Rep i arenan hela dagen

av Tobbe Ek

Under finalveckan är torsdagsrepet öppet för oss i pressen och det drar igång med att Jon Henrik och gänget ska repa vid 9:20.

Jag är på plats i Friends och kommer rapportera om allt som händer med hjälp av våra fotografer Robin Lorentz Allard och Peter Wixtröm.

Repen håller på till 18:30 ikväll, med en paus för lunch och presskonferens under tidig eftermiddag, så häng med här i bloggen för ständiga uppdateringar om hur det går för alla artister.

Byggkaos på hotellet – artisterna får inte sova: ”Behöver inte ställa alarm”

av Tobbe Ek

Artisthotellet i Stockholm, där alla tillresta artister bor och ska kunna vila ut och ladda upp inför lördagen, håller på med ombyggnationer. Så särskilt mycket vila blir det inte.

Min fina kollega Stina pratade med Marcus & Martinus igår och fick veta att byggjobbandet väcker dem på morgonen.

– Vi som bor på hotellet blir ju väckta tidigt på morgonen för att de håller på att jobba och snickra här, säger Marcus.

– Så vi vaknar ju klockan 07.00 av alla ljud, vi behöver inte ställa alarm, Martinus.

Marcus & Martinus Foto: Peter Wixtröm

Jon Henriks gerillaspelningar – med Greta Thunberg

av Tobbe Ek

Spelningen på The Blue Oyster Bar var Jon Henrik Fjällgrens sista på onsdagskvällen, men under eftermiddagen hade han genomfört flera gerillaspelningar i Stockholms tunnelbanesystem.

Tillsammans med Greta Thunberg!

– Det var en demonstration för Sapmi, kvinnor och moder jord, berättade Jon Henriks manager.

Efter demonstrationerna i Oslo häromveckan, då samiska ungdomar protesterade mot utbyggnaden av en vindkraftspark som bryter mot samernas rättigheter i Norge, kom Jon Henrik i kontakt med Gretas gäng från Fridays for future och de bestämde sig för att göra något tillsammans den här veckan i Stockholm.

Foto: Christian Åslund / greenpeace Sverige

Men väderkaoset under gårdagen gjorde att de var tvungna att komma på en reservplan, var kunde de spela och demonstrerade där folk inte bara skyndade förbi för att skydda sig från den blöta snön?

Foto: Christian Åslund / greenpeace Sverige

Lösningen blev tunnelbanan. Jon Henrik Fjällgren med band slog sig ihop med Greta Thunberg, Climate Live (Fridays for future), Greenpeace och den samiska ungdomsorganisationen Sáminourra och åkte runt till flera olika tunnelbanestationer där de genomförde gerillaspelningar och demonstrationer.

Foto: Christian Åslund / greenpeace Sverige

De spelade i Tensta, på T-centralen, Gamla stan och Östermalmstorg för att lyfta samers rättigheter, kvinnors rättigheter och konsekvenserna renskötseln och det samiska kulturarvet får på grund av klimatförändringarna.

– Jag tror att det var första gången som Jon henrik åkte tunnelbana, berättade Jon Henriks manager.

Foto: Christian Åslund / greenpeace Sverige

 

Jon Henrik och gänget spelade för fans på gaybar

av Tobbe Ek

Jon Henrik Fjällgren, Arc North och Adam Woods gav sig ut i snökaoset igår kväll för att bjuda på en överraskningsspelning (som ni som följer bloggen redan visste om) på gaybaren The Blue Oyster igår kväll.

Barbesökarna jublade och grabbarna var på toppenhumör:

– Det här är minst lika roligt som Melodifestivalen, ropade Jon Henrik från scenen.

Direkt när de gick av scenen krängde Arc North, Oscar, av sig den tjocka vinterjackan och jag frågade om det inte var varmt att ha den på sig. Han skrattade och sa åt mig att känna på hans arm (som var kokhet).

