Visst är det här en klassisk dansbandsspelning på scenen, som höjts upp med en stor Casanovas-neonskult på led-skärmen, som påminner om den klassiska Las Vegas-skylten.
Casanovas Foto: Alma Bengtsson / SVT
Alla bandmedlemmar har fått en egen plattform att stå på på scenen, med glödlampor och blinkande ljus.
Det här är verkligen en klasisk schlagerpärla, tänk Hanson, Carson, Malmkvists C’est la vie, Friends Lyssna till ditt hjärta, Bengtzings E de fel på mig och jag tror att mina frenemies Schlagrerprofilerna nämnde att sticket också har drag av Värsta schlagern.
Och så är det ju också frontmannen Henrik Sethsson som skrivit Lyssna till ditt hjärta.
Casanovas Foto: Alma Bengtsson / SVT
Det var tydligen inte tänkt så från början, men jag får veta från de ansvariga bakom SVT:s utmärkta Mello-uppslagsverk Mellopedia att Lars Säfsund stäker upp som kör i kulissen under Casanovas scenshow.
Som den sucker för tonartshöjningar som jag är så gillar jag hur Paul Reys låt växer i slutet.
Och här får vi (möjligen) en väldig massa pyro i sista refrängen. Sånt gillar jag. Men där får de jobba lite med tv-bilderna så man faktiskt får se det i rutan, för i det klipp vi får nu anar man bara pyrot i utkanten och en massa rök när det bränt klart.
I refrängen skissas orden ”royals” och ”rebels” på ledskärmen bakom Paul Rey som om det vore svarta tavlan i skolan (finns det fortfarande skolor som använder svarta tavlan och kritor? Trodde nog att white board och färgpennor var allenarådande standard nu för tiden).
Paul Rey Foto: Alma Bengtsson / SVT
Kläderna i svart, silver och vitt glider nästan sömlöst ihop med svarta tavlan-grafiken på led-skärmarna, det är som att Paul Rey och dansarna nästan också är skissade på svarta tavlan.
Han börjar ensam på scenen och på led-skärmarna bakom honom snurrar massa grafiska figurer i vitt och gult. Som nån slags vita och gula maskar som slingrar sig kring skissade kvadrater.
Paul Rey Foto: Alma Bengtsson / SVT
Paul Rey sjunger bra och det vet ju ju redan.
Under bryggan kommer dansarna in i mörkret kring Paul Rey. Det är husdansarna Lisa Arnold, Lamin Camara Holmén, Kenny Lantz och Keisha von Arnold och de externa dansarna Jennifer Pacaanas och Cynthia Toledo, på lördag kommer det dock vara Milena Jacuniak i Paul Reys scenshow, Cynthia ersatte bara under torsdagsrepet.
Paul Rey Foto: Alma Bengtsson / SVT
När refrängen startar tänds scenen upp så att dansarna avslöjas i nån slags motljus och strålkastare rakt uppifrån.
Paul Rey Foto: Alma Bengtsson / SVT
Paul Rey lever sig in i låten och levererar snyggt i kamerorna. Hans lite fräcka småleende är otroligt charmigt och passar väldigt bra med den här låten, som verkligen växer med scenshowen.
Paul Rey har precis ställt sig på scenen i arenan i Lidköping för att genomföra sin första ordentliga repetition på arenan. Igår hade ju artisterna torr-rep, men idag är första gången de får köra med fullt ljud, ljus, specialeffekter och alla fotografer och scentekniker på plats i arenan.
Vi i pressen får ju inte vara med på torsdagarna i år, så som vanligt blir det lite fattigare rapportering den här dagen än jag brukade kunna bjuda på före pandemin, men vi får videoklipp utskickat till oss där vi får se artisternas tredje och sista genomsjungning i alla fall. Och bilder från SVT:s fotograf.
Så jag lovar att göra mitt bästa med att rapportera för er hur det låter och ser ut för artisterna på scenen.
