Internationella juryn hålls hemlig till genrepet: Vad är det SVT försöker dölja?
avTrots de senaste årens kritik mot de internationella jurygrupperna försvårar SVT nu en granskning av dem ännu mer.
Vilka länder som ingår kommer att hållas hemligt ända fram till genrepet.
Med Marcus & Martinus, Maria Sur och Kiana i startfältet har frågor väckts om det är lämpligt med jurygrupper från Norge, Ukraina och Australien – men Mello-bossen Anders Wistbacka vägrar lämna några garantier.
De senaste två åren har SVT fått stenhård kritik för sitt val av de internationella jurygrupperna.
2021 hade man först utsett en jurygrupp från Belarus, ett land som då stod i uppror efter ett fejkat presidentval och vars tv-bolag bara några veckor senare skulle komma att uteslutas ur EBU och därmed stoppas från Eurovision.
När man sent omsider, och efter kritiska frågor från pressen, insett vilket korkat beslut det var, stoppades juryn från Belarus.
Men då gjorde man nästa misstag. Den jury man jagade fram istället kom från Storbritannien. Plötsligt fanns ingen jurygrupp från det forna Sovjetunionen eller östblocket. (Albanien brukar grupperas med länder från forna Jugoslavien, samt Österrike och Schweiz i Eurovision och ger ingen fingervisning om vad länder från öst kan tänkas gilla och rösta på).
Och inte nog med det. I Mello-kretsar ses just jurygruppen från Storbritannien som särskilt löjeväckande. Deras poängsättning har inte varit imponerande i Melodifestivalen.
2012 gav de Loreens ”Euphoria” en 6:a och 2015 gav de Måns Zelmerlöws ”Heroes” en 8:a. När Storbritannien haft en jurygrupp med i Melodifestivalen har de istället gett sina 12:or till bidrag som Samir & Viktors ”Shuffla” och Alcazars ”Blame it on the disco”, medan 10-poängare gått till bland annat Sean Banans ”Copacabanana”, och Arvingarnas ”I do”.
2021 missade de återigen den svenska vinnaren Tusse och gav istället sin 12:a till The Mamas ”In the middle”.
Bara två gånger har Storbritanniens jury gett sina högsta poäng till det bidrag som sen också vunnit, John Lundviks ”Too late for love” och Eric Saades ”Popular”.
SVT hade väldigt svårt att förklara valet av jurygrupper 2021 när jag då pressade på. Ni kan se de jobbiga svaren i det här videoklippet, och funkar det inte direkt i spelaren så är länken här.
Men sen hände det ändå igen 2022. Bara en enda av de åtta jurygrupperna kunde räknas till östblocket, Tjeckiens jury. Så förra året hade SVT återigen misslyckats med ursprungssyftet med de internationella jurygrupperna: Att spegla och ge en fingervisning av vad Europas länder kan tänkas rösta på.
Nu gick det ju ändå bra, tack vare de internationella jurygrupperna vann Cornelia Jakobs och hon slutade sen fyra i Eurovision. (Och för transparensen kan det vara viktigt att påpeka att det knappast var tack vare den tjeckiska juryn i Mello, som nollade henne där).
Så vad har då SVT gjort för att försöka motverka de senaste två årens skarpa kritik mot valet av internationella jurygrupper?
Det vet vi inte. Och vi får heller inte veta det förrän på fredagen under genrepet, dagen före finalen.
För det är inte förrän då SVT kommer berätta vilka som länder som ingår i den internationella juryn i år.
Den omedelbara känslan är att SVT försöker minimera risken för kritik genom att gömma och dölja och hemlighålla så länge som möjligt, istället för att med öppenhet och transparens möjliggöra granskning.
I år har vi ju dessutom tre akter som tävlar i finalen med starka kopplingar till tre Eurovision-länder: Marcus & Martinus kommer från Norge, Maria Sur kommer från Ukraina och Kiana Blanckert är född i Australien med en australiensisk mamma.
Här kan man tänka sig invändningar från andra artister om det skulle visa sig att någon av de länderna har en jurygrupp med i tävlingen.
Och om Storbritannien återigen har med en jurygrupp, när de visat på rent löjeväckande poängsättning tidigare, som inte gett någon fingervisning åt vad Europa kan tänkas rösta på, ja då har SVT ett problem på riktigt.
Vad är det SVT vill dölja egentligen, när de inte vågar gå ut med jurygrupperna förrän under semifinalen?
Om någon av jurygrupperna skulle visa sig vara tveksam är det ju också för sent att ändra detta, när SVT inte går ut med dem förrän på genrepet. För det är då jurygrupperna ser artisternas framträdanden och det är då de sätter sina poäng.
Så alla eventuella protester och klagomål, formella eller informella, kommer vara verkningslösa.
Kanske är det anledningen. Att SVT inte har någon lust att behöva ändra något.
Jag har frågat Anders Wistbacka, som är Melodifestivalens projektledare och chef, om varför de inte meddelar vilka som ingår i internationella juryn förrän på genrepet:
”Vi tycker att det passar bäst att presentera den internationella juryn i samband med att länderna blir offentliga på fredagens genrep. Den internationella juryn är en viktig del av vårt program och vi tar den på största allvar. Och som med allt annat kommer vi att utvärdera när tävlingen är avslutad”, skriver han i ett sms.
Men det nöjde jag mig inte med, så jag fortsatte med några frågor till.
Tycker du att detta rimmar väl med dina tidigare uttalanden om att du vill jobba med öppenhet och transparens, speciellt utifrån de senaste två årens kritik?
”Jag menar att detta rimmar med mina tidigare uttalanden. Vi väljer bara att i år publicera juryn vid ett senare tillfälle.”
Är känslan att ni gör det här för att försöka undvika kritik obefogad?
”Ja, jag tycker att det är ett obefogat antagande att vi gör detta för att undvika kritik. När juryn blir offentligt så kommer den bli granskad som vanligt och eventuell kritik kommer komma då istället.”
Det finns tre tävlande artister med stark koppling till Eurovision-länderna Ukraina, Norge och Australien, kan du garantera att dessa länder inte dyker upp bland jurygrupperna på fredag?
”Eftersom vi jobbar i en internationell bransch så kommer det nog alltid att gå att hitta kopplingar mellan våra artister och upphovsmän och länderna i juryn. Men det ingår i juryns arbete att vara professionella och värdera låtarna efter sina kvalitéer.”