Svenska delegationen i samtal med BBC efter rökkaos under Loreens Eurovision-rep
avRök-kaoset som drabbade Loreen i Melodifestivalen fortsätter i Liverpool.
Efter en första repetition har den svenska delegationen ställt krav på BBC att lösa problemen.
– De säger att de ”totally understand” och ska jobba på det. Så det känns ändå skönt, säger Sveriges delegationschef Lotta Furebäck.
Rök och vindmaskiner ställde till det för det svenska teamet under Loreens första rep på Eurovision-scenen.
– Jag skulle säga att vi håller på att pula ganska så mycket med röken. Det är ju ändå en rökfest av rang, vårt nummer. Det där behöver vi jobba på. Det är massor av detaljer, säger Loreen.
Den svenska delegationschefen Lotta Furebäck säger samma sak.
– Det här är ett första rep, vi har gjort det här förut. Jag tycker att vi är på god väg, men det är det här med röken som jag tycker att vi behöver jobba mest på, som vi inte riktigt får till.
Efter avslutad repetition i arenan har hon fört samtal med BBC för att betona hur viktigt det är att lösa problemet med röken.
– Precis nu här innan hade jag en konversation med tävlingsproducenten om just röken. De säger att de ”totally understand” och ska jobba på det. Så det känns ändå skönt. Jag känner att BBC och EBU verkligen förstår, de lyssnar och jobbar på det, säger Furebäck.
Inför Sveriges ankomst har BBC genomfört tekniska repetitioner, med stand in-artister på scenen som de tävlande delegationerna får ge feedback på.
– Där tyckte vi att det fanns mycket att jobba på. Det har de verkligen tagit till sig av så man ser att det händer saker och att de jobbar framåt.
Om jag lyssnar mellan raderna så säger du att BBC ändå har tagit till sig av er kritik men att det fortfarande finns en hel del kvar innan ni är framme där ni vill att det ska vara?
– Precis. Och så är det ju alltid efter vårt första rep. Och det är vårt arbete att fortsätta driva processen framåt. Vi vill behålla den organiska känslan, det filmiska och mäktiga som vi hade på Melodifestivalen. Det är det som är det viktigaste för oss. Det tycker jag att vi är på god väg att uppnå, säger Lotta Furebäck.
I viewingroom efter den genomförda repetitionen hade Loreen en hel del kommentarer om saker som produktionen behöver lösa.
– Absolut. Och inte bara jag, säger Loreen.
– Vi är ju ett helt team bakom här. Robin (Hofvander, Melodifestivalens bildproducent, reds anm) på bild och så vidare. Vi är väldigt måna om att visionen är intakt. Det som svenska folket har skickat hit, det måste vara intakt. Så ja, absolut. Det är mycket som vi snackar med dem om.
Men att plattformen och ledskärmen i taket är betydligt mindre i Eurovision påverkar inte känslan, enligt den svenska artisten.
– Nej, det tycker jag inte. Jag tycker snarare att det förtydligar narativet lite grann. Det är vissa inspirationer. Naturen, jag är från Atlasbergen. Det här är justeringen som gjorts för att förhöja vissa grejer. Podiet är lite högre nu än vad det var innan.
Lotta Furebäck lägger till att man kompenserar det mindre podiet med att lägga till innehåll i led-golv och på led-skärmar:
– Det är nytt jämfört med Melodifestivalen, vilket också adderar mycket känsla, så att vi kan få ännu mer av det här mäktiga i de stora bilderna, säger Furebäck.
Förändrade delar i Loreens scenshow jämfört med Melodifestivalen:
- Plattformen och taket är betydligt mindre. I Melodifestivalen var de 16 kvadratmeter stora, nu är de 2,5 gånger 2,5 meter, det vill säga 6,25 kvadratmeter.
- Den undre plattformen har istället gjorts högre och sandfärgad:
– För att få till känslan av att Loreen står lite mer på ett berg i öknen. Vi höjde upp henne för att få en mer mäktig känsla, säger svenska delegationschefen Lotta Furebäck. - Led-innehåll har lagts till i scengolvet och på led-skärmar på scenen.
– Det är nytt jämfört med Melodifestivalen, vilket också adderar mycket känsla, så att vi kan få ännu mer av det här mäktiga i de stora bilderna, säger Furebäck.