Och nu kan ni också tjuvlyssna på låtarna som tävlar den här veckan. SVT lägger ju upp den första minuten av varje låt. När ni kommer till Marcus & Martinus kommer ni knappt märka hur den faktiskt låter, för den bygger suggestivt länge och på en minut har den bara hunnit vara snygg, inte svängt igång ordentligt än.
Efter ett krismöte på SVT under tisdagen tvingades artisten Laurell Barker att ändra texten till sin låt ”Sober” som i orginal innehöll reklam för ett känt spritmärke.
Laurell Barker och låtskrivarkollegan Anderz Wrethov på efterfesten i Linköping Foto: Peter Wixtröm
SVT hade helt missat att texten till låten som ska tävla nu på lördag innehöll vodkamärket Grey Goose, något som inte är tillåtet enligt SVT:s regler.
Efter att Aftonbladet uppmärksammat ställt frågor om reklamen i texten meddelade SVT att låten behövde skrivas om innan den kunde tillåtas att tävla i Melodifestivalen.
Nu har SVT gått ut med den nya texten på sin utmärkta plattform Mellopedia där man kan hitta alla möjliga nördiga fakta om de bidrag som tävlat i Melodifestivalen genom tiderna.
I ursprungsform, och det som även kommer höras på den inspelade versionen av ”Sober” sjunger Laurell textraderna:
”I was bouncin’ with my homies Twistin’ up the rollies Linin’ up the grey goose yeah I ain’t even started drinkin’ I’m already trippin’ On ya”
Men att sjunga om Grey Goose, det exklusive vodkamärket, är inte tillåtet. Därför kommer Laurell på lördag att istället sjunga textraderna:
”I was bouncin’ with my homies Twistin’ up the rollies Linin’ up the shots oh yeah I ain’t even started drinkin’ I’m already trippin’ On ya”
Så nu blir det shots av obestämd sort istället för namngiven vodka helt enkelt.
Laurell Barker Foto: Janne Danielsson/SVT
Men oavsett den här textändringen kommer jag nog ändå främst att tänka på ”Sober” som knarklåten, eftersom den innehåller en mängd drogreferenser genom hela texten, där Laurell i texten ovan sjunger om ”twistin’ up the rollies” som jag har svårt att tolka på något annat sätt än att det handlar om att rulla en joint eller flera.
Texten handlar om att kärleken gör att hon känner sig mer hög trots att hon är nykter och så räknas det upp massa sätt som man kan bli berusad eller hög på, på andra sätt men som inte påverkar henne lika mycket som kärleken.
Och återkommande i refrängen är textraden:
”No gummy got that vibe”
Just ordet gummy har en mängd olika drogreferenser inklusive cannabisgodisar i gummibjörnform och att pudra kokain mellan läppen och tandköttet (gums). Jag listar fler referenser här.
Bland annat kunde vi då berätta att Jon Henrik Fjällgren syns och hörs i reklam för finansbolaget Sambla och Theoz i en stor kampanj för Samsung.
Jon Henrik Fjällgren i reklam för Sambla Bild: YoutubeTheoz reklam för Samsung
Det här är en glidning och förändring, där SVT tidigare krävt att artisterna inte ska synas i reklam, men numera alltså bara begär att låten de tävlar med inte används i marknadsföring.
Jag kände att den regeländringen gått lite obemärkt förbi, så jag bestämde mig för att kolla upp exakt när det skedde.
Och nu har jag gått igenom Melodifestivalens regelverk varje år från 2014 fram till idag och jag kan faktiskt inte se att det skett någon regeländring.
Formuleringarna i paragraferna har ändrats lite genom åren, men 2019 fanns denna formulering:
”Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga, t.ex. genom att SVT:s utsändning av verket kan bedömas som otillbörligt kommersiellt gynnande.”
Nyckelorden här är det jag fetat, ”framförande artist/er”. Det understryks att de inte får göra reklam på ett sånt sätt att det kan göra att SVT:s opartiskhet ifrågasattes.
