Siffrorna visar: Åldersgruppen som inte diggade Loreen — Här är hela röstningsresultatet från årets Mello

av Tobbe Ek

Nu har SVT släppt alla röstningssiffror (som de tänker gå ut med) för Melodifestivalen 2023 och det är spännande läsning för siffer- och statistiknördar och jag är ju en sån.

Den som vill grotta i alla detaljerade siffror på egen hand kan ladda ner en pdf-fil från SVT här, men annars försöker jag sammanfatta det mest spännande här.

Och visst är man mest nyfiken på finalen, så jag tycker att vi börjar där!

Loreen fick 1,2 miljoner fler röster än M&M och Smash

Bild: SVT

Loreen fick 3 783 148 röster. Marcus & Martinus fick 2 565 958 och Smash into pieces fick 2 431 405. Det innebär att Loreen fick över 1,2 miljoner fler röster än de som kom tvåa och trea.

60-74-åringarna gav Paul Rey hans enda poäng

Paul Rey, som bara fick en enda poäng från tittarna i finalen fick denna från ålderskategorin 60-74. Totalt sett fick han 1 060 383 röster. Paul Rey fick alltså färre röster totalt än det skilde mellan Loreen och Marcus & Martinus.

En ålderskategori sänkte Loreen

Loreen fick ju totalt 85 poäng från folket. Om alla tittargrupper skulle gett henne sin 12:a skulle hon ha landat på 96 poäng, så det är intressant att veta var hon gick miste om totalt 11 poäng från max. Nu visar röstningssiffrorna att det var en enda åldersgrupp som sänkte Loreen: De allra yngsta! Alla tittargrupper gav henne 12:an förutom 3-9-åringarna som bara gav Loreen 1 poäng.

Loreen vinner finalen i Melodifestivalen 2023 i Friends arena. Foto: Peter Wixtröm

För er som vill ha en påminnelse om hur de internationella jurygrupperna röstade så såg det alltså ut så här:

Bild: SVT

Panetoz nära bli deltävlingsvinnare istället för Maria Sur

Och deltävlingarna då? Jo, där ser det ut så här:

Jag förstår att det blir lite plottrigt, men när det gäller marginalen mellan att bli den första finalisten i respektive deltävling såg det ut så här:

  • 265 365 röster skilde mellan Jon Henrik-gänget och Tone Sekelius efter första omgången.
  • 12 443 röster skilde mellan Maria Sur och Panetoz efter första omgången.
  • 255 132 skilde mellan Marcus & Martinus och Paul Rey efter första omgången.
  • 394 980 röster skilde mellan Loreen och Smash into pieces efter första omgången.

Maria Sur blev alltså deltävlingsvinnare med bara tolvtusen röster, medan Loreen hade nästan fyrahundratusen rösters marginal.

Panetoz under finalen i Melodifestivalen 2023. Foto: Robin Lorentz-Allard

Rejhan, Wiktoria och Axel Schylström hade fler röster – Slogs ändå ut

Samtliga direktfinalister skulle ha gått till final även efter första röstningsomgången, om antalet röster hade avgjort. Det är inte heller någon av artisterna som gick till semifinal som fått fler röster än de som gått direkt till final.

Wiktoria Johansson under Melodifestivalen 2023. Foto: Peter Wixtröm

Men däremot visar det sig att tre artister slogs ut ur tävlingen trots att de fått fler röster än artisterna som gick till semi:

  • Rejhan hade 55 640 fler röster än Elov & Beny, men slogs ändå ut ur tävlingen, som deltävlingsfemma på grund av hur tittargruppernas röster fördelades.
  • Wiktoria Johansson hade 76 498 röster fler än Tennessee Tears, men slogs ändå ut ur tävlingen, som deltävlingsfemma.
  • Axel Schylström missade inte bara semifinalen med en ynka poäng från tittargrupperna, det visar sig dessutom att han också fick 26 503 fler röster än Mariette Hansson, som ändå knep semifinalplatsen på grund av hur tittargruppernas röster fördelades.
Axel Schylström i Melodifestivalen 2023 Foto: Jimmy Wixtröm

Med ett röstsystem där antalet röster skulle ha avgjort istället för att rösterna fördelas utifrån ålderskategorier skulle alltså Rejhan, Wiktoria Johansson och Axel Schylström ha tävlat i semifinalen, istället för Elov & Beny, Tennessee Tears och Mariette Hansson. Det hade alltså också påverkat uppställningen i finalen, eftersom Mariette var ett av de bidrg som tog sig från semi till final.

