Jag tycker verkligen att bildlösningen och ljuset är helt fel när Anna Bergendahl kastar hatten. Effekten försvinner helt när ljsuet släcks samtidigt som hon kastar den. Och varför ska hon vara i ena bildkanten?
Foto: Robin Lorentz Allard
Anna har kämpat med att sätta alla de svåra tonerna i slutet under repen. Hon sätter det inte helt nu heller, men jag tycker att hennes energi gör att det inte märks så mycket. Bra öppning på kvällen!
Han kunde inte hålla sig, Oscar. Men varför envisas med att inte köra ”Nu kör vi!” och istället säga ”Nu ÅKER vi!”
Det är ju så uppenbart att meningen är helt rätt att köra igång programmet med. Så skit i idén att ni vill ta bort det klassiska.
Foto: Robin Lorentz Allard
Det var ett feltänk att ta bort det och det märker Oscar själv. På gårdagens genrep råkade han säga ”Nu kör vi” och kom på sig själv och sover över det. På dagrepet var där inget och nu en obegriplig justering av den klassiska taglinen.
I Friends har man byggt en arena inuti arenan för att kunna skapa Melodifestival-känsla när det är färre i publiken.
Parketten har skärmats av med stora tygstycken, en bra bit in på den fotbollsplan-stora ytan. Längs ena långsidan har man ställt upp en mobil läktare. Så de enda publikplatser som finns är främre och bakre parkett och en liten sidoläktare.
Det gör att artisterna kan känna av ett bra tryck här inne, även när det bara är några tusen i publiken. Det här är en smart lösning tycker jag.
Mellan poängutdelningarna får Oscar Zia lite vatten i greenroom. Gäller att hålla strupen fuktig. Studioman-Pierre assisterar.
Foto: Robin Lorentz Allard
Ikväll kommer ni få se poängen från den sista tittargruppen presenteras i rutan. Men de ska ändå försöka göra det ”spännande” för tittarna genom att inte fisa slutpoängen utan läsa upp semifinalisterna i tur och ordning och sen den sista finalisten.
Det hade gått att lösa mycket snyggare med en splittbild på alla tre som gått vidare medan Oscar Zia rabblade deras namn, för att få se deras gemensamma glädje tillsammans med resultatet.
När poängen ska delas ut får Oscar Zia påpeka att ”som ni sett tidigare kan rösterna skilja mycket mellan åldersgrupperna”.
Foto: Robin Lorentz Allard
På fredagsgenrepet påpekades detta till leda genom hela programmet. Det är åtminstone lite nedtonat på agrepet. Vi får se hur mycket de tjatar om det i kväll.
Efter att en låtsasfinalist utsetts får Oscar Zia dela ut nya appröster. Sen snabbrepris och så en sista mellanakt. Oscar Zia har fått en orange kostym på sig. Tydligen bestämt sen långt tidigare, men känns ändå som en bra Ukraina-stöttning ikväll.
Foto: Robin Lorentz Allard
Han ska överraska sin pappa i publiken ikväll, med en Italien-hyllning. Pappa Zia säger tydligen att det bästa alltid kommer från Italien och att hans favoriter bland Melllo-låtarna som inte vinner hade vunnit om de bara sjungits på italienska.
Oscar Zia öppnar med Det vackraste, Se mig och Underbart på italienska.
Sen kommer Nano in och gör en italiensk klezmer av sin Hold on. Igår var jag mest förvirrad, men det är en rät skön version faktiskt.
Foto: Robin Lorentz Allard
Jessica Andersson kontrar med Kalla nätter på italienska. Igår träffade jag henne på hotellet och hon skrattade lite över att det var roligt att få vara lite pausfågel i alla fall.
Foto: Robin Lorentz Allard
Och så Nanne Grönvall, som visserligen kommer har originalöronen från Avundsjuk ikväll, men det är inte originalkläderna, påpekade Melodifestivalens husdesigner Sebastian Löjdkvist före dagens rep.
Foto: Robin Lorentz Allard
De är nya, men så klart gjorde för att se ut som det gjorde när Nanne tävlade med den svenska versionen av Avundsjuk.
Foto: Robin Lorentz Allard
Alla fyra slutar med We are all the winners. Och tydligen är det punklegendaren Micke Alonzo från bland annat KSMB som översatt schlagertexterna till italienska, får jag viskat till mig.