Loreen låter ansträngd på rösten – det gör mig lite orolig inför ikväll

av Tobbe Ek

Nu Loreen. Sista genrepet inför kvällens semifinalssändning.

Jag måste säga att sången inte är lika bra nu som den var i går kväll. Rösten låter periodvis lite ansträngd. Det känns också som att hon kanske tar det lite lugnt.

Loreen har ju en otrolig rutin, så jag borde kanske inte vara orolig även om sången inte sitter perfekt nu. Men det är jag ändå. Jag kan inte låta bli.

Bild från tidigare rep Foto: Jimmy Wixtröm

Men när det gäller bildproduktionen verkar allt ha fallit på plats, faktiskt.Så bra det går att få till i den här arenan och med den mindre plattformen.

Gissar att svenskteamet med delegationschefen Lotta Furebäck i spetsen har tjatat hål i huvudet på BBC för att få dem att sätta varenda vinkel. Och utan att några tv-kameror slaskar i bild, tack så mycket!

Alessandra hade behövt en kör i kuliss för att rädda de falska tonerna

av Tobbe Ek
Bild från tidigare rep Foto: Jimmy Wixtröm

Norska Alessandra Mele har kämpat med toner och konditionen under de första genrepen och låtit både ansträngd och andfådd.

Och det är tyvärr inte bättre nu. I norska MGP tillät man i år autotune och det kanske är det som straffar sig nu, för live låter det tyvärr inte så bra som det borde. Här hade man behövt ha färre dansare och istälelt haft en kör i kulissen som kunde hjälpa Alessandra att sätta de jobbiga partierna.

Dags för ett sista genrep före semin

av Tobbe Ek

Vad händer idag undrar ni kanske, är det inte dags för ett genrep till?

Jo, det stämmer. Jag är så klart på plats i presscentret och ska kasta i mig dagens lunch, korv och potatismos för 6,50 pund, känns överkomligt ändå. Även om korvens skinn är helt ogenomträngligt med träknibven, gaaah!

14:30 svensk tid är det ett sista genrep. Vi har ingen fotograf på plats i arenan och artisterna behöver inte repa i sina scenkläder. Det gör att jag inte kommer rapportera om varenda låt. Jag är på plats och lyssnar på hur repen går och kommer skriva om något särskilt sticker ut.

Men givetvis ge en full rapport om Loreen och Käärijä så klart.

Danmark billigast och Estland dyrast: Så mycket kostar det att rösta i Eurovision – och hit går pengarna

av Tobbe Ek

Efter förra årets röstningskaos där sex jurygrupper diskades har röstningsreglerna ändrats en del till årets tävling, läs allt om det här.

Det finns inget gratisalternativ för den som vill rösta i Eurovision, i stil med den svenska Mello-appen. Här kostar alla röster pengar.

Men det är stor skillnad på vad du får betala beroende på i vilket land du bor.

Sverige är ett av de billigare länderna med 3,60 per röst, men allra billigast är det faktiskt att rösta i Danmark, där en röst kostar 1 dansk krona, eller motsvarande 1,50 svenska kronor.

Dyrast är det i Estland, där varje röst kostar €1,70 eller motsvarande 19,10 kronor.

Här nedan har jag slitit mitt hår för att ta fram en tabell åt er där ni ser hur mycket det kostar att rösta i respektive land.

Undantaget San Marino

Men varför har San Marino inget pris alls, kanske ni undrar? Det beror på att lilleputtstaten San Marino inte har något eget telefonnät. De som bor där ringer via det italienska nätet eller via italienska mobiloperatörer. Det innebär att det alltså inte går att registrera några tittarröster alls från San Marino och de röster som kommer från landets invånare inkluderas i Italiens tittarröster.

De senaste åren har därför San Marinos andel av tittarrösterna istället varit framtagna som proxyröster, en sammanvägning av olika länder som traditionellt haft liknande röstningsmönster som San Marino.

I år kommer det i första hand istället vara så att juryrösterna från San Marino dubbleras och fungerar som både juryröster och tittarröster. Detta är en ändring i årets tävling, eller snarare en tillbakagång till hur det fungerade innan man införde proxyrösterna för de fall där antingen jury eller tittarröster ogiltigförklarades.

Dit går pengarna

Det finns röstningsbegränsningar i Eurovision, precis som i Mello. Varje telefonnummer kan bara rösta 20 gånger.

Men var tar pengarna vägen då? Jo, telefonröstningen ses som en viktig inkomstkälla i många länder för att finansiera sin medverkan i Eurovision. Så inkomsterna för telefonröstningen går till det sändande tv-bolaget i respektive land, minus de omkostnader som telefonbolagen har.

Euroländerna i prisjämförelse

Det känns lite udda att kolla på priserna i euro-länderna, för kostnaden för att rösta i Eurovision varierar stort bland länderna med samma valuta. Tyskland är det billigaste euro-landet, och tar €0,20 per röst, och sen varierar det stort upp till Estland som är dyrast med sina €1,70.

Finska Käärijä har en bastu parkerad utanför arenan

av Tobbe Ek

En finsk bastu på hjul har parkerat utanför M&S Bank Arena här i Liverpool. Självklart pryds den av Käärijäs ansikte.

Borde Loreen kanske ha tagit med sig en gigantisk smörgåsgrill som folk kunde lagt sig i? Eller en portabel midsommarstång att dansa kring on vi bara ska ta det svenskaste vi har?

Jag har ännu inte fått några rapporter om att bastun är igång eller att Käärijä tagit med sig några av de andra artisterna dit, men det kanske händer.

På turkosa mattan sa han ju att han inte ville sjunga Loreens sång förrän hon badat bastu med honom. Och här kan de ju ta chansen, kanske!

Loreen och Käärijä under ett fanevent i Madrid i april

Loreen långt efter Finland i publikundersökning – men går ändå framåt hos spelbolagen

av Tobbe Ek

Det gjordes en publikundersökning i arenan igår, flera fansajter, ESCXtra, ESC Insight, The Eurotrip podcast och Bet Eurovision, gick samman och lyckades få in 2480 röster med frågan ”Vem var din favorit ikväll?”

Den här typen av publikundersökningar har åtminstone inte jag sett i Eurovision tidigare så det är svårt att sia något om vad det faktiskt säger om slutresultatet. Det är lite större skillnad på de som besöker Eurovision och de som röstar här jämfört med dem som går på ett Mello-rep och de som röstar i Melodifestialen.

Loreen och Käärijä under ett fanevent i Madrid

Här kommer det vara mycket tillresta Eurovision-fans och mycket britter, så det kanske inte säger så mycket av vad en stor och utbredd publik över Europa faktiskt anser.

Så, nu har jag brasklappat en hel del, för att bädda in besvikelsen från svenska fans, för Finland och Käärijä vann publikundersökningen överlägset.

Loreen var visserligen tydlig tvåa, men ändå.

Fler brasklappar: Kärrijä och Cha cha cha är ett tydligt arenanummer, som verkligen riktar sig till publiken på plats, medan Loreen har en scenshow som är gjord för tv och där hon helt riktar sig mot tv-kamerorna. Att hon ändå kommer tvåa i den här undersökningen säger en hel del.

Och om vi tittar på oddsen för att vinna Eurovision så fortsatte avståndet mellan Loreen och Käärijä att öka efter genrepet igår kväll. Loreen och Sverige ligger nu återigen på 43 procents chans till seger, efter att under helgen ha trillat ner under 40-sträcket och Finland och Käärijä har halkat ner till 21 procents vinstchans, enligt Eurovisionworlds sammanställning.

Loreen och Käärijä under ett fanevent i Madrid i april

Såpastjärnan sjöng sin låt – för första gången på 32 år

av Tobbe Ek

Det är inte EBU och BBC som håller i det officiella feststället Euroclub i år. Istället är det Storbritanniens Eurovison-fanklubb, OGAE UK, som arrangerar. Det innebär att det i första hand riktar sig till fansen som har fått köpa biljetter, veckovis eller dag för dag

Ett litet antal biljetter till ländernas delegationer delas ut varje kväll, men de går snabbt åt. Och vi i pressen får köpa våra egna biljetter eller hoppas på att någon kan skriva upp oss på lista.

I söndags var det Nanne Grönvall som fixade in oss, eftersom vi ville skriva om One more times återförening.

Men igår kväll betalade jag för mitt eget inträde, 300 spänn kostar det för en kväll. Men det var det värt eftersom OGAE UK hade lyckats få dit Samantha Womack.

I Storbritannien är hon känd skådespelerska som tidningarna dessutom älskar att skriva om. I flera år var hon med i evighetssåpan ”Eastenders”, hon har haft återkommande roller i tv-serierna ”Mount pleasant” och ”Pie in the sky”.

Hon har också gjort flera roller i Londons teaterdistrikt West End, inklusive i ”Guys and dolls”, ”Cinderella” och ”The Lion, the witch, and the wardrobe”.

Men 1991 hette hon Samantha Janus och tävlade för Storbritannien i Eurovision song contest med låten A message to your heart. I direktsändningen var hon tyvärr toknervös och inte särskilt tonsäker så hon fick se sig besegrad och omsprungen av bland annat Carola som vann hela tävlingen. Samantha slutade på 10:e plats av 22 tävlande länder och har aldrig sedan dess framfört A message to your heart.

Förrän igår kväll.

Efter 32 år alltså!