Eden Alm blev årets plats 28:a

Med 827 246 röster fick Eden Alm minst antal röster i en deltävling i Melodifestivalen 2023 och får därmed den tråkiga titeln som årets jumbo.Totalt var det tre akter som fick färre än en miljon röster i sin deltävling. Förutom Eden även Uje Brandelius i samma deltävling med 863 143 röster och Casanovas i deltävling tre med 937 940 röster.

Eden Alm i Melodifestivalen 2023. Foto: Peter Wixtröm

Theoz överlägset flest röster i semin – Nordman bara trea

Och semifinalen då? Jo, så här såg det ut där:

Bild: SVT

Här kan man återigen se hur snett det kan bli med ålderskategorier snarare än antal röster, även om det i slutändan inte påverkade vilka som tog sig till final.

Theoz var den artist som fick solklart flest röster i semin, 2 104 689 röster, mot Kianas 1 907 240 och Nordmans 1 798 314. Nordman, som alltså var semifinalens vinnare om man ser till tittargruppernas poäng, hade alltså bara tredje flest röster.

Theoz i Melodifestivalen 2023. Foto: Robin Lorentz-Allard

Där Theoz fick 12:or av 3-9, 16-29 och 30-44 och Kiana fick en 12:a av 10-15-åringarna så fick Nordman sina högsta poäng av telefonröstarna och 45-59-åringarna. Mariette, som också tog sig till final men med betydligt lägre 1 459 012 röster, fick 12:or från 60-74 och 75+.

Av det kan man uttolka att det kommer in betydligt många fler röster i de yngre ålderskategorierna än de äldre, något som ju också var anledningen till att SVT för några år sedan införde det nya röstningssystemet.

Man ville säkerställa att alla tittare kunde vara med och påverka, efter att en stor mängd äldre artister konstant åkt ut ur tävlingen till förmån för låtar som riktat sig till en yngre publik.

Jag är dock inte säker på att det är helt rätt tänkt ändå.

Man röstade 25 gånger per person – men antalet som röstar minskar

Sedan 2019 har SVT redovisat antalet röstande enheter tillsammans med det totala antalet röster och så här har det sett ut i finalen sedan dess:

  • 2023: 936 964 röstande enheter – antal röster: 23 521 188
  • 2022: 1 088 043 röstande enheter – antal röster: 22 447 671 (inför 2022 ökades antalet röster tittarna får lämna per artist i appen från 5 till 10)
  • 2021: 1 159 881 – antal röster: 16 752 439
  • 2020: 844 982 röstande enheter – antal röster: 13 102 013
  • 2019: 804 663 röstande enheter – antal röster: 15 757 707

Antalet personer som röstade ökade alltså från 2019 till 2021, men därefter har det minskat successivt igen, samtidigt som antalet röster ökar. Det innebär alltså att färre personer röstar fler gånger. Räknat på de här siffrorna röstade varje person (enhet) i genomsnitt 25 gånger i finalen.

Melodifestivalen 2023 Foto: Lotte Fernvall

Siffrorna som SVT vägrar avslöja

SVT går alltså ut med hur många röster som respektive artist fått, men inte hur många som röstat i respektive ålderskategori och ännu mindre hur många röster respektive artist fått i de olika tittargrupperna.

Tillsammans med det faktum att inte mindre än tre artister skulle tagit sig vidare i tävlingen om istället antalet röster avgjort blir detta problematiskt. Det tyder på att vissa tittargrupper har mycket få antal röstande. En anledning till att SVT inte vill gå ut med detta skulle kunna vara att man vill undvika att någon försöker manipulera resultatet.

