Eric Saades kupp i Eurovision-öppningen
avHan har palestinasjal på sig i sändningen.
Han har palestinasjal på sig i sändningen.
Nu är vi igång. Det är mycket folk i arenan. I princip fullsatt.
Jag har ju glömt att tippa kvällen, så det måste jag försöka göra. Jag tror att de här tar sig vidare:
Kroatien
Ukraina
Litauen
Irland
Finland
Luxemburg
Cypern
Polen
Moldavien
Azerbajdzjan
Och jag tror att de här åker ut ikväll:
Portugal
Australien
Slovenien
Serbien
Island
Nu har alla artisterna repat sin sista gång inför kvällens sändning och det känns stabilt. Olly Alexander sjöng surt igen och det gör mig lite ledsen, men för hans del spelar det inte så stor roll förrän på juryrepet på fredag kväll inför finalen.
Både Baby Lasagna och Marcus & Martinus får arenan att koka med sina låtar, M&M för att de är hemmafavoriter, Kroatiens artist för att hans galna rock-trall är en av årets stora fanfavoriter.
Irlands Bambie Thug hade fortfarande sin hemliga sminkning med fredsbudskap riktat mot Israels krig mot Hamas på sig.
Portugals största usp är fortfarande hennes höga kraftiga ton i slutet av konstprojektet och Luxemburg lär välkomnas tillbaka till tävlingen med en finalplats.
MALMÖ. Eurovision-reglerna är tydliga: Inga politiska budskap på scenen.
Men Irlands halvsvenska artist Bambie Thug lyckades ändå kuppa in ett Palestinabudskap under genrepet – mitt framför ögonen på EBU.
”Frihet för Palestina”, stod det skrivet på hennes ben.
Irlands artist Bambie Thug, 31, var en av de stora överraskningarna under måndagens genrep och blev tvåa i den publikundersökning som genomfördes i arenan.
Med låten ”Doomsday Blue” och ett spektakulärt framträdande där hen målar upp pentagram på scenen, ser ut att fördriva en demon och avslutar låten med att texten ”krön häxan” visas på skärmarna, har Bambie Thug blivit en oväntad favorit bland fansen på plats.
Bambie Thug har svensk pappa, definierar sig som ickebinär och använder därför hen som pronomen. Hen har också varit tydlig med sin kritik mot kriget mellan Israel och Hamas och är en av flera av årets tävlande artister som i mars skrev under ett upprop med en uppmaning om en omedelbar och långvarig vapenvila och frigivandet av samtliga gisslan.
Och nu visar det sig att hen även tagit sitt engagemang mot kriget hela vägen upp på Eurovision-scenen.
Trots att EBU varit tydliga med att alla typer av politiska yttringar på scenen eller i anslutning till Eurovision inte är tillåtna och trots att bara de flaggor som tillhör tävlande länder är tillåtna i arenan, förutom regnbågsflaggan, så lyckades Bambie Thug få in ett budskap om frihet för Palestina hela vägen upp på scenen, mitt framför ögonen på Eurovision-arrangören EBU.
Men hen gjorde det på ett sätt som EBU-bossarna och SVT nog inte räknat med. Målat i ansiktet och på ena benet använde sig Bambie Thug av det medeltida iriska skriftalfabetet ogham, för att i det fördolda ändå känna att hen förde fram sin åsikt till dem som kunde märka det.
I Bambie Thugs ansikte kunde den som tittade noggrant, och samtidigt var bevandrad i ogham, uttyda att det stod orden ”CEASE FIRE”, alltså ”VAPENVILA”.
På ena benet hade Bambie Thug nästa budskap med sig in på scenen, men där var det ännu mer dolt. Skrivet med samma skriftspråk, men spegelvänt, och på irländska, stod det att läsa SAOIRSE DON PHALAISTIN” eller på svenska ”FRIHET FÖR PALESTINA”.
Aftonbladet har sökt den irländska delegationen med frågor om de vill kommentera texten på Bambie Thugs kropp och om hen kommer att använda samma text i sändningen av den första semifinalen.
Nu drar det sista genrepet igång igen och jag följer det här i presscentret, men jag uppdaterar inte bloggen annat än om det händer något anmärkningsvärt.
Vad är nu det här för uppståndelse i presscentret?
Plötsligt hör vi en gitarr och folk samlas i en stor ring mitt här inne.
Jo, men det är så klart tyska Isaak som försöker väcka lite extra uppmärksamhet kring sin medverkan, och han sjunger sin låt och lite annat. Och fanpressen samlas för att ta bilder och filma.
Kul med lite underhållning så klart. Men när han nu håller på och jammar eller vad han gör så får han gärna sluta. Nu vill jag kunna jobba också.
Titta vilka jag hittade i presscentret!
(Jag vill inte höra nåt gnäll över mina suddiga bilder, det blir inte bättre än så här när jag försöker fota, det är bara så!)
Tina Mehrafzoon är Sveriges kommentator tillsammans med Edward af Sillén (som både ska hinna kommentera och regisseran hela showen).
Melanie Wehbe har ju skrivit danska Sabas låt Sand och körar också i kulissen.
Hon skrattade lite över att hon garanterat inte kommer att synas i tv eftersom hon är så kort. Kören står nedanför den två meter höga scenen, bakom ett av scenkorsen.
Den första seminfinalen i all ära, med Petra Mede och Malin Åkerman och Marcus & Martinus och Johnny Logan och Eleni Foureira.
Men det händer något annat i Eurovision-världen idag också. Eller i natt.
För på det officiella feststället Euroclub har arrangörerna (inklusive mina goda vänner Anders och Elaine som också gör Schlagerfesten-podden, men som hamnat som medhjälpare till Euroclub-arrangörerna den här våren) lcyakts jaga rätt på något riktigt spektakulärt.
Visa detta inlägg på Instagram
1990 hölls Eurovision i Zagreb, innan kriget på Balkan bröt ut. Då tävlade en 19-årig Tajci med låten Hajde da ludujemo, en låt som blivit en riktig klassiker bland Eurovision-fansen.
Tajci var den sista artisten som tävlade för hela Jugoslavien i Eurovision, när kriget redan var på väg att bryta ut. Och när kriget rasade valde hon att ta sig till USA där hon bosatte sig och bildade familj.
Hon har fortsatt att jobba med musik, bland annat arbetade hon med Olivia Newton-John strax innan den australiska stjärnan dog, och skrev exempelvis annat låten Windows in the wall som Olivia Newton-John spelade in 2021.
Men sin kultstatus i Eurovision-världen var hon i princip omedveten om. Tills för nåt år sen, när hon tackade ja till några spelningar och tv-framträdanden i Kroatien och närmast blev chockad över att folk fortfarande mindes henne.
Och ikväll ska hon alltså gästa Euroclub och framföra sin låt, för första gången i Eurovision-sammanhang sen 1990.
På sin Instagram har hon visat att hon fortfarande har kvar – och kommer i – klänningen från 1990. Jag hoppas både att jag lyckas komma iväg från presskonferensen efter semifinalen i tid till att Tajci står på scenen i natt. Och att hon har på sig den här klänningen också!
Flera av artisternas genrep har läckt ut på nätet, inklusive delar av Marcus & Martinus repetition, trots EBU:s hot om att kapa ackrediteringar, stänga av dem som läcker och trots att de som har tillgång till repetitionerna online har det med personliga vattenstämplar för att EBU ska kunna identifiera var läckorna kommer ifrån.
Och det är kanske inte roligare för EBU när en av dem som läcker flest av repen från online-pressrummet också hånar dem rejält i sina inlägg:
”Varför är folk så sura över att jag läcker grejer. Jag gjorde det förra året, kommer göra det i år och jag är redo inför nästa år. Ni kan bara blockera mig”, skriver personen bakom X-kontot i ett inlägg, uppenbarligen efter att ha fått bannor från andra X-användare.