Exakt samma formulering finns med i Melodifestivalens regelverk även för 2023:
Tävlingsbidraget, dess upphovsperson/er, tävlingsbidragets medverkan i tävlingen samt framförande artist/er får inte utnyttjas eller förekomma i kommersiella sammanhang eller andra sammanhang på ett sätt som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga, t.ex. genom att SVT:s utsändning av verket kan bedömas som otillbörligt kommersiellt gynnande.
Fortfarande finns formuleringen om att ”framförande artister” inte får användas i kommersiella sammanhang som kan sätta SVT:s opartiskhet i fråga.
Men nu anser SVT alltså inte att det kan bedömas som otillbörligt gynnande när det pumpas reklam där Theoz och Jon Henrik Fjällgren medverkar i såväl tv som Youtube, Tiktok och andra sociala medier samtidigt som de tävlar i Melodifestivalen.
Foto: Lotte Fernvall
Det måste ju då alltså innebära att reglerna inte har ändrats, men Melodifestivalens egen tolkning av dem har gjort det.
Möjligen väger då också Melodifestivalens chefsbyte in här. 2019 var det den förra projektledaren för Melodifestivalen Anette Helenius (nu Brattström) som uttalade sig och stod bakom beslutet.
Från och med i år leds istället Melodifestivalens redaktion av projektledaren Anders Wistbacka som alltså tycks göra en annan tolkning av regelverket.
Melodifestivalens projektledare Andres Wistbacka Foto: Nils Petter Nilsson / TT
Men hur SVT:s sändningstillstånd ska tolkas kan ju inte bestämmas på Melodifestivalens redaktion, varken av den tidigare eller nuvarande Mello-bossen.
Möjligen är det här något som Granskningsnämnden för radio och tv i slutändan måste fatta besluta om. Vi får se om det trillar in några anmälningar från allmänheten dit, om otillbörligt gynnande genom vissa artisters medverkan i Melodifestivalen.
Melodifestivalen har ju tidigare fällts och tvingats betala böter när Samir Badran bar en t-shirt med ett varumärke på sig i greenroom. Men vad det innebär att SVT låter en artist tävla som samtidigt medverkar i reklamsammanhang utanför Melodifestivalen har så vitt jag vet inte prövats.
Det är allmänheten som kan anmäla tv-program som man anser bryter mot sändningstillstånden till Granskningsnämnden. Det gör man lätt via nätet.
Nej, det är inte tillåtet med spritreklam i Melodifestivalens låtar.
Nu tvingas Laurell skriva om texten till sin låt – innan hon ställer sig på Mello-scenen och tävlar på lördag.
– Det finns en risk för otillbörligt gynnande, säger projektledaren Anders Wistbacka.
Laurell Barker och låtskrivaren Anderz Wrethov på Melodifestivalens efterfest i Linköping efter andra deltävlingen. Foto: Peter Wixtröm
Som Aftonbladet och Schlagerbloggen kunde berätta under tisdagen sjunger Laurell Barker om ett välkänt spritmärke i sin låt ”Sober” som hon ska tävla med i Melodifestivalen på lördag.
Drabbat Lotta Engberg – och San Marino
Men att använda varumärken i Mellolåtarna är strikt förbjudet. Det gäller både i SVT:s sändningar och om den skulle vinna i Sverige även i det regelverk som gäller för Eurovision song contest.
2012 tvingades San Marinos artist Valentina Monetta och låtskrivarna bakom ”The Facebook song” att skriva om låten som istället fick namnet ”The social network song” och 1987 stoppades Lotta Engberg att tävla med ”Fyra bugg och en coca-cola” som istället döptes om till ”Boogaloo” när den tävlade i Europa.
Skulle sjunga om vodka
Laurell Barker har flera gånger tävlat som låtskrivare i Eurovision för exempelvis Storbritannien, Tyskland och Schweiz och även i Melodifestivalen. Men när hon nu ställer upp som artist tvingas hon alltså att skriva om sin låt. Och det innan hon ställer sig på scenen på lördag.