Som ni nog ser på mitt videoklipp så ska vi inte påstå att hon sjöng helt live igår kväll heller, det är nog åtminstone 95 procent playback, men det var otroligt härligt att se henne på plats i Liverpool och hon hade väldigt roligt på scenen tillsammans med tre dragqueens som ryckte in som bakgrundsdansare.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Torbjörn Ek (@tobbe_ek)

Samantha Womack berättade också att hon tackat ja direkt när hon fick frågan för att hela arrangemanget handlar om att ställa upp för varandra och för Ukraina, det tyckte jag också var superhärligt.

Jag har faktiskt A message to your heart på vinylsingel där hemma nånstans. Japp, det är så gammal jag är.

Irländska bandet sparkade sin kreatör – hamnade i Eurovision-bråk med J.K. Rowling

av Tobbe Ek

Irlands Wild Youth har hamnat i Eurovision-bråk – med J.K. Rowling.

Efter att bandet sparkat sin nummerkreatör på grund av transfobiska kommentarer på nätet blandade sig Harry Potter-författaren i och kallade dem för ”kvinnohatare”.

Irlands Wild Youth på turkosa mattan Foto: Jimmy Wixtröm

Wild Youth bestämde sig för att sparka sin nummerkreatör bara veckor före Eurovision, något som bland annat irländska The Mirror har rapporterat om.

Nummerkratören hade uttryckt sig nedsättande om transpersoner i mängder av nätkommentarer, något som först uppmärksammandes på chatforumet ESC Discord och fördes vidare ut på deras Twitterkonto.

WildYouths frontman Conor O’Donohue reagerade med avsky mot de transfobiska kommentarerna och sa i ett uttalande:

– Först och främst vill jag be om ursäkt av hela mitt hjärta till alla som har sårats eller ens behövt läsa så fruktansvärda Twitter-inlägg. Han går emot allting jag står för, jag mår illa av att läsa hans inlägg.

Irlands Wild Youth på Eurovision-scenen Foto: Jimmy Wixtröm

O’Donohue avslutade med att betona att nummerkreatören, en välkänd koreograf på Irland som jobbat med irländska ”Let’s dance”, Westlife och andra stora artister, ”inte kommer ha något att göra med Wild Youth under vår Eurovision-resa”.

Där kunde det ha varit avklarat om det inte varit för att Harry Potter-författaren J.K. Rowling också lagt sig i. Författaren är känd antitrans-aktivist, med mängder av kontroversiella uttalanden mot transpersoner.

J.K. Rowling Foto: Evan Agostini/Invision/AP

En av kommentarerna som Wild Youths sparkade koreograf skrivit riktade sig mot en dömd våldtäktsman och det tog Rowling fasta vid när hon gav sig på bandet via sitt Twitter-konto och bland annat skrev:

”Den här så kallade vänligheten och inkluderandet av Wild Youth är inget annat än fjäderputsande kvinnohat”, skrev hon bland annat.

På plats i Liverpool har Wild Youth försökt slå ifrån sig bråken för att försöka fokusera på framträdandet i den första semifinalen med låten ”We are one”.

Plötsligt stod ni utan nummerkreatör innan ni kom hit till Liverpool, hur funkar det för er?

– Det gjorde vi inte. Wild Yourh har alltid varit sina egna nummerkreatörer, vi har alltid bestämt våra kreativa visioner, hur det ska se ut på scenen, vår styling, det har vi alltid gjort och så har vi haft personer med oss som har fått hjälpa till, säger Conor O’Donohue till Aftonbladet.

Taggar irland, Wild Youth

Vad är det med italienska att vara så vackert språk att sjunga på?

av Tobbe Ek
Foto: Jimmy Wixtröm

Italiens Marco Mengoni är den sista av big 5 som repar ikväll och som det kommer visas klipp på i morgondagens semi.

Foto: Jimmy Wixtröm

Han sjunger otroligt stabilt och vad är det med italienska att vara ett så vackert språk att sjunga på? Jag äter liksom upp varenda ord.

Foto: Jimmy Wixtröm

Sen minns jag inte så mycket efteråt egentligen…

Nu kommer man fortsätta att repa resultatshow och lite sånt i arenan, men jag kommer inte rapportera om det nu. Ni får nöja er helt enkelt.

Lite glammigare monsteroutfits för tyska Lord of the Lost

av Tobbe Ek
Foto: Jimmy Wixtröm

Nu har tyska Lord of the Lost fått på sig scenkläderna och det blir lite mer av deras glamrock-growl med den här typen av scenkläder så klart.

Foto: Jimmy Wixtröm

När är känslan att de hellre vill vara Lordi än Måneskin.

Foto: Jimmy Wixtröm

Men jag tycker inte att deras schlagerrock når dit heller.

Foto: Jimmy Wixtröm

Men de brassar på bra med elden i alla fall.

Foto: Jimmy Wixtröm
Sida 173 av 3098
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen