Ida-Lova Lind tycks ha fått helt ordning på rösten nu, inga problem med de låga tonerna längre, som strulade lite i början av veckan på grund av en förkylning som gav henne röstproblem.
Hon sjunger otroligt bra och har en personlig ton som jag gillar.
Jag är verkligen nyfiken på hur Laurell Barkers färgglada scenshow och furry-pandor kommer gå hem ikväll, speciellt om de yngre tittarna går igång på det.
Foto: Peter Wixtröm
Nu tycker jag att hon får till sången bra, och hittar rätt i energin.
Foto: Peter Wixtröm
Det här är en skön låt och Laurells sångstil sticker ut.
Nu så, ska Melanie Wehbe äntligen få köra sin låt efter att genrepet var tvunget att brytas på grund av tekniska problem.
Foto: Peter Wixtröm
En annan artist hade kunnat låta strulet påverka nerverna och göra repet skakigt, men Melanie känns trygg. Hon vet att hon själv inte hade kunnat påverka något.
Foto: Peter Wixtröm
Melanie gör ett snyggt rep, sjunger jättebra och sätter allt. Efter genomsjungningen frågar Farah hur allt gått och Melanie utbrister:
– Det är skönt när det funkar, eller hur?!
En liten lätt pik om scentekniken kan väl anas där, va?
Melanie Wehbe får lite pepp på scenen innan det är dag för henne att börja sjunga.
Foto: Peter Wixtröm
Det är lite strul med scentekniken som gör att Farah och Jesper måste gå in och hålla låda. Det är en lampa som ska hissas upp och ner från taket i Melanies scenshow och teknikerna har problem att få till det.
Foto: Peter Wixtröm
Det är så pas mycket problem att man inte lyckas få ordning på det genom en normal förlängning av en programledar-prata. Istället kommer studiomannen Pernilla Isedal in och säger att man måste försöka lösa ett ”fnul”.
Foto: Peter Wixtröm
I högtalarna spelas musik och Jesper och Farah går backstage. Även Melanie Wehbe får lämna scenen.
Foto: Peter Wixtröm
Den här typen av strul är jag inte van vid udner ett genrep. Inte så att man går in och bryter i flera minuter för att lösa problemet.
Foto: Peter Wixtröm
Det här är så klart något som inte får ske under sändningen, därför är det viktigt att man får ordning på det under genrepet. Scenteknikerna har tagit sig upp i taket och försöker se om de kan lösa anordningen där lampan ska sänkas ned och hissas upp, men exakt vad det är som inte funkar idag, som har funkat på alla rep fram till nu, är oklart.
Foto: Peter Wixtröm
Det hör verkligen inte till vanligheterna att ett tekniskt problem gör att ett genrep av Melodifestivalen stoppas upp i flera minuter. Att döma av musiken som spelas i arenan så är man uppe i en snart 10 minuter lång försening och en sån försening skulle på riktigt innebära en katastrof under en direktsändning, där varje sekund räknas.
Foto: Peter Wixtröm
Totalt tar det drygt 10 minuter att läsa problemet och sen är allting på plats, så att Melanie kan få genomföra sitt genrep.
Henrik Sethsson har en härlig inlevelse i Casanovas nummer, det är underhållande att se hans minspel genom hela låten.
Foto: Peter Wixtröm
Men jag står fast vid att jag tycker att scenshowen lämnar lite mer att önska. Det är en otroligt charmig och härlig schlager av klassiskt snitt som jag gärna skulle vilja välkomna tillbaka till tävlingen lite oftare.
Foto: Peter Wixtröm
Men det hade kunnat lyfta lite mer på scenen. Idag får vi inte se pyrot, men ikväll blir det fonäner i slutet, där borde de bränt av bomber också. Och kanske ett guldregn.
Foto: Peter Wixtröm
Men publiken i arenan är med idag, de klappar takten och jublar. Det känns härligt.
Det här skakar jag bara på huvudet åt, men förstår att andra kanske uppskattar, när Jesper Rönndahl gör en hel prata om prins Carl Philip, som prinskorv Philip.
Det är åtminstone nedkortat nu så att det blir tajtare.
Paul Rey öppnar och studsar så där energirikt på scenen idag också. Publiken är med direkt och klappar takten. Royals är verkligen en arenalåt och en perfekt öppning på dagens semi.
Foto: Peter Wixtröm
Det här är en snygg scenshow där tv-bilderna är genomtänkta och koreografin pssar snyggt med låten och artisten.
Foto: Peter Wixtröm
Dessutom är Paul otroligt charmig på scenen, det får han leva ut ännu mer nu än han kunnat med de två ballader han tävlat med tidigare.
Det är lite märkligt att man inte förklarar för tittarna varför Dolly-Style är här och öppnar med Habibi. Det enkla svaret är att låten använts som publikuppvärmning precis före sändning hela förra året och även i år (förutom denna deltävling när vi istället får höra Anis don Deminas Vem e som oss).
Dolly-Styles Habibi har verkligen fått igång arenan när den dunkat som sista låt precis innan sändning.
Foto: Peter Wixtröm
Så nu är den utbytbara trion här för att sätta igång stämningen i tv-rutan också. Men det får ingen förklaring och känns därför lite appart.
Foto: Peter Wixtröm
Det är lite kul när trion i glada peruker plötsligt blir en kvartett. Men på dagrepet har Farah Abadi inte på sig peruken som hon kommer bära ikväll och hade på gårdagens rep.
Farah på fredagskvällens genrep Foto: Peter Wixtröm