Startsida / Inlägg

Nu har det brunnit i huvudet på EBU-cheferna: All press stoppas från Eurovision-repen

av Tobbe Ek

Trenden har gått åt det här hållet under några år.

Men nu har EBU tydligen helt tappat det. En organisation som ska arbeta för det fria ordet och fri, oberoende journalistik gör nu helt tvärtom i Eurovision.

Eurovision 2023 äger rum i Liverpool Bild: Twitter.com/Eurovision

I maj kommer inga journalister tillåtas vara närvarande under artisternas två första repetitioner. Istället kommer EBU att skicka ut utvalda bilder och små klipp från repetitionerna.

Presscentret öppnar inte ens förrän under tävlingsveckan, då arenan också öppnas upp för reportrar och fotografer att närvara under det inledande genrepet inför varje semi och därefter final.

För några år sedan stängde EBU de första repen, press på plats kunde följa genomsjungningar via skärmar, men fick nöja sig med bilder som EBU:s fotografer tagit. Sen stängdes de första repen så att man inte heller fick se dem på skärmar, utan tvingades nöja sig med kortkorta videosnuttar från EBU tillsammans med deras tillrättalagda och av ländernas delegationer godkända bilder.

United by music är årets Eurovision-slogan. Men de EBU vill inte längre stå för öppenhet, transparens och fri press, när de stänger ute samtliga journalister från repetitionerna. Bild: Twitter.com/Eurovision

Och nu tar Eurovision-arrangören alltså ytterligare ett steg bort från öppenhet och fri ooberoende journalistik genom att helt stänga samtliga tävlande länders enskilda repetitioner i arenan.

I ny information som idag publicerats på Eurovision song contests officiella sajt motiverar EBU beslutet:

”Det här är för att låta artisterna repetera i avskildhet och produktionen fullända varje framträdande innan det visas upp i sin helhet när genrepen börjar måndag 8 maj. Utdrag från dessa repetitioner kommer att delas på ESC:s och några deltagande sändande tv-bolags officiella digitala kanaler.”

Det här innebär också att det inte blir några enskilda presskonferenser med respektive artist. Istället kommer EBU ha nån form av digitala ”meet and greet”-events. Dessa har vi redan sett under pandemin och förra året och de är alltid tillrättalagda, utan relevanta frågor, från låtsaspersoner som EBU anlitat och som inte har den minsta aning om vilka frågor som är relevanta för publiken att ställa till artisterna, utan hellre bara vill bli kompis med de tävlande.

”Några av artisterna” kommer också att ställa upp på meet and greets på Euroclub, skriver EBU. Alltså kommer fans och press ha möjlighet att träffa ”några” av artisterna på det officiella feststället Euroclub.

Storbritannien (UK) står värd när Ukraina inte kan arrangera årets Eurovision, efter förra årets seger. Men EBU är mer intresserade av att hitta fyndiga slogans än tillåta fri press att bevaka tävlingen. Bild: Twitter.com/Eurovision

Men det är återigen ett fanmöte, alltså inte en presskonferens där man har möjlighet att ställa de där spontana frågorna som kan uppstå efter en repetition. Heller inga tillfällen att ställa relevanta frågor om tävlingen, arrangemanget eller vad helst annat som kan vara viktigt att låta artisterna kommentera och bemöta.

Intresset för tävlingen kommer ju av att man bygger upp förväntningar. Förväntningarna kommer av en oro och spänning för hur slutresultatet kan komma att bli. Det kan man inte bygga upp genom att stänga ute journalister från att rapportera om förberedelserna inför tävlingen, att stänga repetitioner och inte visa något förrän det är, spacklat, slipat och fixat.

Det har verkligen brunnit hål i hela huvudet på EBU-cheferna.

Tidigare SVT-chefen Martin Österdahl är EBU:s högsta chef för Eurovision, med den lite underväldigande titeln exekutiv supervisor för Eurovision. Så jag brukar nöja mig med att kalla honom Eurovision-boss.

Jag har sökt honom idag för att se om han vill kommentera det faktum att EBU försvårar och förhindrar en fri och oberoende pressbevakning av Eurovision song contest. Han har inte återkommit.

Martin Österdahl, högsta ansvariga för Eurovision Song Contest 2022 efter finalen. Foto: Robin Lorentz-Allard
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB