Från bilderbok – till egen whiskey: Smash into pieces har verkligen två helt olika målgrupper
avSmash into pieces kom trea i Melodifestivalen för andra året i rad.
På efterfesten berättade Per Bergquist för mig att de kommer släppa en egen whiskey om några veckor. Den ska heta Smash Whiskey.
De bestämde sig för att skjuta upp släppdatumet lite och inte komma med den mitt under Melodifestivalen för att det skulle krocka lite med den barnbok de släppte för några veckor sen, en bilderbok med fokus på den maskförsedda trummiskaraktären i bandet:
”Apoc och jakten på självförtroendet”.
Och det är kanske lite smart ändå.
Snacka om att Smash into pieces har fått två helt olika målgrupper tack vare Mello. Tv-spelsestetiken och de effektiva, tydliga låtarna tillsammans med storyn kring den ”mystiska” trummisen bakom mask från yttre rymden (typ) har verkligen fått barn och unga att gå igång. Massor av killar mellan 5 och 15 har Smash som storfavoriter.
Och så deras vanliga målgrupp, rockpubliken som följt dem sen långt före Melodifestivalen, och deras likar som upptäckt dem tack vare tävlingen. Där finns så klart en stor andel whiskeydrickare som inte bryr sig särskilt mycket om nån ”trummis från yttre rymden”, men gillar musiken.
Känns väl rätt relevant att vänta med whiskeysläppet då, tills Mello är över, för att inte uppröra några småbarnsföräldrar, helt enkelt.