– Men man måste ju behålla imagen, skrattade han.

Grabbarna hängde kvar ett tag och tog selfies och snackade med fans.

Jag tror minsann att jag såg Jon Henrik bjuda en tjej på ett glas bubbel också, men det kan så klart ha varit en kompis.

Leo B och Miss Petersson stod för övrig underhållning på The Blue Oyster, medan QX Schlagerprofilernas Ronny Larsson dj:ade Mello- och Eurovision-hits. Jag gick hem tidigt, men hann ändå få dansa till finska Cha cha cha.

Internationella juryn hålls hemlig till genrepet: Vad är det SVT försöker dölja?

av Tobbe Ek

Trots de senaste årens kritik mot de internationella jurygrupperna försvårar SVT nu en granskning av dem ännu mer.

Vilka länder som ingår kommer att hållas hemligt ända fram till genrepet.

Med Marcus & Martinus, Maria Sur och Kiana i startfältet har frågor väckts om det är lämpligt med jurygrupper från Norge, Ukraina och Australien – men Mello-bossen Anders Wistbacka vägrar lämna några garantier.

Sångfågeln Foto: Lotte Fernvall

De senaste två åren har SVT fått stenhård kritik för sitt val av de internationella jurygrupperna.

2021 hade man först utsett en jurygrupp från Belarus, ett land som då stod i uppror efter ett fejkat presidentval och vars tv-bolag bara några veckor senare skulle komma att uteslutas ur EBU och därmed stoppas från Eurovision.

När man sent omsider, och efter kritiska frågor från pressen, insett vilket korkat beslut det var, stoppades juryn från Belarus.

Men då gjorde man nästa misstag. Den jury man jagade fram istället kom från Storbritannien. Plötsligt fanns ingen jurygrupp från det forna Sovjetunionen eller östblocket. (Albanien brukar grupperas med länder från forna Jugoslavien, samt Österrike och Schweiz i Eurovision och ger ingen fingervisning om vad länder från öst kan tänkas gilla och rösta på).

Och inte nog med det. I Mello-kretsar ses just jurygruppen från Storbritannien som särskilt löjeväckande. Deras poängsättning har inte varit imponerande i Melodifestivalen.

Loreen fick bara sex poäng av Storbritanniens jury i Melodifestivalen när hon tävlade med ”Euphoria” Foto: Magnus Sandberg

2012 gav de Loreens ”Euphoria” en 6:a och 2015 gav de Måns Zelmerlöws ”Heroes” en 8:a. När Storbritannien haft en jurygrupp med i Melodifestivalen har de istället gett sina 12:or till bidrag som Samir & Viktors ”Shuffla” och Alcazars ”Blame it on the disco”, medan 10-poängare gått till bland annat Sean Banans ”Copacabanana”, och Arvingarnas ”I do”.

2021 missade de återigen den svenska vinnaren Tusse och gav istället sin 12:a till The Mamas ”In the middle”.

Bara två gånger har Storbritanniens jury gett sina högsta poäng till det bidrag som sen också vunnit, John Lundviks ”Too late for love” och Eric Saades ”Popular”.

SVT hade väldigt svårt att förklara valet av jurygrupper 2021 när jag då pressade på. Ni kan se de jobbiga svaren i det här videoklippet, och funkar det inte direkt i spelaren så är länken här.

Men sen hände det ändå igen 2022. Bara en enda av de åtta jurygrupperna kunde räknas till östblocket, Tjeckiens jury. Så förra året hade SVT återigen misslyckats med ursprungssyftet med de internationella jurygrupperna: Att spegla och ge en fingervisning av vad Europas länder kan tänkas rösta på.

Nu gick det ju ändå bra, tack vare de internationella jurygrupperna vann Cornelia Jakobs och hon slutade sen fyra i Eurovision. (Och för transparensen kan det vara viktigt att påpeka att det knappast var tack vare den tjeckiska juryn i Mello, som nollade henne där).

Cornelia Jakobs vann Melodifestivalen 2022 och slutade 4:a i Eurovision Foto: Robin Lorentz Allard

Så vad har då SVT gjort för att försöka motverka de senaste två årens skarpa kritik mot valet av internationella jurygrupper?

Det vet vi inte. Och vi får heller inte veta det förrän på fredagen under genrepet, dagen före finalen.

För det är inte förrän då SVT kommer berätta vilka som länder som ingår i den internationella juryn i år.

Den omedelbara känslan är att SVT försöker minimera risken för kritik genom att gömma och dölja och hemlighålla så länge som möjligt, istället för att med öppenhet och transparens möjliggöra granskning.

Kan Marcus och Martinus gynnas av en norsk jurygrupp i Melodifestivalen? Foto: Peter Wixtröm

I år har vi ju dessutom tre akter som tävlar i finalen med starka kopplingar till tre Eurovision-länder: Marcus & Martinus kommer från Norge, Maria Sur kommer från Ukraina och Kiana Blanckert är född i Australien med en australiensisk mamma.

Här kan man tänka sig invändningar från andra artister om det skulle visa sig att någon av de länderna har en jurygrupp med i tävlingen.

Och om Storbritannien återigen har med en jurygrupp, när de visat på rent löjeväckande poängsättning tidigare, som inte gett någon fingervisning åt vad Europa kan tänkas rösta på, ja då har SVT ett problem på riktigt.

Vad är det SVT vill dölja egentligen, när de inte vågar gå ut med jurygrupperna förrän under semifinalen?

Om någon av jurygrupperna skulle visa sig vara tveksam är det ju också för sent att ändra detta, när SVT inte går ut med dem förrän på genrepet. För det är då jurygrupperna ser artisternas framträdanden och det är då de sätter sina poäng.

Så alla eventuella protester och klagomål, formella eller informella, kommer vara verkningslösa.

Kanske är det anledningen. Att SVT inte har någon lust att behöva ändra något.

Anders Wistbacka är Melodifestivalens projektledare och chef Foto: Peter Wixtröm

Jag har frågat Anders Wistbacka, som är Melodifestivalens projektledare och chef, om varför de inte meddelar vilka som ingår i internationella juryn förrän på genrepet:

”Vi tycker att det passar bäst att presentera den internationella juryn i samband med att länderna blir offentliga på fredagens genrep. Den internationella juryn är en viktig del av vårt program och vi tar den på största allvar. Och som med allt annat kommer vi att utvärdera när tävlingen är avslutad”, skriver han i ett sms.

Men det nöjde jag mig inte med, så jag fortsatte med några frågor till.

Tycker du att detta rimmar väl med dina tidigare uttalanden om att du vill jobba med öppenhet och transparens, speciellt utifrån de senaste två årens kritik?

”Jag menar att detta rimmar med mina tidigare uttalanden. Vi väljer bara att i år publicera juryn vid ett senare tillfälle.”

Är känslan att ni gör det här för att försöka undvika kritik obefogad?

”Ja, jag tycker att det är ett obefogat antagande att vi gör detta för att undvika kritik. När juryn blir offentligt så kommer den bli granskad som vanligt och eventuell kritik kommer komma då istället.”

Det finns tre tävlande artister med stark koppling till Eurovision-länderna Ukraina, Norge och Australien, kan du garantera att dessa länder inte dyker upp bland jurygrupperna på fredag?

”Eftersom vi jobbar i en internationell bransch så kommer det nog alltid att gå att hitta kopplingar mellan våra artister och upphovsmän och länderna i juryn. Men det ingår i juryns arbete att vara professionella och värdera låtarna efter sina kvalitéer.”

Jon Henrik-gänget laddar för finalen – med spelning på gaybar

av Tobbe Ek

Idag har artisterna sina torr-rep som brukar genomföras utan riktigt ljus, fotografer och specialeffekter och samtidigt passar de på att ge intervjuer i anslutning till arenan eller artisthotellet.

Men Jon Henrik Fjällgren, Arc North och Adam Woods har också bestämt sig för att ladda upp inför helgen genom att gigga.

Foto: Lotte Fernvall

Nu har jag fått höra att de ska dyka upp som hemliga gäster på gaybaren The Blue Oyster i Hornstull på Södermalm i Stockholm ikväll. Om jag förstått det rätt så kommer de gå upp på scenen omkring 21:30.

Leo B står för övrig underhållning och QX Schlagerprofilernas Ronny kommer att dj:a schlagers fram till stängning, om jag är korrekt informerad.

Sen är det snökaos och finalvecka så allt kan komma att ändras i sista sekund så klart. Men så här ser planen ut så vitt jag vet just nu.

Influencer-taxi och kängor till låren räddar Tone Sekelius i snökaoset

av Tobbe Ek

Snökaos i Stockholm? Jajamen!

Jag har varit och hälsat på hos världens bästa Basse och Lotta i NRJ Morgon nu på förmiddagen. Det kommer sändas i morgon.

Taxi dit gick fint, för den var förbeställd sen några dagar.

Men att få tag i en taxi därifrån var stört omöjligt. Tone Sekelius hade också varit i NRJ Morgon-studion och den första taxi som kunde komma och plocka upp henne skulle vara två och en halv timme senare.

Hur löser man då att man måste vara i Solna vid Friends arena för torr-rep och massor av intervjuer hela dagen?

Jo, man ringer en influencer-kompis så klart. Härliga Tiktok-profilen Lia Larsson har ju hängt med på stora delar av Melodifestivalturnén och ordnat videomaterial till Warners och Emperials artister. Lia bor i Mora och har nog kört bil i värre oväder än några decimeter snö, så hon ställde snällt upp när Tone ringde och bad om hjälp.

Så här sitter Tone nu i lobbyn vid Bauer Radio och väntar på Taxi Lia Larsson.

Stövlarna till scenoutfiten med sig, men ett par rediga kängor på fötterna för att klara av snödjupet. Och med de där höga skaften ska hon inte riskera att bli blöt, eller vad säger ni?

 

Härliga mötet: När en motståndare också är en idol

av Tobbe Ek

Det här var kvällens härligaste möte.

Schlagerfesten-Elaine såg till att släpa Kiana till Marcus & Martinus. När tvillingarna slog igenom var Kiana ett enormt fan och nu sex år senare tävlar de mot varann i Melodifestivalens final.

Kiana skrek till av skräckblandad förtjusning blandat med genans när hon insåg var Elaine släpade henne och till slut blev det Marcus & Martinus som fick kliva fram och hälsa på henne.

Sen stod de länge och småpratade. Det blev nog härligt när Kiana insåg att de på scenen faktiskt är jämlikar nu, även om Marcus & Martinus redan haft en lång karriär, medan hon precis har inlett sin.

Marcus & Martinus glädje: Separata hotellrum!

av Tobbe Ek

Marcus & Martinus var på väldigt gott humör. De har knappt varit hem sedan deltävlingen utan istället jobbat jobbat jobbat jobbat med promospelningar och signeringar.

I helgen hann de flera städer där de satt i timtal och skrev autografer och tog selfies med sina fans. Men i snökaoset igår hade inte ens Marcus & Martinus messt hängivna fans gett sig ut så för första gången var det inte en hög med tonårstjejer utanför minglet.

Jag små pratade lite med grabbarna och det kom fram att det de var absolut mest nöjda med under Melodifestivalen hittills var – att de har separata hotellrum!

Högst förståeligt att man vill kunna stänga dörren om sig och få vara helt ensam. Det gäller även om man har en tvillingbror.

Sida 200 av 3098
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen