Tobbe Ek är Aftonbladets nöjesreporter på plats i kulisserna på det mesta.
Nu har vi tagit oss till Friends, denna avkrok till arena.
Vi är inte insläppta till scenen än men jag hinner höra Dirty Loops sista genomsjungning av Undo.
Låter ganska schyst.
Nu börjar dagen med presskonferens och sen repar artisterna i startordning.
Jag älskar Eric Saade när han bråkar lite med mig och Trus. Här pressade vi honom på vad låten Sting faktiskt handlar om och till slut så berättade han att den delvis handlar om att det är många som kommit efter honom och försökt göra det han gör.
Men så hade han också en alternativ, och lite mer barnförbjuden förklaring till texten också…
http://instagram.com/tobbe_ek/p/0GyOgWhLji/
– Ta två av de där rosa, sa John.
Så då gjorde jag det.
Och gott var det.
Och ni vet väl att efterrätter inte räknas när man har godisförbud, va?
Efterrätter är inte godis!
Dinah Nah satsar som vanligt på att sticka ut på välkomstfesten. Ikväll med en mycket genomskinlig klänning.
Efter några år på Café Opera har finalens välkomstfest flyttats tillbaka till Stadshuset och Blå hallen har lysts upp med Melodifestivalens regnbågsfärger.
I Gyllene salen har det dukats upp med buffé till alla artister.
Hasse Andersson kom allra först av artisterna.
Under en kort stund så trendade ”Eric Saade To Eurovision” gobalt på Twitter ikväll.
Erics fans gick bananer på twtiter och gjorde allt vad de kunde får att få uppmaningen att trenda och till slut lyckades de.
Uppmaningen kom bland annat från Twitterkontot @trendEricSaade som har namnet Saade Family, samma namn som Saades team har för fanclub.
Redan igår förberedde de anstormingen på Twitter så här:
Don't forget that tomorrow we're gonna trend 'Eric Saade To Eurovision' at 7pm (Swedish Time) RT & spread le word
— Saadefamily (@TrendEricSaade) March 10, 2015
En sökning på just ”Eric Saade To Eurovision” visar att många många fans skrev just de orden flera gånger i minuten för att få begreppet att trenda. Och de lyckades.
SVT vill bara prata om appen som en succé och försöker fortsätta att slå ifrån sig kritiken mot den. De fortsätter också att vägra särredovisa apprösterna.
Ni ser det bland annat i inslaget från Rapport i lördags som jag länkar till här.
Och i en artikel från nyhetsbyrån TT som kom i dag avfärdas kritiken mot appen som något väntat, som den kritik som alltid kommer mot Melodifestivalen.
– Den starten var tråkig. Vi blev tvungna att försvara någonting som vi själva tyckte var väldigt bra och som publiken gillade. Men när det kommer till Melodifestivalen och kritik så stormar det ordentligt, säger Christel Tholse Willers, Melodifestivalen högsta chef, till TT i artikeln som ni bland annat kunnat läsa på GP:s sajt idag.
Men sanningen är ju att de blev helt tagna på sängen och fick så många fler röster via appen än de hade kunnat räkna med. Också i TT-artikeln framgår att de räknat med att 2,5 procent av tittarna skulle använda appen. Men att nu omkring 20 procent av de som tittar på programmet också röstat via appen.
Visst kan det beskrivas som en succé om man vill. Men då är SVT:s historiebeskrvning annorlunda än verkligheten.
Eftersom SVT vägrar att gå ut med röstningssiffrorna så att vi kan granska hur app-rösterna skilde sig från telefonröstningen så får vi kolla på andra sätt.
Min kompis, ni vet han som vi kallar Anders, har plockat fram Spotify-statistik.
Han har kollat på hur låtarna i första deltävlingen spelats på Spotify den första veckan som de släpptes.
I den första bilden blir kurvorna lite otydliga, men Eric Saade har spelats allra mest, så där kan väl finalplatsen anses given.
Om man sen zoomar in på de övriga deltagarna i statistiken så blir det lättare att se skillnaderna.
Tilläggas bör här att Behrang Miris låt, som ligger i botten här inte kvalade in på topp 200 samtliga dagar så de siffrorna har fått uppskattas de dagarna. Daniel Gildenlöws Pappa finns inte med alls i diagrammet för den kvalade inte in på Spotifys topp 200 någon av dagarna så att han kom på en sjunde och sista plats i delfinalen kan inte anses märkligt.
Men tittar man på hur låtarna spelades på Spotify sin första vecka efter att de släpptes, så kan det ge en fingervisning till hur röstningen möjligen borde ha slutat, om SVT varit tydligare med information om appen, hur den fungerade, hur man laddade ner den och hur man röstade, eller om man valt att lägga upp röstningen så att man inte enbart kunde rösta under låten.
Om Spotify överensstämmer med vad Svenska folket också hade velat rösta på så tycks det som att Dolly Style skulle ha gjort Eric Saade sällskap till finalen, medan Molly Pettersson Hammar och Jessica Andersson i stället skulle ha kvalat i Andra chansen.