Hoppar du sönder golvet, Kristofer?

av Tobbe Ek

Bild 2011-02-24 kl. 11.01.55.jpgKristofer Östergren börjar uppe på flygeln och tar ett rejält språng ner på scengolvet. Refrängen i den här 80-talsdängan känns betydligt starkare i dag än när jag lyssnade två gånger i går.

Och till det ger Melody Club redan i första och andra genomsjungningen en rejäl show på scenen för det 40-tal journalister som sitter i salongen.

Efter repet kollar scenteknikerna oroat på golvet där Kristofer landade.

Golvet är av glas, kanske sprack det när han landade.

Taggar melody club

Oddsmakarna: Melody Club vinner på lördag

av Tobbe Ek

Svenska Spels oddsmakare rankar en helt annan låt i topp än vad Markus Larsson nämnde direkt efter uppspelningen. I de första oddsen tippar man Melody Club som vinnare tätt följda av Nicke Borg och Love Generation.

VINNARE 1:a omröstningen

Melody Club 2,40
J Alvgard 999,00
L Stefanz 24,00
L Pritchard 27,00
A Fernette 280,00
L Bengtzing 7,50
Nicke Borg 2,50
Love Generation 2,50

TOPP 2

Melody Club 1,60
J Alvgard 100,00
L Stefanz 9,60
L Pritchard 10,25
A Fernette 50,00
L Bengtzing 3,80
Nicke Borg 1,65
Love Generation 1,65

SIST

Melody Club (sist) 210,00
J Alvgard (sist) 1,58
L Stefanz (sist) 6,70
L Pritchard (sist) 6,25
A Fernette (sist) 2,35
L Bengtzing (sist) 20,00
Nicke Borg (sist) 180,00
Love Generat (sist) 180,00

Artisterna i skolbänken

av Tobbe Ek

Nu sitter artisterna i samma konferensrum där uppspelningen nyss var. Artistmöte pågår och de sitter som skolelever i bänkarna och lyssnar uppmärksamt på när Christer Björkman går igenom schema och hur repetitioner går till.

Bild 2011-02-23 kl. 19.43.05.jpg

Fernette ville inte läsa

av Tobbe Ek

Bild 2011-02-23 kl. 19.44.19.jpg

Efter genomlyssningen hittade jag Anders Fernette vid Marie Serneholts bord. Men när Marie sa att hon skulle gå in på min blogg och kolla vad vad jag skrivit om låtarna reste sig han sig.

Känns ganska skönt faktiskt att inte vara med när en artist läser vad jag skrivit om hans låt. Måste vara väldigt jobbigt att vara recensent och behöva möta artisterna som man bedömt.

Vem är skönhet och vem är odjur?

av Tobbe Ek

Träffade Linda Bengtzing och Nicke Borg efter uppspelningen. De poserade för bilder för bildbyrån Scanpix, men när jag smet in och också ville ha en bild visade Linda vad hon verkligen tycker om sin tatuerade konkurrent.

Bild 2011-02-23 kl. 19.44.12.jpg

Med den grimasen kan man ju fråga sig vem som faktiskt är skönheten av dessa två…

Klassisk dansbands- och Bengtzingschlager utmanar RedOnes 80-talsdisco

av Tobbe Ek

Melody Clubs The hunter låter gladpop à la The Ark med falsettsång som Mika och med inslag av Totos Africa och kanske någon del John Farnhams You’re the voice. Man känner igen den, men det brukar ju inte vara fel i de här sammanhangen. Farligare vid den andra genomlyssningen än den första. Det Linda Sundblad inte lyckades med förra veckan kanske Melody Club kan göra om de bjuder till på scenen.

Julia Alvgards Better or worse är en skön poplåt med en refräng som är starkare än mycket vi hört i år. I en annan deltävling hade det här kunnat skrälla, men den här veckan lär det bli svårt. Midtempo med elektronika-komp som kanske skulle behövt lite mindre plastighet.

Olle Jönssons klassiskt mörka dansbandsröst öppnar En blick och nånting händer på ett sätt som känns igen från tusentals dansbanor. Det här är trall-schlager som kommer spelas på alla Finlandsfärjor framöver, men typen av låt känns ännu dammigare och daterad än Sanna Nielsens finalklara schlager från Göteborg. Här hänger det på att Olle och grabbarna flirtar med sina fans på lördag. Och de är många. Och låten gör mig glad som Thorleifs gjorde för två år sen.

Linda Pritchards ballad öppnar med enkelt pianoklink i bakgrunden. I frefrängen bygger man på kompet för att i andra versen fläska på med midtempo som gör att låten snabbt kan förses med en dansremix för schlagergolven. Sticket och det som följer är starkast i en ganska svårsjungen låten. Nu är det upp till Linda Pritchard att visa att rösten erbjuder tillräckligt med personlighet för att ta henne till final. Någon stor ballad har vi ju inte där ännu.

Anders Fernettes Run har lite svårt att komma igång. Första versen känns betydligt längre än vi är vana i schlagersammanhang. Svårt när låten bara får vara tre minuter lång. Men sen kompenserar han det genom att effektivt mata refrängens Run gång på gång. Åtta gånger i varje refräng, totalt 25 gånger i hela låten.

Linda Bengtzings E de fel på mig? öppning låter en hel del Nannes Jag måste kyssa dig. Hon har hittat mannen med rätt kemi och rätt fysik. Det är Bengtzing-schlager i kubik, där man kan sjunga med i den tydligt artikulerade texten från första raden, med en höjning som bara tycks finnas i Bengtzing-schlagers numera och med garanterad pyro på scenen. Självklart kan inte Linda sjunga ordet ”exploderar” följt av en smäll i musiken utan att det smäller till rejält på scenen.

Nicke Borgs gitarrplinkande öppning av Leaving home som snart får hjälp av trummor bryter snyggt av efter Lindas gladschlager. Den här starka refrängen kommer bli livsfarlig på lördag om gin tonic-publiken vill få något lite rockigare i finalen. Att det dessutom är en midtempoballad med distade elgitarrer lär tilltala publiken – och en höjning!? gör att till och med jag kapitulerar. Ska bli spännande att se vad som händer på scenen under repen.

Tjejgrupper har ingen stark tradition i Sverige, flickorna brukar rösta på söta killar, men den här veckan kanske ett tufft tjejband kan få dem att tänka om. Love Generations Dance alone är enkel pop med modernt beat och en snyggt uppbyggt stick som öppnar för en skön refräng. Men så mycket Lady Gaga är det inte. Mer 80-taltjejsrock mixat med disco.

Nu får vi lyssna igen

av Tobbe Ek

Jag lyssnar igenom alla låtar en gång till och skrive rett längre sammanfattande inlägg om dem. Kommer strax.

Love Generations RedOne-pop låter inte Gaga

av Tobbe Ek

Love Generations Dance Alone har delvis läckt ut på nätet redan. Refrängen är stark modern pop som behöver sin suggestiva uppbyggnad i versen för att verkligen komma till sin rätt.

Det här är tufft och snyggt, men är det verkligen årets vinnarlåt?

Sticket är en höjdare som effektivt laddar för en skön refräng, men när tog sig en dansbaserad låt sjungen av tjejer senast till final i Melodifestivalen? Sarah Lumholdt och Marie Serneholt åkte rakt ut.

Och det är inte så mycket Lady Gaga över låten som många kanske hoppats på med tanke på att RedOne skrivit den.

Sida 2372 av 3098
Anton Ewald Benjamin Ingrosso christer björkman Danny Saucedo Dotter eric saade esc finland Henric von Zweigbergk John Lundvik Jon Henrik Fjällgren Liamoo Lisa Ajax loreen Mariette Hansson Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson sanna nielsen