Det har repats lite mellanakter här i arenan som säkert är superfina men som jag inte hunnit engagera mig i. Men nu får vi se tre av big 5-länderna repa i full kostym. Delar av detta kommer att visas i sändningen i morgon.
Foto: Jimmy Wixtröm
Först ut är Frankrikes La Zarra som hissas upp på sin plattform som alternerar som gigantisk klänning.
Foto: Jimmy Wixtröm
Det här är pampigt och på gränsen till parodiskt franskt. Jag gillar det!
Foto: Jimmy Wixtröm
Speciellt när tyget från klänningen släpper och ljuset reflekteras som från en diskokula.
Finland och Käärijä nu. Dagrepet lät illa och det missades mycket kameravinklar också. Nu tycker jag att hans röst är betydligt bättre. Åtminstone i rappartierna.
Foto: Jimmy Wixtröm
I det avslutande schlagerdelen är han svagare, men det låter i alla fall inte illa som det gjorde på dagrepet när han knappt orkade med att sjunga.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men det är fortfarande en hel del kameravinklar som det finska teamet inte kan vara nöjda med. Det är pyro i slutet som knappt syns och som till och med klipps bort i slutbilderna nu. Det känns ju helt onödigt att betala för pyro om det inte ska synas i tv-rutan.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men jag skulle säga att Käärijä är tillbaka i matchen efter det där repet. Snyggt!
Mia och Dion från Nederländerna har ett nummer som helt bygger på kemin mellan dem. Problemet är bara att det inte finns nån kemi.
Och sen har vi det där med sången.
Jag tycker uppriktigt synd om dem, de är oerfarna artister, men att utsätta dem för en tv-publik på kanske 40 till 50 miljoner är faktiskt elakt på alla sätt, av tv-bolaget och deras team.
Nu är det dags för Loreen. Man har lagt in ett videoinslag för att hinna rigga ordentligt, men vilket inslag det är får vi inte se ikväll. Det verkar inte vara helt bestämt helt enkelt.
Foto: Jimmy Wixtröm
Istället är det helt tyst här i presscentret och publiken i arenan får se hur omkring 20 scentekniker riggar upp Loreens tak och hur hon rullas in på plattformen.
Foto: Jimmy WixtrömFoto: Jimmy Wixtröm
Och så är det dags att köra igång.
Foto: Jimmy Wixtröm
I och med att röken inte letar sig mellan tak och plattform här syns hon mycket tydligare än i Melodifestivalen.
Foto: Jimmy Wixtröm
Sången är stensäker, men det finns fortfarande några tv-bilder som inte är riktigt rena, men äntligen så slaskar inte en enda tv-kamera i bild.
Foto: Jimmy Wixtröm
Det har det gjort tidigare på det vi fått se och det viktigaste är att den stora utzoomningen, som är ny för Eurovision och där man ser hela plattformen och Loreen på scenen inne i den stora arenan, är ren från slaskande tv-kameror.
Men igen, den mindre plattformen behöver alla förbereda sig på. Vid en första anblick kommer det vara en besvikelse. Det ser fjuttigt ut. Ja, det ser jättefjuttigt ut.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men nu ligger Loreen ner på plattformen när den ska rullas ut och taket ska riggas ner, så nu riskerar hon inte att mosas av taket längre.
Israels Noa Kirel levererar också i sången och har ett snyggt självförtroende på scenen.
Foto: Jimmy Wixtröm
Ibland får hennes power nästan till en mean girl-känsla, det kan möjligen väga emot henne, men det här är verkligen årets snugga dansnummer a la Eleni Foueria och Chanel.
Foto: Jimmy WixtrömFoto: Jimmy WixtrömFoto: Jimmy Wixtröm
Det är inte bara Sveriges scenshow som är krånglig att få till. Nu kastar de in ett inslag om dansiga Eurovision-nummer genom tiderna medan de försöker bygga upp scenen som irländarna ska stå på, med en guldfärgad bro över trumsettet och sånt.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men till slut är de igång. Det låter lite bättre ikväll än på dagrepet, men bara marginellt. Det är också lite speciellt att leadsångaren inte sjunger refrängen, utan mest studsar runt där. Det tar istället bandmedlemmarna hand om.