Oj, nu har jag tittat och lyssnat på Tone Sekelius repklipp några gånger och det är tyvärr som både jag och Markus Larsson befarade. Hon behöver en kör i kuliss som tar de svåra partierna.
Tone Sekelius Foto: Alma Bengtsson / SVT
När pyrotekniken kommer in i slutet av låten ska hon också ta i, men där missar Tone Sekelius tonerna helt. Det är så falskt att det gör ont i öronen och sen fortsätter det precis så resten av låten.
Tone Sekelius Foto: Alma Bengtsson / SVT
Enda lösningen här är att helt strypa hennes mick och låta antingen Lars Säfsund som är hennes kör i kuliss, eller Louise Wallentin som är med på scenen och både dansar och körar, ta Tones sluttoner. Annars är jag rädd för att det här inte går att rädda.
Jag minns förra året när vi fick se det första repklippet från Tone Sekelius när hon tävlade med My way, då tappade hon helt bort sig och slutade sjunga, medan kören i kuliss fortsatte att leverera hennes sång så det lät perfekt. Så skulle man och behöva göra här. Låt kören ta tonerna så kan Tone fokusera på scenshowen.
För Tones skull kan man hoppas att fansen som älskar henne från förra året redan röstat slut på sina röster när slutet kommer, för ingen skulle nog vilja rösta om hon avslutar så här svagt även på lördag.
Men det är ju också flera dagar och rep fram tills dess, så det kommer inte vara några problem att få ordning på.
Jag förstår tänket med Tone Sekelius som sval skönhet som pratsjunger sig igenom de flesta av partierna i Rhythm of my show medan dansarna runt henne står för det sexiga, utmanande i mer avancerad koreografi.
Tone Sekelius Foto: Alma Bengtsson / SVT
Men i det repklipp vi får se är Tone tyvärr helt uttryckslös i ansiktet i närbilderna. Där vill man se glädje, leenden, känmslor och det ser vi inget av under torsdagsrepet tyvärr. Får se om hon kan bli mer uttrycksfull till lördagssändningen, eller om hon avsiktligt vill vara helt neutral i ansiktet.
Nu har bilder och klipp från repen börjat trilla in så jag vi får se sista genomsjungningen av Tone Sekelius första rep på scenen.
Tone Sekelius Foto: Alma Bengtsson / SVT
Det verkar som att hon repar i sina scenkläder redan idag. Tone börjar ensam på scenen och det är ett väldigt mörkt nummer, kläderna går i svart och ljuset är mörkt blått, lila och rosa med eldsflammor i samma toner på led-skärmen.
Tone Sekelius Foto: Alma Bengtsson / SVT
Dansarna Lisa Arnold, Lamin Camara Holmén, Kenny Lantz, Kim Pastor, Mateo Cordova Pomo och Louise Wallentin kommer in i mitten av första versen och Tone har Kylie-smart vissa poser och steg som gör att hon markerar koreografin, men låter dansarna stå för de avancerade stegen.
Tone Sekelius Foto: Alma Bengtsson / SVT
Känslan är cool-klubbig, men jag är rädd för att det kan kännas lite för mörkt, även om vi får pyro i slutet.
Jag och Markus har berättat om vad vi tycker om veckans låtar, men nu kan ni själva tjuvlyssna på åtminstone en minut från varje låt.
SVT har lagt upp minutklipp på sin sajt och då kan ni också avgöra själva om Tone Sekelius låt Rhythm of my show är egen och unik, eller en ripoff av förra årets supersuccé i Eurovision, spanska Chanels Slomo.
Tone Sekelius Foto: Janne Danielsson, SVT
Jag säger att låten är helt safe från att vara en låtstöld. Men det finns mycket tydliga drag, speciellt när Tone Sjunger titel-raden, jämför det med Chanels refräng så märker ni nog inspirationen.
Snyggt jobbat detta, Slomo är en hit och det ska bli spännande att se idag hur Tone gör detta på scenen.
Igår reste artisterna till Göteborg och genomförde sina torr-rep, där de fick gå igenom sina låtar med ljudutrustning, men i en gympasal eller liknande, med scenen upptejpad på golvet.
Idag kommer de få repa på scenen för första gången. Vi i pressen får inte vara på plats. SVT har stängt torsdagsrepen för oss. Istället kommer vi få videoklipp utskickat, av artisternas tredje och sista genomsjungning. Vi kommer också att få bilder från SVT:s fotograf.
Jag kommer givetvis att blogga om hur allt låter och ser ut utifrån det lilla vi får, men tyvärr kommer ni inte kunna få veta hur det verkligen går för artisterna när de intar Scandinaviums scen för första gången, eftersom SVT väljer att mörka detta och stänga oss ute från första repen.
Det här är en förändring som skett från pandemin och framåt och skadar bevakningen av tävlingen, leder till att SVT och artisterna får mindre uppmärksamhet och stör en hel del av dramaturgin i berättelsen från start till mål som är varje deltävling av Melodifestivalen.
Men jag ska göra mitt bästa för att uppdatera er om allt som går att berätta.
Och idag kan det handla om Elov & Benys korvmoj, till exempel. För i bidragsbibeln kan vi nu se att epadunk-duon kommer släpta upp både en korvmoj och en brinnande klotgrill på scenen.
Kan bli intressant!
Artisterna repar i startordning, en halvtimme vardera, Tone Sekelius börjar 10:05 och Jon Henric Fjällgren, Arc North feat Adam Woods avslutar 18:15 enligt schemat, så räkna med att jag rapporterar om artisternas rep från typ 10:30 fram till 19.
Startordningen sätts av Eurovision-producenten, men nu är det i alla fall lottat vilken semi och startordningshalva som respektive land kommer tävla i.
Bild: Eurovision / BBC
Sverige tävlar i den andra halvan av den första semifinalen, där bara 15 länder är med. I den andra semin tävlar 16 länder. Från båda semifinalerna går 10 låtar vidare, så det innebär att Sverige har en liten fördel från att vara med i första semin. Där behöver man bara slå fem länder för att kvalificera sig till final. I den andra semin måste man slå sex länder.
Kom ihåg också att Eurovision har gjort om reglerna efter förra årets juryfusk, så nu kommer det bara vara telefonröster i semifinalerna, jurygrupperna kommer in först till finalen.
I första semifinalen kommer vi tävla mot både Norge och Finland, men det innebär också att norska och finska tittare kommer rösta i den semin och det är till vår fördel. Både Norge och Finland brukar gilla våra svenska bidrag.
Vi får inte med oss Danmark, Estland, Island och Australien som hamnar i den andra semin.
I Eurovision delas ju alla länder in i olika grupper utifrån hur de brukar rösta på varandra, för att semifinalerna ska bli så jämna som möjligt och hälften hamnar i respektive semi. Men just Norge och Finland känns ändå till vår fördel, de andra länderna i vår ”pott” är lite mer nyckfulla i sitt Sverigestöd.
Nu finns det lite tv på vad Markus Larsson och jag tycker om veckans låtar efter uppspelningen, Markus pratar om en artist som skulle kunna fällas för doping medan jag undrar hur det är att ha sex i en Amazon. Japp. Så låter veckans bidrag! Och Markus utser veckans sämsta låt.
Två av akterna den här veckan har maxat uppställningen på scenen. I Melodifestivalen får man ju vara totalt åtta personer på scenen (inklusive kör i kuliss) och dessutom ha kören förinspelad. Huvudstämman måste dock framföras live, på eller bakom scenen.
Viktigt att tänka på är att de som maxat på detta sätt måste tänka om till Eurovision, där man visserligen numera får ha förinspelad kör, men också bara vara max sex personer totalt.
Tone Sekelius Foto: Janne Danielsson, SVT
De två akter som maxar är Tone Sekelius och Elov & Beny. Tones uppställning består av husdansarna Lisa Arnold, Lamin Camara Holmén, Kenny Lantz och Kim Pastor, ytterligare en dansare, Mateo Cordova Pomo. Dessutom Louise Wallentin som både dansare och kör på scen och Lars Säfsund som kör i kuliss.
Elov & Beny Foto: Janne Danielsson, SVT
Elov & Beny har också med sig tre av husdansarna, Lisa Arnold, Kenny Lantz och Kim Pastor och dessutom tre i kör, som slipper gömma sig i kuliss den här gången, Åsa Bergfalk, Simon Lingmerth och Lars Säfsund.
Jon Henrik-gänget har nästan maxat sin uppställning med totalt sju pers med i numret. Förutom Fjällgren, Arc North och Adam Woods så ska också dansaren Johanna Albertsson medverka på scenen. I kulissen körar Tobias Lundgren, William Segerdahl och Lars Säfsund.
William Segerdahl på P3 Guld 2020 Foto: Adam Ihse / TT
Det blir ”Idol”-bekanta William Segerdahls Mellodebut, även om det sker i kulissen. Han har ju också varit med och skrivit låten.
Men han är inte det enda kända ansiktet som gömmer sig i kulissen den här veckan. Även EMD:s Mattias Andréasson (även han med sitt ursprung i ”Idol” och även som soloartist) kommer att köra i kulissen på Rejhans nummer. Matte har ju varit med och skrivit Rejhans låt tillsammans med parhästen Albin Johnsén.
Albin Johnsén och Mattias Andreasson på Cancergalan 2015 Foto: Carolina Byrmo
Nu får vi höra alla låtar spelas upp en gång till. I bättre ljudkvalitet, tack gode gud. Jag kommer uppdatera det här blogginlägget med intrycken från en andra uppspelning.
Foto: Janne Danielsson, SVT Fotomontage: Sandra Wejbro
Tone Sekelius Rhythm of my show är riktigt snygg klubbpop, med ett drop i hooken där hon pratsjunger låttiteln. Budskapet om att vara sig själv och styra sin framtid känns igen från förra året och om de får till scenshowen till det här och bjuder tittarna på något som känns spektakulärt som förra året så bör det här bli en farlig finalkandidat. Smart också att låten lagts i tonarter där Tone kommer komma fram på ett bra sätt.
Loulou Lamotte gör Inga sorger och det är glad schlagerpop som inte riktigt fångar tag i mig mig vid andra lyssningen. Den bygger snyggt, men refrängen är inte så effektiv som jag hade velat. Och så saknar jag att det inte finns riktigt utrymme för Loulou att ta is så där som hon gör så himla snyggt. Men ni vet ju också att jag ofta ändrar mig fullständigt från uppspelning till sändning. Vi får se vad jag säger efter torsdagens rep också.
Rejhan sjunger Haunted och känslan vid uppspelningen är att det här riskerar att bli anonymt. Låten är fin, men utan tydligt id. Det här kommer hänga på att Rejhan gör en Bishara och griper tag i tv-tittarna med sitt framträdande så det inte går att motstå att rösta.
Elov & Beny gör exakt vad de ska göra i sin Raggen går. Med visselhook dessutom. Jisses. De sjunger om en ”brud” som tatuerat sin förra snubbes namn, de sjunger om sex i en Amazon och att ha rostad lök till sin korv med bröd. Det här är bonnigt och dumt och härligt och knäppt och jag skakar på huvudet åt texten, men kan inte låta bli att både skratta och sjunga med. Snoreffektivt och kommer absolut att bli en hit. Här tror jag att de kommer tjäna mest på att gå till Semifinal så att deras låt får släppas direkt. För att det tar sig vidare är jag säker på vid uppspelningen. Får se om jag ändrar mig efter repen.
Victor Crones Diamonds är upptempo edm-pop som är snygg, men också anonym. Det här hade kunnat sjungas av rätt många andra artister. Säg Robin Bengtsson, Paul Rey, Måns Zelmerlöw, Mattias Andréasson, och det hade låtit ungefär likadant. Generiskt helt enkelt. Den kan absolut ta sig vidare, för det är effektivt, men framför allt kan den hitta sin plats på reklamradiostationernas spellistor, för det är också oförargligt och inget som gör att man vill byta kanal.
Eva Rydberg och Ewa Roos gör mig lite besviken. Deras Länge leve livet känns som en mellanakt. Det är en revykuplett, men tyvärr utan humorn och den gnutta finess som ändå fanns i Rena rama ding dong. Visst kan det här bli roligt på scenen, när de här två damerna släpper loss. Men det ska till något otroligt extra för att dessa ”queens of the night” ska ta sig vidare den här veckan.
Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods och Where You Are (Sávežan) är effektiv jojk-edm. Jon Henrik kommer få publiken att rösta. Om Adam Woods kan leverera sången och känns säker på scenen lär det här segla till final.
Så där, det var den uppspelningen. Nu ska jag och Markus Larsson spela in tv så ni får höra vad han tycker också. Det kommer på Aftonbladet under dagen.
Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods gör låten Where You Are (Sávežan) där det samiska ordet betyder ”min lilla Sáve”, alltså Jon Henriks dotter.
Det här är snygg edm-jojk som borde vara självklar i final.
Men det kommer så klart att hänga på hur de bygger upp scenshowen. Nummer med en dj har ju inte gjort stora avtryck i tävlingen tidigare. Och Adam Woods som står för sången är ett oprövat kort. Blir han skräckslagen på scenen kan det bli svårt.
Adam Woods, Jon Hnerik Fjällgren, Arc North Foto: Janne Danielsson/SVT
Men Jon Henrik har en effektiv jojkslinga som kommer gripa tag och det här är något mer och annat än det Jon Henrik tävlat med tidigare, på ett riktigt bra sätt.
Det är inte den jojkschlager som Norge tävlade med för några år sen i Eurovision med Keiino, det här är modernare, snyggare och bättre tycker jag.