Bildbeviset: SVT kände till regelbrottet – men struntade i det
avHur pinsamt är inte det här?
Ewa Roos och Eva Rydbergs team gör en av de grövsta regelöverträdelserna jag sett, genom att på både sitt Tiktok-konto och sin Instagram sprida klipp från sin Mello-repetition.
Visst är det samma klipp som SVT publicerat, men reglerna för Melodifestivalen är glasklara. Artisterna och deras team får inte på något sätt sprida låtarna före sändning.
Och vad gör SVT när damerna sprider klippet? Jo, nån ansvarig för Melodifestivalens Tiktok-konto ser det hela, men istället för att slå larm om regelbrottet går personen in och kommenterar med orden:
”Nu köööör vi!”
Inte förrän Aftonbladet uppmärksammar Melodifestivalens högsta chef Anders Wistbacka på regelbrottet, plockas klippen ner.
Då har regelbrottet varit ett faktum, och påhejats av SVT själva genom kommentaren från Melodifestivalens Tiktok-konto, i ett dygn.
Melodifestivalens Anders Wistbacka säger till min kollega att Ewa och Eva inte kommer diskas och att det främst är ett upphovsrättsproblem där scenshowen inte får spridas utanför SVT:s kanaler.
Men det är ju att ha missförstått tävlingsreglerna. Artisterna får inte sprida sina låtar för att inte ge sig själva fördelar.
Nu har Ewa och Eva inte så många följare i sociala medier, men skulle det varit Tone Sekelius som spridit sin låt på det här sättet så skulle hundratusentals personer ha sett och hört hennes framträdande och det skulle absolut ha kunnat gynna henne.
Därför måste reglerna vara desamma för samtliga deltagare. Och om Ewa och Eva inte diskas för detta, varför ska nån bry sig om att följa reglerna?
Det räcker ju tydligen med att säga ”det är inte jag själv som sköter mina sociala medier” och sen ta bort klippen om man blir påkommen.