Men en annan anledning är att det skulle kunna vara pinsamt för SVT om en tittargrupp man är mycket mån om att nå visar sig ha ett mycket lågt antal röster. Jag lutar åt att det är en blandning av dessa som gör att SVT vägrar avslöja fler detaljer.

Vi vet ju av erfarenhet att Melodifestivalen väljer öppenhet och transparens tills dess att det finns något som går att ifrågasätta. Då vägrar de plötsligt att gå in på detaljer.  Det blev exempelvis uppenbart när appen introducerades 2015 och resulterade i att artister åkte ur tävlingen för att folk inte hunnit ladda ner appen för att rösta. Då vägrade SVT att särredovisa vad som var appröster och vad som var telefonröster, för att det inte skulle bli tydligt hur avgörande den då nya gratismöjligheten att rösta i appen faktiskt var.

Melodifestivalen 2023 Foto: Lotte Fernvall

I Eurovision song contest finns inte heller några ålderskategorier. Där är det flest röster som gäller från respektive land. Den som får flest telefonröster i ett land får en 12:a, 10:a, 8:a och så vidare.

Sveriges röstningssystem med ålderskategorier siktar snarare på att plocka fram en vinnare som är en minsta gemensam nämnare, som kan gillas lite av alla, än en låt som verkligen är en superfavorit, men kanske i mera begränsade ålderskategorier.

Det gör att vi riskerar att missa vinnarkandidater i Eurovision. För man är ju mer benägen att rösta på en låt man verkligen älskar, än på en låt som känns helt okej. Därför hoppas jag att man framöver tänker om och skippar ålderskategorierna i Melodifestivalens röstning.

Bakslaget för Loreens konkurrent i Eurovision: Fans anklagar finska Käärijä för låtstöld

av Tobbe Ek

 

Sverige och Loreen ligger i topp hos spelbolagen när det gäller chansen att vinna Eurovision song contest.

Men för första gången sen Lordi 2006 är Finland på riktigt med i matchen.

Enligt Eurovisionworlds sammanställning av odds från 15 spelbolag ligger Finland just nu tvåa.

Artisten Käärijä har fått en jättehit med sin låt ”Cha cha cha” hemma i Finland, låten gör redan succé bland fansen och häromveckan toppade den Sveriges virallista på Spotify.

Igår blev ”Cha cha cha” den låt som gick in som högst placerade nykomling på Spotifys dagliga lista i Sverige, på plats 120.

Själv har jag blivit intervjuad av de båda de finska kvällstidningarna Iltalehti och Ilta-Sanomat för att säga vad jag, som ”svensk expert” tycker om den finska låten och tror om Finlands chanser i Eurovision. Iltalehti pratade jag med efter den finska finalen häromveckan, och Ilta-Sanomat nu i söndags efter att Loreen vunnit här i Sverige. (Jag är väldigt förtjust i ”Cha cha cha”, det är otroligt roligt att Finland skickar en låt på finska och jag skulle unna Finland en seger om Loreen inte vinner, är väl kontentan av vad jag har sagt.)

Men favoritskapet har en baksida också.

 

När allt fler personer uppmärksammar en låt så blir det också fler som börjar jämföra det med annan musik.

Loreens ”Tattoo” har ju redan anklagats för att vara ett plagiat av inte mindre än fyra olika låtar, inklusive Abbas ”The winner takes it all”, lyssna och jämför själva här.

Vissa tidningar, exempelvis spanska ABC men också någon enstaka svensk publikation, har försökt dra på stort om dessa plagiatsanklagelser, och det beror så klart på att Sverige och Loreen är en av favoriterna i Eurovision.

Den här typen av anklagelser brukar Sverige ofta få uppleva i tävlingen, men jag tänker att det inte förekommer lika ofta för Finlands räkning.

Men nu, när Käärijä gör succé dyker också plagiatsanklagelserna upp, så klart.

”Cha cha cha” jämförs med det tyska electronicore-bandet Electric Callboys låt ”We got the moves” som släpptes 2021 och har drygt 37 miljoner streams på Spotify.

