Chokladfontänen – en Malmöklassiker
avVälkomstfesten på Rådhuset är på väg att dra igång och klassikern här i Malmö är chokladfontänen.
Den kommer inte vara så här fin om några timmar.
Välkomstfesten på Rådhuset är på väg att dra igång och klassikern här i Malmö är chokladfontänen.
Den kommer inte vara så här fin om några timmar.
Man kan inte påstå att oddsmakarna på Betsson är särskilt vågade i sina odds. Som mest kan man vinna på spel på Victor och Natten till final. 10 gånger pengarna. Men då ska han också ta sig dit. Så här ser deras odds ut efter genrepet.
Isa 1,20
Molly Petterson Hammar 1,90
Wiktoria 2,10
David Lindgren 2,50
Krista Siegfrids 4,80
Isaksson-Nilsson-Svenningsson, 6.00
Victor och Natten 10,00
Intressant att de placerat Wiktoria så pass högt ändå, men att Uno/Tommy/Patrik typ ligger i botten.
Wiktoria avslutar repen med att sjunga en sista gång. Hon är väldigt säker i sången. Nu är repen över för dagen, programledare och mellanakter ska repa nu, men det får vi inte se något av förrän i morgon kväll på genrepet.
Ikväll väntar kommunfest på Rådhuset i Malmö. Då kommer jag självklart att blogga om vad som händer.
Inför sista genomsjungningen är Anton Ewald uppe på scenen igen för att gå igenom kamerorna med Wiktoria.
Risken med det här numret är att Wiktoria försvinner i all teknik. Hon sjunger väldigt säkert, men med ett sånt här nummer som är coolt, men samtidigt väldigt stillastående. Och i de få rörelser som Wiktoria gör så måste hon hela tiden tänka på att hamna rätt igen i position för att tekniken ska fungera.
De gånger hon rör sig så ser hon också osäker ut, flackar med ögonen och är osäker på var hon ska fästa blicken. Hon ska till exempel snurra runt på stället vid ett tillfälle och det verkar då som att hon har en fot fast på stället och hasar den andra runt i en cirkel för att inte komma fel. Såna detaljer behöver slipas bort.
Anton är med som koreograf. I det här fallet har det nog mest med kameracoachning att göra och för att få Wiktoria att känna sig bekväm och säker på scenen. För någon koreografi är det inte direkt att tala om i det här numret.
Wiktoria sjunger dessutom sin Save me väldigt bra. Men kläderna och numret tar den mesta fokusen på det här repet.
Hon står i stort sett helt stilla och sjunger.
Samtidigt projiceras bilderna på henne från en inrullad låda av massa teknik. Ja, jag vet faktiskt inte hur jag ska beskriva det bättre. Det ser elektroniskt och viktigt ut, okej?
Den här lådan med blinkande displayer rullades i alla fall in till Wiktorias nummer och nån form av tekniker ser ut att sköta dem.
Wiktioria måste stå exakt rätt för att det ska funka.
Bara det måste vara jäkligt jobbigt. Men resultatet kan bli hur snyggt som helst i tv-rutan. Det såg häftigt ut redan i första genomsjungningen.
Oj, jäklar! Wiktoria Johanssons vita tighta byxdress är också en projicerings skärm!
Det här kan vara de coolaste kläderna som nånsin använts i Melodifestivalen. När kläderna blir hela numret.
Sista genomsjungningen singlar det finklippt silverkonfetti över grabbarna i sista refrängen framme vid scenen. En bra avslutning.