Shirley Clamp värmer upp publiken

av Tobbe Ek
Foto: Jimmy Wixtröm

Shirley Clamp är inne i arenan och värmer upp publiken tillsammans med Beebar-Linus Lind, Göteborgs bästa schlager-dj. Även Frans har hjälpt till med publikuppvärmingen.

Foto: Jimmy Wixtröm
Taggar shirley clamp

SVT: Vi censurerar inte ljud från publiken i arenan

av Tobbe Ek

Eden Golan har blivit utbuad av publiken under genrepen och enligt uppgifter till bland annat Songfestival.be har det israeliska tv-bolaget Kan kommit med ett formellt klagomål till EBU inför kvällens sändning.

Under de repetitioner där det inte varit någon större publik i arenan har det funnits pålagda applåder och även en ljudmatta över sändningen in i presscentret som gett intrycket av en stor publik i arenan, utan att det varit det.

Foto: Jimmy Wixtröm

De ryska artisterna 2014 och 2015 utsattes för högljudda protester och burop under sina tävlingsbidrag och 2015 valde den österikiska tv-kanalen som producerade Eurovision i Wien det året att censurera buropen med fejkapplåder under sändningen.

Därför skickade jag iväg en fråga till SVT:s exekutiva producent för sändningen Ebba Adielsson. Och hon är tydlig med att man inte kommer censurera ljud från publiken i arenan under sändningen.

Så här såg min långa och invecklade fråga ut:
Under de första genrepen, då när det bara är press inne i arenan, ligger det pålagda jubel och applåder i det vi får se i presscentret. Är de delarna bortplockade till sändningarna eller ligger de kvar?
På samma tema så märker man under första genrepen att det ligger en ljudmatta, inte av applåder men som ger känslan av en, så att säga ”huge buzzling crowd”. Ligger den ljudmattan kvar även under sändningarna eller är det något som används bara för första repet?

Och så här svarade Ebba:

”Precis som i alla stora tv-produktioner med publik arbetar vi med utsändningsljudet för att jämna ut nivåerna för tv-publiken. Det är enbart för att få en så balanserad ljudbild som möjligt för tittarna, vi censurerar inte ljud från publiken i arenan. Det är samma princip för alla tävlande bidrag, inklusive öppnings- och mellanakter.”

Bild från tidigare rep Foto: Jimmy Wixtröm
Taggar Eden Golan, israel

Så fick jag till en (kort) intervju med Eden Golan

av Tobbe Ek

Nu lyckades jag precis få byta några ord med Israels Eden Golan som oväntat dök upp här i presscentret efter att ha undvikit i stort sett alla intervjuer under Eurovisionperioden.

Israeliska medier hade fått veta att hon skulle komma och plötsligt stod de i en ring kring henne. Det smets in några frågor på engelska också från några medier som också förstått att hon skulle dyka upp.

Men när jag precis tänkte ställa en fråga var beskedet att nu var de klara och skulle gå tillbaka till logerna backstage.

Då smet jag runt, så att jag hamnade framför dem och kunde gå bredvid Eden hela vägen tillbaka till entrén backstage.

Jag lyckades hiva upp mobilen och filma själv. Ni kan läsa och se intervjun här.

Och tack vare några fina vänner i Eurovision-världen, som tydligen också lugnade den israeliska delegationschefen och sa att han borde låta Eden prata med mig, så blev det hela också förevigat utifrån.

Så här går jag med mobilen i handen och försöker filma Eden samtidigt som jag pratar med henne och samtidigt försöker komma ihåg vad jag faktiskt undrar över.

Men det gick hyfsat bra till slut. Interjvu och intervju förresten. 34 sekunder fick jag inspelat. Men ibland behövs det inte mer än det och tre frågor som jag tror många undrat över, fick jag svar på.

 

Taggar Eden Golan, israel

Tippar jag med hjärtat igen? Kanske – men här är mina tio vidare

av Tobbe Ek

Man skulle kanske tippa också, nu när alla artister har sjungit sina låtar på sista genrepet. Jag var ju otroligt usel i tisdags, hade bara sju av 10 rätt när jag gick mer på hjärta än hjärna. Vå får se om jag lyckas tänka smartare den här gången.

De här tio tippar jag vidare:

Schweiz
Nederländerna
Israel
Grekland
Armenien
Norge
Österrike
Estland
Tjeckien
Danmark

De här tror jag åker ut:

San Marino
Lettland
Albanien
Belgien
Malta
Georgien

Jag petar alltså in två som spelbolagen inte tror på, Tjeckien och Danmark, men plockar bort Belgien och Georgien från bettinglistornas 10 vidare.

Vi får se hur det stämmer ikväll. Danmark har jag med för att jag tror att om hon bara levererar sången så kan Saba ta sig vidare. Tjeckien har jag med för att jag verkligen gillar låten.

Belgien plockade jag bort för att jag inte tycker att han levererat tillräckligt bra på repen, trots att det är en bra låt. Och Georgien för att jag var tvungen att ta bort en låt till. Jag skulle gärna ha plockat bort Armenien, men den tror jag tyvärr har sin publik.

Här nedan ser ni oddsen just nu enligt en sammanställning från Eurovisionworld.com.

Skämrdump: Eurovisionworld.com

Israels Eden Golan får burop i arenan även idag

av Tobbe Ek

Jag kan inte följa repet utan att skriva om Eden Golan och Israel. Som ni kan se och läsa här fördes hon till arenan med poliseskort och omringad av säkerhetsstyrkor i en konvoy med 12 bilar.

Det hörs burop och visslingar över Edens röst även nu på dagrepet när Eden sjunger sin låt Hurricane. I de partier med mer tryck överröstar musiken det och det hörs också jubel för henne.

Även i låtens avslut hörs rejält med burop inne i arenan, över Edens sluttoner.

Vi får se hur mycket som kommer höras ut i sändningen ikväll och hur mycket här kommer påverka.

Bild från tidigare rep Foto: Jimmy Wixtröm
Taggar Eden Golan, israel

Eric Saade på scenen hade kunnat vara en subtil markering – men det ändrade han själv på: Här är spelet bakom Palestina-kuppen i Eurovision