Flera Eurovision-nyhetssajter har uppmärksammat jämförelsen och på Youtube har det lagts upp ett videoklipp där de båda låtarna jämförs steg för steg:

Från intro, där man för effekt också bytt lagt de respektive låtarnas intro på varandras musikvideor, till inledningen av första versen.

Det faktum att båda låtarna handlar om att dricka alkohol och festa, inledningen och slutet av låtarnas refränger och att båda låtarna har en mer melodisk del efter den tyngre refrängen.

Man inluderar också att båda låtarna har ett kort ord som upprepas många gånger, ”cha” respektive ”döp”.

Att Käärijä och sångaren i Electronic Callboy dessutom har liknande frisyrer nämns ocksåi olika Twitterkommentarer.

Visst finns alla de här likheterna mellan ”Cha cha cha” och ”We got the moves” (inklusive artisternas frisyrer), men för att något ska vara kunna fällas för plagiat så behöver låtarnas melodier vara exakt lika.

Att känslan i en låt, uppbyggnad och komposition påminner om varandra, gör inte att man kan börja skrika låtstöld.

Den finska artisten Käärijä Foto: Nelli Kenttä / Yle

Här kan man så klart spekulera i att Käärijä (som egentligen heter Jere Pöyhönen) och de andra låtskrivarna Aleksi Nurmi och Johannes Naukkarinen kanske har hört Electronic Callboys låt och till och med tänkt ”något sånt här borde vi skriva”. Men att låta sig inspireras är inte att stjäla.

Vi kan jämföra med Norges låt i år, artisten Alessandras ”Queen of kings”. Den har tydliga likheter med Klara Hammarströms ”Run to the hills” som tävlade i Melodifestivalen 2022. Men båda de låtarna är ju i sin tur lika Lumix låt ”Thunder” som kom 2021.

När Måns Zelmerlöw tävlade med ”Heroes” var det många som jämförde den med David Guettas ”Lovers on the sun” och anklagade låtskrivarna för plagiat. Även där påminner känslan i låtarna om varandra, men melodierna är olika.

Så Käärijä och de finska fansen kommer få vänja sig vid att ett favoritskap i Eurovision också kommer med den här typen av negativ uppmärksamhet, helt enkelt.

Här kan ni se Käärijä och ”Cha cha cha” från den finska uttagningen till Eurovision, UMK:

 

Loreen gör redan succé i Europa: In på topplistan i 15 länder

av Tobbe Ek

Loreen och ”Tattoo” gjorde inte bara succé i Sverige efter finalen i helgen. På Spotifys globala lista blev ”Tattoo” den nya låt som gick in allra högst under söndagen, på plats 185.

Och tittar vi på antalet streams totalt, 1 042 488 stycken, så innebär det att Loreen alltså streamades ännu mer utanför Sverige än här hemma.

I Sverige streamades Loreen 512 269 gånger under söndagen, det innebär att ”Tattoo” streamades 530 219 gånger utanför Sveriges gränser.

Loreen gick upp i topp på Spotifys lista på Island och blev femma både i Norge och Finland i helgen.

FOTO: Robin Lorentz Allard

Totalt sett har Loreen redan tagit sig in på Spotifys topplistor i 15 länder inklusive Sverige:

1:a Sverige
1:a Island
5:a Norge
5:a Finland
11 Estland
24 Polen
38 Litauen
88 Israel
92 Danmark
103 Nederländerna
107 Lettland
123 Belgien
140 Irland
165 Grekland
166 Österrike

(De här siffrorna har jag fått hjälp av bland andra mina vänner i QX Schlagerprofilerna och på Schlagerfesten att plocka fram)

Taggar loreen

Melodifestivalen ägde Spotify i helgen

av Tobbe Ek
FOTO: Robin Lorentz Allard

Siffror från Spotify visar att det var en riktig Melodifestival-helg. Under lördagen var det Mello-låtar på topp 7, Alla 12 finallåtar var topp 18 och alla 28 låtar som tävlat i Melodifestivalen i år lyckades ta sig in på topp 200-listan, med Eva Rydbergs och Ewa Roos Länge leve livet på 114:e plats.