För i låten sjunger hon om vodkamärket Grey Goose, en välkänd spritsort i det dyrare segmentet, i textraden:
”I was bouncin’ with my homies Twistin’ up the rollies Linin’ up the grey goose yeah I ain’t even started drinkin’ I’m already trippin’ On ya”
Krismöte på SVT
Enligt uppgifter till Aftonbladet har ett krismöte hållits på SVT under tisdagen efter Aftonbladets frågor om att låttexten innehåller reklam. Nu bekräftar Melodifestivalens projektledare att de helt enkelt missat varumärket i låttexten. Beskedet till Laurell Barker är att hon måste skriva om låten innan hon får tävla med den.
Melodifestivalens projektledare Andres Wistbacka Foto: Nils Petter Nilsson / TT
– Tyvärr är detta något som vi har missat. Det finns en risk för otillbörligt gynnande av ett varumärke varför orden inte får framföras i SVT eller Melodifestivalens sammanhang, säger Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka.
– Vi har därför kontaktat skivbolaget och texten i låten som artisten tävlar med på lördag kommer ändras.
Skivbolaget: Texten har ändrats nu
Laurell Barker har skrivit låten ”Sober” tillsammans med Anderz Wrethov, Andreas Stone Johansson och Thomas Stengaard.
Jag har varit i kontkat med Laurell Barkers presskontakt på skivbolaget Universal för att höra hur de kommer ändra låten. I ett sms får jag veta att texten har ändrats omedelbart:
”Hur det låter får ni höra senare i veckan”, skriver Laurell Barkers presskontakt via sms.
Laurell Barker Foto: Janne Danielsson/SVT
Inga besked om alla knarkreferenser
Som jag påpekade i blogginlägget tidigare idag innehåller Laurell Barkers låt ”Sober” också flera drogreferenser, bland annat till att rulla en joint med textraden”Twistin’ up the rollies” och till ”gummy” som har flera drogrelaterade betydelser, exempelvis ätbara cannabisgodisar, att placera kokain mellan läppen och tandköttet och tillståndet man hamnar i när man är riktigt hög på mariujana.
SVT har ännu inte kommenterat lämpligheten i den typen av referenser till olagliga droger i en låt som kommer att framföras i Sveriges största tv-program.
Går igenom låttexterna lite efter att en kompis tipsade om detta.
Blir lite förvånad över att SVT tillåter Laurell Barker att sjunga om ett varumärke. SVT brukar vara väldigt noggranna med just sånt, men den nya högsta bossen Anders Wistbacka verkar inte vara lika petig.
Men det man kan reagera på här är inte bara att Laurell sjunger om ett varumärke utan också att det är ett spritmärke. En av världens mest kända vodkasorter i det dyrare sortimentet, Grey Goose.
Textraden går så här:
”I was bouncin’ with my homies Twistin’ up the rollies Linin’ up the grey goose yeah I ain’t even started drinkin’ I’m already trippin’ On ya”
Jag kan inte föreställa mig att EBU skulle tillåta den textraden i Eurovision, så det måste definitivt skrivas om i så fall, om Laurell skulle vinna.
Och att SVT tillåter reklam i en låt på bästa sändningstid? Det skulle vara otänkbart för några år sen. Jag undrar om det här inte bara är en miss av de ansvariga att de låtit den här textraden slinka igenom.
Och vi som är lite äldre minns så klart hur Lotta Engbergs Fyra bugg och en coca-cola i Eurovision fick byta namn till Boogaloo i Eurovision.
Sen kan man också så klart ifrågasätta textraden ”Twistin’ up the rollies” som jag har svårt att tolka på något annat sätt än en referens till att rulla jointar. Borde SVT verkligen ha med med drogreferenser i Mello?
Och vi kan så klart fortsätta med ännu en referens. Laurell sjunger också i referängen raderna:
”Feel so fly No gummy got that vibe”
För mig är ”gummy” också en rätt tydlig drogreferens. Man brukar prata om ”gummies” som ätbara cannabisgodisar.
Men Urban Dictionary listar det också som när man tar lite ”blow” (det vill säga kokain) mellan läppen och tandköttet för att ge en bedövad känsla av munnen, eller som en beskrivning av tillståndet när man är ordentligt hög på marijuana och bara stirrar rakt ut i luften eller katatoniskt upprepar ett och samma ord eller fras gång på gång.
Men drogreferenserna är i alla fall inte reklam.
Jag har sökt Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka med frågor om SVT har lättat på sina reklamregler i och med att man tydligen får sjunga om om vodkamärken. Jag passade på att fråga om lämpligheten med drogreferenser också. Jag uppdaterar när jag fått svar.
Nu får vi höra alla låtar en gång till. Jag sammanfattar och uppdaterar det här blogginlägget.
Paul Reys Royals är luftig arenapop-i-Mello. Men efter att ha hört alla låtar så bleknar den här jämfört med exempelvis Marcus & Martinus mycket mer suggestiva och vuxnare sound. Det betyder inte att Royals är blek, den har en effektiv hook där titeln pumpar gång på gång och med rätt scenshow har den här absolut chans att ta sig vidare. Pauls charm lär kunna hjälpa lite. Och här får vi nog en tonartshöjning, eftersom jag verkar besatt av såna i år.
Casanovas härliga Så kommer känslorna påminner en hel del om Barbados Världen utanför och skulle lika gärna ha kunnat tävla 1989 eller 2003. Den här typen av låt togs in i Melodifestivalen i dussintal under de första turnéåren från 2002 fram till 2006, men nu var det ett tag sen. För mig är soundet nostalgisk dansbandsschlager och jag längtar efter en rätt lökig koreografi till detta. Men det kommer helt hänga på hur charmiga de här grabbarna är om de ska ha ens den minsta chans.
Melanie Wehbe gör en snygg popballad i midtempo, som riskerar att bli anonym och inte sticka ut. Att jag stör mig på ordet ”the” i låttiteln gör snarare att jag minns låten och kommer sjunga med i den. Om Melanie tar för sig på scenen så kan hon absolut ta sig topp fyra.
Nordman låter verkligen klassisk Nordman. Det här är svensk etno med nyckelharpa, flöjt och fiol och Håkan Hemlins raspiga röst som lär ta detta direkt till final. Så klart hänger det på hur det ser ut på scenen, men de som gillar Nordman kommer inte bli besvikna. G:son och Jimmy Jansson har som vanligt fångat det som gör artisten bra och gjort en låt som passar duon perfekt.
Laurells sound är verkligen Tones and I, hennes Dance monkey är världens mest streamade låt av en kvinnlig artist och när Laurell star sångstilen så funkar det. Förra året fick hon 40 miljoner streams på sin låt Habit. Sober är snarlik och snyggt effektiv i refrängen. Det här är absolut inte farligt, så länge Laurell blir poppig på scenen och inte barnen tänker på henne som en gammal tant (hon är två år yngre än mig och fyller 44 i april).
Ida-Lova gör en söt ballad som utspelar sig i Stockholm. Jag tänker på Molly Sandéns Rosa drömmar och Kent. Hon har ett sångmanér i sitt ooande som säkert kan störa vissa, men det ger henne personlighet i rösten. Drivet bygger upp och det blir arenapampigt mot slutet, men det är en svårsjungen låt som verkligen kommer sätta Ida-Lova på prov. Lyckas hon så kan det här bli ett genombrott för henne.
Marcus & Martinus Air är solklart veckans snyggaste låt produktionsmässigt. Det är en houselåt som suggestivt bygger upp till andra refrängen då det underliggande trycket blommar ut. Men jag undrar verkligen hur de ska göra det här på scenen. Det är inte en självklar tv-låt på det sättet, mer en dansgolvsfyllare, och då pratar jag inte om schlagerbarerna utan snarare gjord för houseklubbar. Jag ser stroboskopen framför mig.
Där har vi hört alla låtarna en andra gång. Nu ska jag och Markus Larsson spela in tv med vad vi tycker och tänker. Det kommer på sajten i eftermiddag.