Finns ingen regeländring som tillåter att artisterna gör reklam – nu kan det bli upp till Granskningsnämnden
avMina kollegor Natalies och Stinas utmärkta artikel om artisterna som syns i reklam trots att de tävlar i Melodifestivalen, publicerades i söndags.
Bland annat kunde vi då berätta att Jon Henrik Fjällgren syns och hörs i reklam för finansbolaget Sambla och Theoz i en stor kampanj för Samsung.
Det här är en glidning och förändring, där SVT tidigare krävt att artisterna inte ska synas i reklam, men numera alltså bara begär att låten de tävlar med inte används i marknadsföring.
Jag kände att den regeländringen gått lite obemärkt förbi, så jag bestämde mig för att kolla upp exakt när det skedde.
Och nu har jag gått igenom Melodifestivalens regelverk varje år från 2014 fram till idag och jag kan faktiskt inte se att det skett någon regeländring.
Formuleringarna i paragraferna har ändrats lite genom åren, men 2019 fanns denna formulering:
”Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga, t.ex. genom att SVT:s utsändning av verket kan bedömas som otillbörligt kommersiellt gynnande.”
Nyckelorden här är det jag fetat, ”framförande artist/er”. Det understryks att de inte får göra reklam på ett sånt sätt att det kan göra att SVT:s opartiskhet ifrågasattes.
Det var också den formuleringen som SVT lutade sig mot när de 2019 tvingade artisten Vlad Reiser att ta bort ett reklaminlägg för en låneförmedlingstjänst.
Exakt samma formulering finns med i Melodifestivalens regelverk även för 2023:
Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga, t.ex. genom att SVT:s utsändning av verket kan bedömas som otillbörligt kommersiellt gynnande.
Fortfarande finns formuleringen om att ”framförande artister” inte får användas i kommersiella sammanhang som kan sätta SVT:s opartiskhet i fråga.
Men nu anser SVT alltså inte att det kan bedömas som otillbörligt gynnande när det pumpas reklam där Theoz och Jon Henrik Fjällgren medverkar i såväl tv som Youtube, Tiktok och andra sociala medier samtidigt som de tävlar i Melodifestivalen.
Det måste ju då alltså innebära att reglerna inte har ändrats, men Melodifestivalens egen tolkning av dem har gjort det.
Möjligen väger då också Melodifestivalens chefsbyte in här. 2019 var det den förra projektledaren för Melodifestivalen Anette Helenius (nu Brattström) som uttalade sig och stod bakom beslutet.
Från och med i år leds istället Melodifestivalens redaktion av projektledaren Anders Wistbacka som alltså tycks göra en annan tolkning av regelverket.
Men hur SVT:s sändningstillstånd ska tolkas kan ju inte bestämmas på Melodifestivalens redaktion, varken av den tidigare eller nuvarande Mello-bossen.
Möjligen är det här något som Granskningsnämnden för radio och tv i slutändan måste fatta besluta om. Vi får se om det trillar in några anmälningar från allmänheten dit, om otillbörligt gynnande genom vissa artisters medverkan i Melodifestivalen.
Melodifestivalen har ju tidigare fällts och tvingats betala böter när Samir Badran bar en t-shirt med ett varumärke på sig i greenroom. Men vad det innebär att SVT låter en artist tävla som samtidigt medverkar i reklamsammanhang utanför Melodifestivalen har så vitt jag vet inte prövats.
Det är allmänheten som kan anmäla tv-program som man anser bryter mot sändningstillstånden till Granskningsnämnden. Det gör man lätt via nätet.