Dagen efter finalen, i söndags var det Melodifestivalen på topp 6, alla finallåtar låg på topp 21 och 27 av 28 Mello-låtar tog sig in på topp 200. Bra Eva & Ewas låt halkade ur listan igen.

Loreens Tattoo streamades dessutom över en halv miljon gånger i Sverige både på lördagen och söndagen, 501 949 respektive 512 269 streams.

Finallördagen 11 mars:

(låtarna som åkt ut inom perentes)
1. Loreen
2. Smash into pieces
3. Theoz
4. Marcus & Martinus
5. Jon Henrik Fjällgre, Arc North feat Adam Woods
6. Nordman
7. Kiana
9. Panetoz
10. Maria Sur
11. Tone Sekelius
13. Paul Rey
(15. Elov & Beny)
18. Mariette Hansson
(20 Emil Henrohn)
(31 Signe & Hjördis)
(33. Tennessee Tears)
(36. Ida-Lova)
(45. Victor Crone)
(48. Laurell)
(51. Melanie Wehbe)
(57. Wiktoria)
(59. Axel Schylström)
(63. Casanovas)
(73. Loulou Lamotte)
(82. Uje Brandelius)
(104. Eden Alm)
(108. Rejhan)
(114. Eva Rydberg & Ewa Roos)

Finalsöndagen, 12 mars:

(låtarna som åkt ut inom perentes)
1. Loreen
2. Smash into pieces
3. Marcus & Martinus
4. Theoz
5. Jon Henrik Fjällgren, ARc North feat Adam Woods
6. Nordman
8. Panetoz
9. Kiana
13. Maria Sur
14. Tone Sekelius
15. Paul Rey
(17. Elov & Beny)
21. Mariette Hansson
(23. Emil Henrohn)
(44. Ida-Lova)
(45. Signe & Hjördis)
(49. Tennessee Tears)
(56. Victor Crone)
(59. Laurell)
(72. Melanie Wehbe)
(84. Wiktoria)
(87. Axel Schylström)
(99. Casanovas)
(113. Loulou Lamotte)
(130. Uje Brandelius)
(185. Rejhan)
(193. Eden Alm)

Taggar loreen

Sanna Nielsens fräcka jobbannons: Vill leda Eurovision

av Tobbe Ek
Sanna Nielsen Foto: Anna Tärnhuvud

Sanna Nielsen går händelserna lite lite i förväg när hon hyllar Loreen i ett inlägg på sin Facebook.

Eller, egentligen är hon kanske bara lite smart som redan nu flaggar för vad hon gärna skulle göra om Loreen skulle ta hem segern i Liverpool.

”Vad drömmer jag om då? Tja, att leda Eurovision vore ju inte fel”.

Det tycker inte jag heller.

Sanna skulle definitivt vara en lämplig kandidat till rollen som programledare för Eurovision.

Om Sverige vinner igen.

 

Taggar sanna nielsen

Loreen och vännerna i högljutt tjafs på efterfesten

av Tobbe Ek

Loreen lämnade festlokalen på Berns relativt tidigt, någonstans omkring 01:30. En stund senare såg jag pojkvännen Charli komma och hämta Loreens familj, mamma, syskon och flera andra och leda in dem till angränsande Berns hotell, där det verkar som att de kunde vara lite för sig själva.

Loreens pojkvän Charli på efterfesten. Foto: Peter Wixtröm

Men där låg också pressrummet så när en högljudd diskussion utbröt så var det svårt att inte spetsa öronen och försöka höra vad det grälades om.

För det var rejält upprörda känslor.

Loreens syster Markiz var inblandad, Loreen och Charli var där och flera av deras vänner. En i SVT-produktionen var också med och verkar ha försökt lugna situationen.

Som jag förstod det bråkade inte Loreens gäng med varandra. Istället verkar nån i hennes sällskap ha rykt ihop med någon i SVT-produktionen, medan en annan person, den som nu var med sällskapet på Berns hotell, valt att gå emellan.

Och tjafset som vi råkade överhöra var efterspelet till det hela.

