Mariette nästa artist som gör reklam i samband med Mello – och oavsett vad SVT tror så kopplas det till tävlingen
avNu fick jag tips om detta.
Mariette Hansson har också sällat sig till artistskaran som gör reklam nu i samband med Melodifestivalen. En vän till mig fick upp det här inlägget på Facebook som alltså är sponsrat av Indiska.
SVT säger att det numera är okej för artisterna att göra reklam när de är med i Melodifestivalen så vida de inte använder sin låt, låttiteln eller kopplar reklamen till sin medverkan i Melodifestivalen.
Men varför tror de att så många företag vill synas med artisterna just nu, under den här perioden i februari och mars? Det finns bara ett enda svar så klart. Och det stavas M-E-L-O-D-I-F-E-S-T-I-V-A-L-E-N!
Alla kommersiella samarbeten som artisterna gör med olika företag nu under Melodifestivalen görs just för att artisterna är med och tävlar i Mello, syns i Sveriges största tv-program i SVT och förhoppningsvis når framgång i tävlingen. För då kan den framgången också gnugga av sig på företagen som artisterna gör reklam för.
Givetvis har artisterna också kunnat safta till sina fakturor extra också, just för att de är med och tävlar i Melodifestivalen.
Jag kan garantera att alla artister som tävlar i Mello har höjt sina arvoden för att göra reklam för olika produkter under den här perioden, med motiveringen att de ju samtidigt kommer synas i Sveriges största tv-program.
Både Theoz (för Samsung) och Jon Henrik Fjällgren (För Sambla) har redan setts flitigt i reklamkampanjer som rullats ut mitt under Melodifestivalen eller precis under veckorna före tävlingen.
I söndags kunde mina kollegor Stina Dahlgren och Natalie Demirian berätta om SVT:s ändrade inställning till hur artisterna tillåts göra reklam samtidigt som de tävlar i Melodifestivalen.
Och igår kunde jag berätta här i bloggen att det inte finns någon ändring i Melodifestivalens regelverk som tillåter artisterna att göra reklam.
Det är istället en förändring av hur Melodifestivalens boss tolkar reglerna.
Och kan möjligen behöva avgöras i Granskningsnämnden. Det är ju i slutändan de som avgör om Melodifestivalens SVT:s tolkning av sändningstillståndet är den korrekta eller inte.
Åtminstone om någon väljer att anmäla Melodifestivalen och tilltaget med att man låter artister tävla samtidigt som de är ansiktet utåt och därmed med sina rena uppenbarelser gör reklam för olika företag när de sjunger på scenen.
Läs den genomgången här, där jag kontrollerat Melodifestivalens regelverk så långt tillbaka som 2014 och varje år fram till idag.