Paul Rey har en ursnygg jacka på sig på presskonferensen, som jag absolut kommer försöka stjäla.
Det värsta är att han säger att den är bekväm dessutom. Hur avundsjuk blir man inte?
Foto: Peter Wixtröm
Melanie Wehbe har också en häftig jacka på sig. Jag har inte riktigt fattat hur den hänger ihop, men kavajen har alltså bara armar och ärmarna hängande löst.
Foto: Peter Wixtröm
Laurell Barker vill inte vara sämre. Hon har en supermysig tröja som lite grann ser ut som ett lapptäcke av grylappar. Både cool och härlig på samma gång. Och flummig.
Nu har jag fått svar från Ida-Lovas team. Uppgifterna är lite motstridiga, en person säger att tyget är 30 mter långt och sju meter brett, men en annan berättar att det faktiskt är två stycken à 30 meter vardera, som har sytts ihop, kortsida mot kortsida för att bilda en 60 meter lång drapering. Sju meter brett var de båda överens om.
Om det senare stämmer så innebär det att Ida-Lova Lind har 420 kvadratmeter tyg på scenen. Hur många lägeheter i Stockholms innerstad får man plats med på den ytan?
Ida-Lova Lind Foto: Alma Bengtsson / SVT
Jag måste erkänna att jag först blev lite besviken när jag hörde att hon skulle ha tygstycken på scenen. Det har inte en bra Mello-historik, tygstycken brukar sällan bli så snyggt som man tror.
Men här har de utnyttjat det riktigt bra. Det ger Ida-Lova en inramning och en miljö som skiljer sig från övriga tävlingsbidrag. Snyggt där!
Min kollega Natalie Demirian pratade med Laurell Barker efter hennes rep igår.
Laurell har ju tvingats skriva om texten till sin låt Sober eftersom den i orginal innehöll ett varumärke och det kan anses vara otillbörligt gynnande, det vill säga reklam.
Laurell Barker Foto: Alma Bengtsson / SVT
De här reglerna är strikta på SVT, och minst lika strikta, om inte ännu mer strikta, i Eurovision där EBU flera gånger har tvingat länder att ändra sina låttexter för att de inte får innehålla reklambudskap. Ett av de mest välkända i svenska sammanhang är så klart Fyra bugg och en coca-cola som fick byta namn till Boogaloo i Eurovision.
Laurell Barker Foto: Alma Bengtsson / SVT
Laurell Barker har haft sex låtar med i Eurovision song contest hittills som låtskrivare. Hon har skrivit ytterligare minst 22 låtar som tävlat i olika nationella uttagningar till Eurovision plus den här låten som hon nu tävlar med själv som artist.
Men när Natalie pratar med henne säger Laurell att hon inte hade koll på reglerna, men att det inte var något problem att snabbt skriva om texten och ändra i låten io sista minuten.
– Jag är så van vid att behöva ändra texter av olika anledningar och reser faktiskt med min lilla studio “a small setup”, vart jag än går. Så det tog typ fem minuter och det var inte någon kris för mig. Jag var faktiskt tacksam över att få det utpekat för mig, för jag visste inte om den regeln, säger Laurell till Natalie.
Laurell Barker Foto: Alma Bengtsson / SVT
Om låtens alla drogreferenser säger hon att musiken och låttexten är något som får stå för sig själv och som hon inte behöver förklara för nåt, att det är upp till lyssnaren att göra sin tolkning.
– Den handlar för mig om att bli kär och det är historien om när jag blev kär i min man, och kände den där känslan som ingen “substance” kan få en att känna. Att kärlek är “the greatest high” som man någonsin kan uppleva och något som alla förtjänar att känna, säger Laurell till Natalie.
Jag har fått lite mer rapporter från min kollega Natalie Demirian som pratade med alla artister igår efter deras rep. Ida-Lova har tydligen varit sjuk och rösten har inte riktigt återhämtat sig.
Ida-Lova Lind Foto: Alma Bengtsson / SVT
Det märktes inte på det rep vi fick se igår måste jag säga, men det kan så klart påverka hennes framträdande.
– Rösten är inte i det skick jag hade hoppats på att den skulle vara, men det känns ändå okej, säger Ida-Lova till Natalie.
Nu försöker hon dricka mycket te och vila rösten så gott det går mellan rep och intervjuer.
Det verkar som att artisternas och SVT-teamets olika hotell i Lidköping lämnar lite till övers att önska.
Det finns väldigt få hotell i Lidköping, och varje gång Melodifestivalen har varit i stan har det uppstått problem i att hysa in hela SVT-teamet, artisterna med team, skivbolagen, journalister och besökande publik.
Aftonbladets team har den här gången tvingats ta in på ett hotell i Skara, en halvtimme bort med bil.
Men vi kanske ska vara glada över det ändå. Natten till torsdagen har en ur SVT-produktionen tydligen i panik flyttat in i Farah Abadis rum på grund av standarden på det hotellrum hon ursprungligen fått.
Farah Abadi har lagt upp bilder från skräckrummet på sin Insta story.
Och det är svårt att inte skratta.
Att hotellrummen har blommiga tapeter är inte ovanligt när det gäller de lite enklare och äldre hotellen som finns runt om i Sverige.
Bild: Instagram/Farah.Abadii
Det får man nästan räkna med. Sängen är alltså en resårbottenutan madrassöverdrag. Det kanske man också får räkna med på de billigare och enklare htellen som finns i småstäder runt om i Sverige.
Men Farah Abadis Insta story blir betydligt roligare när hon tycks känna att både matta och dörr ger henne könssjukdomar bara av att se dem.