Loreen och pojkvännen Charli på efterfesten. Foto: Peter Wixtröm

Man kunde höra Markiz säga något till Loreen i stil med ”Jag är din syster, jag kommer alltid ha din back”.

SVT-personen sa något om att ”ni hade ett tjafs, låt det vara nu”.

En i Loreens gäng ville inte acceptera: ”det var inget tjafs”. Men uppenbarligen var det ett mycket tydligt tjafs. Som någon haft med någon annan.

Vad det tjafsades om var tyvärr svårt att avgöra.

När jag lämnade efterfesten vid 04:40 såg jag Charli stå utanför Berns hotell i ett samtal. Loreen såg jag inte till.

Taggar loreen

En sista bild från efterfesten – och alla som inte ville gå hem

av Tobbe Ek

Som ni ser här var det många som absolut inte ville gå hem bara för att Berns bestämde sig för att tända lamporna.

Melanie Wehbe och Patrik Jean var kvar. Axel Schylström, Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, låtksrivarna Jakob Redtzer och Axel Schylström, Emil Henrohn.

Panetoz Johan Hirvi och Daniel Nzinga. Jon Henrik Fjällgren.

För att bara nämna några.

Efter semifinalveckans efter efterfesten-festsuccé var Melanie Wehbe väldigt sugen på att fortsätta natten. Jag hörde hur hon och hennes vänner började prata om att åka hem för efterfest i Liljeholmen.

Men då kände jag att det nog var bättre för mig att traska hemåt. Jag skulle ju ändå försöka vakna idag för att kunna berätta om allt det här för er som läser. Och så har vi spelat in ett nytt avsnitt av vår podd Schlagerkoll också, som håller på att kodas ut i detta nu.

Men det var inte jätteskönt att promenera hemåt i boykeps i natt kan jag säga. Temperaturen lovade minus 8 känns som minus 12. Och ja, det stämde rätt bra faktiskt.

Måste vi verkligen gå hem?

av Tobbe Ek

Lamporna tändes successivt på Berns. Och ljuset drogs upp skarpare och skarpare.

Till slut fick vakterna mer eller mindre fysiskt gå runt och tala om för folk att det var dags att gå hem.

Här är vi några som inte var sugna på att gå hem riktigt än. Även om Liamoo skulle med ett tidigt tåg nu på morgonen.

Min tidigare kollega, Melodifestival-älskande influensern Linda Marie Nilsson hade slarvat bort artistpojkvännen Emil Assergård som fastnat i samtal med några låtskrivare.

Men det gjorde henne inte nåt så länge hon fick dansa till schlager- och Mellolåtar och hänga med oss i Melodifestivalbubblan.

Liamoo var också kvar tills lamporna tändes som synes och så också Schlagerfesten-Anders.

Ville inte att festen skulle ta slut

av Tobbe Ek

Efterfestens dj lyckades inte förstöra Stad i ljus som sista låt i natt i alla fall. Det var väl för väl.

En enorm dansring bildades på golvet på Berns och alla sjöng med.

Klockan var 03:57 och folk ville verkligen inte att festen skulle ta slut.

Theoz punktmarkerad av uniformerad vakt – hela kvällen

av Tobbe Ek

Theoz fyller ju inte 18 förrän i juli, så han får vara med på efterfesterna på nåder och tack vare att någon är med och ser till att han inte dricker någon alkohol, för då kan ju feststället förlora sitt alkoholtillstånd.

Men jag måste nog påstå att Berns drog det lite väl till sin spets, när de satte en uniformerad ordningsvakt på att ständigt övervaka Theoz var han än rörde sig i festlokalen.

Theoz hade ju dessutom sin familj med hela tiden.

Det blev liksom lite jobbigt när han försökte prata med sina vänner, familjen, tjejer och killar som kom fram och ville ta selfies eller bara dansa och prata med honom.

För en halv meter bort stod hela tiden den här vakten.

Kiana är ju också under 18, men jag såg aldrig att hon hade en uniformerad vakt som följde henne. Theoz kanske ansågs lite farligare, vad vet jag.

Taggar Theoz
Sida 182 av 3098
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen