Nu är vi insläppta i arenan igen för de sistsa två artisternas rep. C-Joe är först ut och det har rullats in tre vita podier med ljus i på scenen.
Foto: Jimmy Wixtröm
Thomas Benstem längst till höger är ju min favoritdansare från back in the days. I C-Joes nummer är han koreograf och ansvarig kreatör för materialet på led-skärmarna. Han står och pratar med Sacha Jean-Baptiste som är nummeransvarig.
Jessica W Sandberg har jobbat med press, PR och marknadsföring lika länge som jag har jobbat på Aftonbladet och jag vet inte hur många gånger hon har uttryckt sin kärlek till Melodifestivalen genom att fråga när hon ska få följa med som min assistent och blogga om tävlingen.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men nu gör hon sin Mello-debut här i Göteborg ändå, anlitad för att sköta Fröken Snusks PR under den här cirkusen.
Och nu får hon göra schlagerbloggendebut också då.
Fröken Snusk hade sin Louis Vuitton-skidmask på sig när min kollega Natalie intervjuade henne under eftermiddagen. Den får hon inte ha på sig på Mello-scenen, för där får hon inte ha synliga varumärken.
Och kanske lika bra, för den börjar se rätt välanvänd ut. Noppig som tusan.
Foto: Jimmy Wixtröm
När jag träffade Fröken Snusk för två veckor sen berättade hon att hon hade en hel samling med skidmasker, men att några var större favoriter än andra. Det är lite som jag och mina kepsar. Den röda som jag har med mig börjar bli både sliten och dassig i färgen, men är ändå en favvo.
Men nog om mig, nu var det ju Fröken Snusk vi skulla prata om. Och hon skulle kanske testa en sån där avnoppare och se om den kan bli som ny igen eller inte.
GÖTEBORG. Lågorna slår i taket och hela scenen dränks i eld.
Efter Liamoos heta rep på Melloscenen tvingades produktionspersonal slå larm – efter oro om att elden skulle kunna sprida sig.
– Det var farligt nära lamporna, hördes en scentekniker ropa över radion.
Foto: Jimmy Wixtröm
När Liamoo ställer sig på Melodifestivalens scen för fjärde gången är han helt omgiven av eld i scenshowen.
Lågorna slår upp från fyra pelare på scenen och också i scenens framkant, precis framför den publik som på lördag kommer sitta på främre parkett.
Hettan känns märkbart även lite längre bak där den samlade presskåren tagit plats under de första repetitionerna i Scandinavium.
Foto: Jimmy Wixtröm
Liamoo, eller Liam Cacatian Thomassen, 26, som han egentligen heter, har tagit hjälp av Tobias ”Tobbe Trollkarl” Blom, 48, för att repa in sitt eldnummer, där han även ska ha en flammande eldslåga i handen. Men det momentet misslyckades flera gånger under torsdagens repetitioner.
Om det blir kvar till lördagens sändning är oklart, men beskedet från Liamoos team är att han kommer fortsätta öva på att få elden att brinna i handen.
Han kände tydligt av de varma eldslågorna runt sig på scenen.
– Det kändes fantastiskt. Det gav mig en adrenalinkick och det blir coolt. Så som vi jobbar på alla detaljer så är elden i handen en av dem som vi också jobbar på, säger han.
Men scentekniker i arenan slog larm under repetitionen. Eldslågorna under Liamoos nummer var så höga att de nästan började slicka scentaket. En person i SVT:s produktion hördes larma över radion:
– Håller ni koll på elden? Jag tyckte att det var farligt nära lamporna.
Foto: Jimmy Wixtröm
När Aftonbladet når Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka efter Liamoos repetition tonar han ner incidenten.
– Elden på repetitionen var ingen fara men repetitionerna är till för att se över alla nummer och göra justeringar för det visuella. Vi anpassar alltid säkerheten efter risker och har alltid både brandsläckare och brandfiltar nära till hands bakom scenen, säger han.
Tredje genomsjungningen för Dear Sara nu. Hon har lite mer självförtroende och tryck i rösten nu.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men det finns stor risk att den här scenshowen drunknar i anant som känns mer storslaget den här veckan. Det känns anonymt. Dock är det verkligen en radiohit.
Nu blir det lång lång lång paus i repen. Inte förrän vid 17 kommer de två sista artisterna att repa. Jag bloggar om det händer något, annars är jag tillbaka till 17 för C-Joes och Fröken Snusks rep.
Det finns inga Carolafläktar ute i publiken i år. Men de artister som behöver lite blås i håret får istället en scentekniker med en lövblås placerad ute i publiken.
Masen tycks inte vara här i år, han har ju annars chefat över fläktarna i Mello sen jag började bevaka den här tävlingen. Undrar vad han skulle säga om ett sånt lövblås-tilltag?
Mellan genomsjungningarna går Jennie Widegren igenom kamerorna med Dear Sara.
Hon är den artist denna vecka som kanske har minst erfarenhet av tv-sändningar och att framträda för en så här stor publik, så det gäller för henne att lyckas lokalisera kamerorna i arenan och veta när hon ska titta var. Det kan vara en hel vetenskap att få till.
Foto: Jimmy Wixtröm
Sara känns lite skakig på rösten. Det är så klart mycket nerver när man ska repa inför oss i pressen.
Foto: Jimmy Wixtröm
I kulissen finns körveteranerna Dea Norberg och Britta Bergström. Kanske skulle de ha varit med på scenen så att Sara hade kunnat få lite fysiskt stöd också, men det känns ändå som att hon lyftas av att höra dem hjälpa till med sången. Men hon får kämpa.
Sara börjar ensam mitt på scenen i en ljuskägla. Ute på ena sidan hänger lampan och hon går fram till den och knuffar till den så den börjar gunga fram och tillbaka över scenen.
Foto: Jimmy Wixtröm
Det känns som att man är ute efter något i stil med Cornelia Jacobs stora prick på scenen i effekt.
I andra refrängen hissas lampan upp i taket och försvinner ur bild. Istället får vi stjärnflöden på ledskärmen bakom Sara.
Foto: Jimmy Wixtröm
Nu är det dags för Dear Saras första rep. Nummeransvarige Jennie Widegren går igenom positioner på scenen innan hon får börja sjunga.
Här i arenan överröstar musiken ofta Saras röst i första genomsjungningen. Låten är inte dålig, men det är väldigt dansk Eurovision.