Jag förstår henne.
Jag har en hotellrumsupplevelse från Salt Lake City där vårt hotellrum hade svartmögel och en pågående vattenskada i heltäckningsmattan.
Bild: Instagram/Farah.Abadii
Det här är kanske inte riktigt på den nivån. Och en matta kan ju se sliten ut utan att för den skulle vara smutsig.
Men känslan är ändå att man får rysningar när man ser det här.
Och jag tvivlar väl på att Farah tror att dörren kan sprida klamydia, men här hade kanske lite färg kunnat göra att man slapp känslan av en baktierehärd när man ska öppna och stänga dörren…
Och till er som är på väg att börjar gnälla över att folk skulle vara bortskämda och ska vara glada över att man får bo på hotell och att man inte kan räkna med att alltid få lyx och att man absolut borde dela rum allihop, helst på vadrarhem i våningssängar, till er säger jag: Håll tyst, tänk efter lite till och säg inget alls, är ni söta!
För när man är ute på den här typen av jobb, där man kanske arbetar 14, 15, 18 timmar per dygn i en superstressig miljö där allt går i ett. Då måste man ha möjlighet att stänga om sig i ett eget rum. Det behöver vara så bekvämt som man har det hemma eller bättre för att man ska orka jobba så hårt som man faktiskt gör under den här typen av produktioner.
Melodifestivalen är inte nån liten lustig konferens där man kan dela rum för att det är skoj att resa bort. Det här är hårt jobb från första till sista dag och ska man överhuvudtaget få nån återhämtning då så behöver man ha boende som gör att man kan slappna av, känna sgi trygg och sova gott.
Mariette Hansson har också sällat sig till artistskaran som gör reklam nu i samband med Melodifestivalen. En vän till mig fick upp det här inlägget på Facebook som alltså är sponsrat av Indiska.
SVT säger att det numera är okej för artisterna att göra reklam när de är med i Melodifestivalen så vida de inte använder sin låt, låttiteln eller kopplar reklamen till sin medverkan i Melodifestivalen.
Men varför tror de att så många företag vill synas med artisterna just nu, under den här perioden i februari och mars? Det finns bara ett enda svar så klart. Och det stavas M-E-L-O-D-I-F-E-S-T-I-V-A-L-E-N!
Alla kommersiella samarbeten som artisterna gör med olika företag nu under Melodifestivalen görs just för att artisterna är med och tävlar i Mello, syns i Sveriges största tv-program i SVT och förhoppningsvis når framgång i tävlingen. För då kan den framgången också gnugga av sig på företagen som artisterna gör reklam för.
Jon Henrik Fjällgren i reklam för Sambla Bild: YoutubeTheoz reklam för Samsung
Givetvis har artisterna också kunnat safta till sina fakturor extra också, just för att de är med och tävlar i Melodifestivalen.
Jag kan garantera att alla artister som tävlar i Mello har höjt sina arvoden för att göra reklam för olika produkter under den här perioden, med motiveringen att de ju samtidigt kommer synas i Sveriges största tv-program.
Både Theoz (för Samsung) och Jon Henrik Fjällgren (För Sambla) har redan setts flitigt i reklamkampanjer som rullats ut mitt under Melodifestivalen eller precis under veckorna före tävlingen.
Och igår kunde jag berätta här i bloggen att det inte finns någon ändring i Melodifestivalens regelverk som tillåter artisterna att göra reklam.
Det är istället en förändring av hur Melodifestivalens boss tolkar reglerna.
Och kan möjligen behöva avgöras i Granskningsnämnden. Det är ju i slutändan de som avgör om Melodifestivalens SVT:s tolkning av sändningstillståndet är den korrekta eller inte.
Åtminstone om någon väljer att anmäla Melodifestivalen och tilltaget med att man låter artister tävla samtidigt som de är ansiktet utåt och därmed med sina rena uppenbarelser gör reklam för olika företag när de sjunger på scenen.
Läs den genomgången här, där jag kontrollerat Melodifestivalens regelverk så långt tillbaka som 2014 och varje år fram till idag.
Jag tycker mig vara oöverens med hur Martinus uttalar ordet ”water” i första textraderna, eftersom det blir till ”wadder”.
Men när jag går in och kollar hur texten går inser jag att jag inte alls är oöverens, för ordet som sjungs är inte ”water”, det är ”other” och då är ju uttalet helt korrekt. Så nu drar jag mig tillbaka in i mitt skal och slutar försöka hitta fel i Marcus & Martinus rep.
Det här är årets snyggaste scenshow hittills. Ett genomtänkt tv-nummer från första till sista bildruta och visar klasskillnaden mellan ett team som tänker tv-framträdande och de som inte förstår vikten av att varenda tv-bild ska sitta på milimetern rätt.
Marcus & Martinus Foto: Alma Bengtsson / SVT
En vanlig tv-tittare kommer inte reagera på en enskild tv-bild, men helheten landar plattare och sämre om inte allt är snyggt genomtänkt.
Och när man gör ett så här snyggt och färdigt nummer på torsdagen så kan man fokusera på att få varje milimeteranpassning helt rätt, istället för att fokusera på om de stora dragen måste kastas om.
Marcus & Martinus Foto: Alma Bengtsson / SVT
Marcus & Martinus borde segla direkt till final på lördag. När de är så här säkra redan på torsdagsrepet så borde de knipa första finalplatsen. Men det trodde jag ju att Theoz skulle göra förra veckan, så jag kan absolut ha fel.