Men den typen av ironi ska göras med värme, inte med den hånfulla ton som SVT gång på gång tycks välja när de gör sig lustiga på tittarnas och fansens bekostnad på det här sättet.

Ur ”Somna med Mello” Bild: SVT

PS. I beskrivningen av programmet ser jag att det här är säsong två av ”Somna med Mello”. Att man redan gjort en variant av detta och inte redan då forstod att det är att spotta på tävlingens största fans, gör bara saken ännu märkligare.

Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB