SVT: Vi censurerar inte ljud från publiken i arenan
avEden Golan har blivit utbuad av publiken under genrepen och enligt uppgifter till bland annat Songfestival.be har det israeliska tv-bolaget Kan kommit med ett formellt klagomål till EBU inför kvällens sändning.
Under de repetitioner där det inte varit någon större publik i arenan har det funnits pålagda applåder och även en ljudmatta över sändningen in i presscentret som gett intrycket av en stor publik i arenan, utan att det varit det.
De ryska artisterna 2014 och 2015 utsattes för högljudda protester och burop under sina tävlingsbidrag och 2015 valde den österikiska tv-kanalen som producerade Eurovision i Wien det året att censurera buropen med fejkapplåder under sändningen.
Därför skickade jag iväg en fråga till SVT:s exekutiva producent för sändningen Ebba Adielsson. Och hon är tydlig med att man inte kommer censurera ljud från publiken i arenan under sändningen.
Så här såg min långa och invecklade fråga ut:
Under de första genrepen, då när det bara är press inne i arenan, ligger det pålagda jubel och applåder i det vi får se i presscentret. Är de delarna bortplockade till sändningarna eller ligger de kvar?
På samma tema så märker man under första genrepen att det ligger en ljudmatta, inte av applåder men som ger känslan av en, så att säga ”huge buzzling crowd”. Ligger den ljudmattan kvar även under sändningarna eller är det något som används bara för första repet?
Och så här svarade Ebba:
”Precis som i alla stora tv-produktioner med publik arbetar vi med utsändningsljudet för att jämna ut nivåerna för tv-publiken. Det är enbart för att få en så balanserad ljudbild som möjligt för tittarna, vi censurerar inte ljud från publiken i arenan. Det är samma princip för alla tävlande bidrag, inklusive öppnings- och mellanakter.”