Loreen imponerade mer på spelbolagen och spelarna än Finlands Käärijä under genrepet.
Foto: Jimmy Wixtröm
Oddsen har gått ner under 1,8 gånger pengarna för en svensk seger på lördag och Loreen anses nu har 41 procents chans att vinna, när hon före genrepet låg på 39 procent, enligt den sammanställning som Eurovisionworld ständigt uppdaterar.
Finland har istället tappat lite mark, och gått från 24 procents chans till 23. Det verkar som att konsensus alltså är att Sverige och Loreen gjorde ett mycket starkt rep, precis som jag tyckte, medan Finland och Käärijä istället inte levererade fullt ut efter förväntan.
Nu repas ett nytt moment inne i arenan. Under semifinalerna kommer samtliga tävlande artister att ställas upp på scenen inför att finalisterna ska ropas upp.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men jag får rapporter från schlager-Stina Dahlgren att artisterna inte riktigt hänger med i instruktionerna.
Foto: Jimmy Wixtröm
Norska Alessandra är den som tar modet till sig att inför alla artistkollegor och pressen i arenan räcka upp handen och säga att hon behöver få det tydligare förklarat:
– I don’t understand…
Så de går igenom momenten en gång till.
Foto: Jimmy Wixtröm
Och de ser också till att förklara individuellt, för var ch en av de tävlande artisterna.
Foto: Jimmy WixtrömFoto: Jimmy Wixtröm
Då blev det tydligare, för både Alessandra och de andra.
Foto: Jimmy Wixtröm
Bättre att man får det ordentligt förlarat för sig under repet än att man under sändningen blir förvirrad och inte vet vad som ska hända. Snyggt gjort av Alessandra, tycker jag!
Italiens Marco Mengoni har tävlat förut, i Malmö 2013. Nu är han tillbaka med Due vite, låten som fram till nyligen var årets mest streamade Eurovision-låt. Nu har Loreen gått om honom.
Foto: Jimmy Wixtröm
Han sjunger otroligt bra och Italien lär hamna på den övre halvan i finalen. Kanske till och med topp 5.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men stagingen är lite märklig. Långt bakom honom klättrar två personer upp för en trappa och varannat steg faller de ner på en studsmatta och sen upp i trappan igen.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men det är liksom lite otydligt, som att Marco råkat ställa sig och sjunga framför Jumpyard eller nåt liknande.
Han har ett otroligt effektivt nummer signerat Benke Rydman.
Foto: Jimmy Wixtröm
Han klättrar ut ur en enorm framktlåda på scenen och har en ännu mer enrom skugga av sig själv på ledskärmarna.
Foto: Jimmy Wixtröm
Ur lådan kommer också hans ballroomdansare på crack ut, faststpända i taket i rosa koppel.
Foto: Jimmy Wixtröm
Att sången inte är helt tonsäker spelar ingen roll i den här typen av publikfriande scenshow. Speciellt inte som det bara är publikröster i semin, inte någon jury.
Foto: Jimmy Wixtröm
Men kanske kan faktiskt sånginsatsen vara det som inte tilltalar jurygrupperna här, så till finalen kan det fälla honom.
Oj, det blev mycket skrivande om Loreen så jag hann inte riktigt med att titta på Azerbajdzjan, men sången lät helt okej.
Foto: Jimmy Wixtröm
Tjeckiens Vesna har fått till ett snyggt nummer, men de skulle verkligen behöva få till lite mer energi på scenen för att det ska lyfta.
Foto: Jimmy Wixtröm
Och Nederländernas Mia och Dion låter bedrövligt tyvärr. De har ju haft problem med att hålla tonen under fanevent och grejer och det fortsätter att låta riktigt ill.
Nu är det dags för Loreen och folk i arenan skrattar när hon rullas in på scenen liggandes på lådan.
Foto: Jimmy Wixtröm
Samtidigt jobbar över 20 personer på att sätta i ordningen scenen för det avancerade svenska scennumret.
För dem som har sett Mello-framträdandet är det tydligt att det är en mindre plattform och ett mindre tak.
Men röken tar sig inte in mellan tak och golv så Loreen syns tydligt i tv-bilderna samtldigt som hon är helt omgiven av rök i bakgrunden och på ledskärmarna.
Foto: Jimmy Wixtröm
Ja, takskärmen är inte lika snygg som den i Mello, med breda kanter som en gammal platt-tv, istället för att bildskärmen går hela vägen ut till kanten.
Men det är detaljer. Petitesser.
Foto: Jimmy Wixtröm
Och det finns en otroligt snygg bild när man ser hela plattformen på avstånd och hela scenen.
Och alla som varit otroliga för sången. Sluta med det. Varenda ton satt i det närmaste perfekt skulle jag säga.
Foto: Jimmy Wixtröm
Det här är en vinnande scenshow. Glöm att jag kallade det Wish-versionen när vi först fick se bilderna.
Foto: Jimmy Wixtröm
Oj, när Loreen sjungit klart sitter hon på plattformen samtidigt som takdelen sänks ned igen för att häktas av och tas bort. Folk ropar åt henne att hon måste lägga sig ned för att inte mosas av taket.
Foto: Jimmy Wixtröm
Hon satt liksom och mediterade inne i sin egen värld, efter att ha avslutat sin genomsjungning, medan scenteknikerna försökte få kontakt med henne.
Foto: Jimmy WixtrömFoto: Jimmy Wixtröm
Till slut kollar Loreen upp och hon hinner reagera och lägga sig ned innan taket är så lågt ner att det skulle träffa henne.
Foto: Jimmy Wixtröm
Det var ju aldrig nån fara så klart, men såg otroligt roligt ut.
När Moldaviens Pasha Parfeni gör entré blir det cirkus Eurovision på riktigt. Han har med sig två körtjejer med enorma hornfrisyrer och flöjtspelaren Sergiu Bors på panflöjt, också kallad Epic flute guy.
Foto: Jimmy Wixtröm
Samtidigt är det en effektiv östetnopop som för mina tankar åt Go_A och Shum.
Israels Noa Kirel är den första av dagens artister som känns helt säker på scen och hon levererar ett snyggt dansnummer med attityd.
Foto: Jimmy Wixtröm
Unicorn har en effektiv Tiktok-refräng, och man har också klämt in ett avslutande parti där Noa först solodansar och sen får sällskap av sina dansare för extra effekt.