Shirley Clamp värmer upp publiken
avShirley Clamp är inne i arenan och värmer upp publiken tillsammans med Beebar-Linus Lind, Göteborgs bästa schlager-dj. Även Frans har hjälpt till med publikuppvärmingen.
Shirley Clamp är inne i arenan och värmer upp publiken tillsammans med Beebar-Linus Lind, Göteborgs bästa schlager-dj. Även Frans har hjälpt till med publikuppvärmingen.
Eden Golan har blivit utbuad av publiken under genrepen och enligt uppgifter till bland annat Songfestival.be har det israeliska tv-bolaget Kan kommit med ett formellt klagomål till EBU inför kvällens sändning.
Under de repetitioner där det inte varit någon större publik i arenan har det funnits pålagda applåder och även en ljudmatta över sändningen in i presscentret som gett intrycket av en stor publik i arenan, utan att det varit det.
De ryska artisterna 2014 och 2015 utsattes för högljudda protester och burop under sina tävlingsbidrag och 2015 valde den österikiska tv-kanalen som producerade Eurovision i Wien det året att censurera buropen med fejkapplåder under sändningen.
Därför skickade jag iväg en fråga till SVT:s exekutiva producent för sändningen Ebba Adielsson. Och hon är tydlig med att man inte kommer censurera ljud från publiken i arenan under sändningen.
Så här såg min långa och invecklade fråga ut:
Under de första genrepen, då när det bara är press inne i arenan, ligger det pålagda jubel och applåder i det vi får se i presscentret. Är de delarna bortplockade till sändningarna eller ligger de kvar?
På samma tema så märker man under första genrepen att det ligger en ljudmatta, inte av applåder men som ger känslan av en, så att säga ”huge buzzling crowd”. Ligger den ljudmattan kvar även under sändningarna eller är det något som används bara för första repet?
Och så här svarade Ebba:
”Precis som i alla stora tv-produktioner med publik arbetar vi med utsändningsljudet för att jämna ut nivåerna för tv-publiken. Det är enbart för att få en så balanserad ljudbild som möjligt för tittarna, vi censurerar inte ljud från publiken i arenan. Det är samma princip för alla tävlande bidrag, inklusive öppnings- och mellanakter.”
Nu dök Herreys upp här i presscentret också och poserar med lite Eurovision-fans. Härligt.
Nu lyckades jag precis få byta några ord med Israels Eden Golan som oväntat dök upp här i presscentret efter att ha undvikit i stort sett alla intervjuer under Eurovisionperioden.
Israeliska medier hade fått veta att hon skulle komma och plötsligt stod de i en ring kring henne. Det smets in några frågor på engelska också från några medier som också förstått att hon skulle dyka upp.
Men när jag precis tänkte ställa en fråga var beskedet att nu var de klara och skulle gå tillbaka till logerna backstage.
Då smet jag runt, så att jag hamnade framför dem och kunde gå bredvid Eden hela vägen tillbaka till entrén backstage.
Jag lyckades hiva upp mobilen och filma själv. Ni kan läsa och se intervjun här.
Och tack vare några fina vänner i Eurovision-världen, som tydligen också lugnade den israeliska delegationschefen och sa att han borde låta Eden prata med mig, så blev det hela också förevigat utifrån.
Så här går jag med mobilen i handen och försöker filma Eden samtidigt som jag pratar med henne och samtidigt försöker komma ihåg vad jag faktiskt undrar över.
Men det gick hyfsat bra till slut. Interjvu och intervju förresten. 34 sekunder fick jag inspelat. Men ibland behövs det inte mer än det och tre frågor som jag tror många undrat över, fick jag svar på.
Man skulle kanske tippa också, nu när alla artister har sjungit sina låtar på sista genrepet. Jag var ju otroligt usel i tisdags, hade bara sju av 10 rätt när jag gick mer på hjärta än hjärna. Vå får se om jag lyckas tänka smartare den här gången.
De här tio tippar jag vidare:
Schweiz
Nederländerna
Israel
Grekland
Armenien
Norge
Österrike
Estland
Tjeckien
Danmark
De här tror jag åker ut:
San Marino
Lettland
Albanien
Belgien
Malta
Georgien
Jag petar alltså in två som spelbolagen inte tror på, Tjeckien och Danmark, men plockar bort Belgien och Georgien från bettinglistornas 10 vidare.
Vi får se hur det stämmer ikväll. Danmark har jag med för att jag tror att om hon bara levererar sången så kan Saba ta sig vidare. Tjeckien har jag med för att jag verkligen gillar låten.
Belgien plockade jag bort för att jag inte tycker att han levererat tillräckligt bra på repen, trots att det är en bra låt. Och Georgien för att jag var tvungen att ta bort en låt till. Jag skulle gärna ha plockat bort Armenien, men den tror jag tyvärr har sin publik.
Här nedan ser ni oddsen just nu enligt en sammanställning från Eurovisionworld.com.
Jag kan inte följa repet utan att skriva om Eden Golan och Israel. Som ni kan se och läsa här fördes hon till arenan med poliseskort och omringad av säkerhetsstyrkor i en konvoy med 12 bilar.
Det hörs burop och visslingar över Edens röst även nu på dagrepet när Eden sjunger sin låt Hurricane. I de partier med mer tryck överröstar musiken det och det hörs också jubel för henne.
Även i låtens avslut hörs rejält med burop inne i arenan, över Edens sluttoner.
Vi får se hur mycket som kommer höras ut i sändningen ikväll och hur mycket här kommer påverka.
Nu är det dags för ett sista genrep av andra semin innan kvällens sändning. Jag följer genrepet från presscentret, men kommer inte blogga om allt utan skriver och uppdaterar om något speciellt händer.
Efter att alla finalister ropats upp så spelas det en snabbrepris av de som tagit sig vidare i tävlingen. Sen tar Petra och Malin adjö av tittarna genom att bjuda på en liten bonusöverraskning, Herreys som kör sin Diggiloo diggiley.
Det är ju 40 år sen i år som de vann Eurovision 1984.
Och medan eftertexterna snurrar kör de låt och orginalkoreografi.
Nu repas även avslutet, där de som gått till final ropas upp (ikväll lottat) men Israels delegation har redan lämnat arenan och sitter inte med i greenroom.