av Tobbe Ek
MALMÖ. SVT hade fått övertyga ett tveksamt EBU att låta Eric Saade medverka på scenen trots hans högljudda protester mot Israels medverkan i tävlingen. 
Enligt vad Aftonbladet erfar fanns det även en känsla inom SVT-produktionen att det kunde få ses som en subtil men tydlig markering att låta en artist med palestinskt ursprung öppna hela tävlingen – okommenterat. 
Men så blev det inte. Han smugglade med sig en Palestina-sjal upp på scenen.
Här är spelet bakom Eric Saades kupp på Eurovision-scenen. 
Eric Saade med Palestinasjal runt handleden Foto: Jimmy Wixtröm
Bara dagar före den första semifinalen gick Eurovision-arrangören EBU ut med nyheten att Eric Saade skulle öppna årets tävling i en scenshow tillsammans med Eurovision-kollegorna Chanel och Eleni Foureira.
EBU hade varit tveksamma och SVT hade tvingats gå i god för honom under flera intensiva diskussioner.
Ända sedan Israel förklarade krig mot Hamas efter terrorgruppens attack i oktober hade Eric Saade högljutt protesterat mot Israels medverkan i Eurovision. Enligt vad Aftonbladet erfar var detta även en bidragande orsak till att man ville ha med Saade på scenen, åtminstone inom vissa delar av den svenska Eurovision-produktionen. Inte i första hand för Eric Saades Eurovision-protester, men att inkludera en artist med palestinskt ursprung, som en subtil och okommenterad markering om att man är medveten om världsläget och hur det har påverkat tävlingen.
När Eric Saade under lördagen fortsatte sin markering mot EBU och Eurovision så att det blev tydligt att han tackat ja till öppningsnumret just som en markering, en protest. Då blev det återigen panik inom EBU.
SVT tog ytterligare samtal med honom, något som fick Saade att göra ett tillägg till sitt Instagram-utspel och förtydligade att EBU inte ändrat flaggreglerna, (Tillåtna flaggor i arenan är de tävlande länderna, samt regnbågsflaggan), men att han oroat sig för att även kulturella symboler skulle vara förbjudna.
Personer med god insyn bekräftar för Aftonbladet att det fördes en stor mängd samtal med både Eric Saade och hans team kring vilka förhållningsorder som gällde, hur tävlingsreglerna ser ut och vad han fick och inte fick göra på scenen.
Efter det kände sig SVT och EBU nöjda. EBU skulle få sin neutralt hålla öppningsakt. SVT skulle få ha Eric Saade på scenen.
Eric Saade på scenen under Eurovision-semin Foto: Jimmy Wixtröm
Men så valde Eric Saade att gå en annan väg. I första tonerna till låten ”Popular” sträckte han upp armen och avslöjade vad han hade smugglat in och dolt under jackärmen, en Palestina-sjal.
– Han gjorde det ju fullt medvetet. Han hade inte på sig sjalen på ett enda rep så det var fullt medvetet av honom, säger en person med insyn.
Eric Saade på genrepet, utan Palestina-sjal Foto: Jimmy Wixtröm
Det går att diskutera om en Palestina-sjal är att se som en politisk symbol, eller mer en symbol för en kultur eller ursprung, men EBU:s och SVT:s bedömning är att Eric Saade bröt mot de förhållningsregler som man satt upp för medverkan i programmet.
”Eric Saade är väl medveten om reglerna som gäller när man står på Eurovision Song Contests scen. Vi tycker att det är tråkigt att han utnyttjar sin medverkan på det här sättet”, skrev Ebba Adielsson, exekutiv producent på SVT för Eurovision2024 till Aftonbladet.
”Eurovision Song Contest är en live-show. Alla artister är väl medvetna om vilka regler som gäller i tävlingen, och vi beklagar att Eric Saade valde att kompromissa med tävlingens icke-politiska natur”, skrev EBU i ett uttalande.
Inom SVT-produktionen pratar man om att Eric Saade förbrukat sitt förtroende. SVT:s personal har gått som på nålar under hela Eurovision-perioden. Flera personer bakom kulisserna vittnar om en rädsla för att trampa snett. Att det finns en utbredd känsla av att det bara går att göra fel och inga rätt.
Eric Saades egen förklaring kom i en kommentar till SVT Nyheter:
”Det är som att kalla Dalahästen för politisk symbol. I mina ögon är det bara rasism. Jag ville bara vara inkluderande och bära något som är äkta för mig – men EBU verkar tycka att min etnicitet är kontroversiell.”
Armeniens artist Iveta Mukuchyan med den omstridda flaggan
När Armeniens artist Iveta Mukuchyan viftade med den omstridda regionen Nagorno-Karabachs flagga i greenroom 2016 under sin semifinal kom det armeniska tv-bolaget undan med en varning.
När Islands tävlande artister, gruppen Hatari, viftade med Palestina-banderoller under finalen av Eurovision i Tel Aviv 2019 slutade det med 5000 euro, eller omkring 50 000 kronor i böter, för det isländska tv-bolaget.
Islands Hatari med en Paelstina Banderoll i greenroom Bild: SVT
Men det är just de medverkande tv-bolagen som straffas om deras artister, eller delegationerna i övrigt, bryter mot några regler. Inte artisten.
SVT har ingen möjlighet att bötfälla Eric Saade för tilltaget med Palestina-sjalen. Däremot vittnar flera i kulisserna om att han förbrukat ett förtroende.
Aftonbladet har frågat om det finns planer på att försöka dra in eventuellt gage eller på annat sätt markera mot Eric Saade, men har ännu inte fått något tydligt svar på detta.

Dags för ett sista genrep inför kvällen

av Tobbe Ek

Nu är det dags för ett sista genrep av andra semin innan kvällens sändning. Jag följer genrepet från presscentret, men kommer inte blogga om allt utan skriver och uppdaterar om något speciellt händer.

Bild från tidigare rep Foto: Jimmy Wixtröm

Herreys får fira 40 år sen Eurovision-vinsten – under eftertexterna

av Tobbe Ek
Foto: Jimmy Wixtröm

Efter att alla finalister ropats upp så spelas det en snabbrepris av de som tagit sig vidare i tävlingen. Sen tar Petra och Malin adjö av tittarna genom att bjuda på en liten bonusöverraskning, Herreys som kör sin Diggiloo diggiley.

Foto: Jimmy Wixtröm

Det är ju 40 år sen i år som de vann Eurovision 1984.

Foto: Jimmy Wixtröm

Och medan eftertexterna snurrar kör de låt och orginalkoreografi.

Foto: Jimmy Wixtröm

 

Taggar herreys
Sida 15 av 3098
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB