Undrar ni vad som händer idag? Jo, artisterna har så kallade torr-rep inne i arenan. De får kära igenom sina låtar på scenen, men utan ljus och ljud och tv-fotografer på plats.
Jag fick precis en bild därinifrån.
Tobbe ”Trollkarl” Blom är på plats för att fortsätta öva med Liamoo för att få till den där elden i handen som han ska ha på scenen, men som under deltävlingen funkade varannan gång och inte i sändning.
Och Liamoo testar elden på scenen mitt bland Danny Saucedos och Medinas scengrafi. Ja, bilderna är suddig, men så får vi i pressen inte heller vara med där inne idag.
Nu verkar det brinna så bra att Liamoo måste blåsa och vifta med handen för att släcka elden.
Se nu inte till att sätta eld på konkurrenternas utrustning, Liamoo!
Danny Saucedo hade problem med framför allt de låga tonerna både under rep och i sändningen i sin deltävling och nu ser vi i en uppdatering i Mellopedia att han faktiskt bestämt sig för att ta in kör i kuliss till finalen, som så många av konkurrenterna ju använder.
Det blir hans medlåtskrivare, Kristoffer Fogelberg och Michel Zitron, som kommer stå i båset vid sidan av scenen och hjälpa Danny att trycka i med sången.
Även Jay Smith får förstärkning i kulissen under finalen. I deltävlingen hade han lillasyrran Maria Smith med sig och nu dyker även nästa lillasyster upp, Alice Smith, som också kommer hjälpa till och lägga kör i kulissen.
Jag vet inte om det är för att jag hoppas på en lite mer spännande tävling på lördag än vad oddsen förutsäger, men jag tycker att det här är lite intressant…
Vad oddsen säger? Att Marcus & Martinus har en promenadseger att hämta, att döma av hur spelbolagen just nu värderar slutresultatet på lördag. Så här ser sammanställningen på Eurovisionworld ut just nu:
Därför är det extra intressant att se att den låt som streamas mest på Spotify inte är spelbolagens oddsfavorit, utan Medina, som dessutom sjunker i rankningen och just nu inte ligger högre än 6:a enligt oddslistan.
Men när Spotify gick ut med måndagens streaming så har Medina istället dragit ifrån. ”Que sera” ligger på 243 624 streams. ”Unforgettable” har visserligen klättrat till andraplatsen, men med 220 805 streams har Medina utökat försprånget och lockade alltså nästan 23000 fler spelningar än förhandsfavoriterna.
Jag vill verkligen att det ska bli en spännande tävling på lördag, så jag greppar kanske efter halmstrån här, men jag tycker att det är spännande att följa.
Det här var oväntat. Jag var övertygad om att Marcus & Martinus skulle ha seglat upp i Spotify-toppen med en rätt solklar ledning.
Tvillingarna fick flest röster i den första röstningsomgången i lördags och tog den första finalplatsen i Mello och är också sedan länge de stora favoriterna att ta hem Melodifestival-segern enligt spelbolagen.
Men på Spotifys lista för söndagen, den första dagen när alla Mello-låtar fick spelas en hel dag, intar istället Medina och Que sera förstaplatsen!
På andra plats ligger Fröken Snusks Unga & fria som inte klarade av att ta sig vidare från finalkvalet och först på tredje plats ligger Marcus & Martinus med Unforgettable.
Här får vi säga att det skiljer färre än 7000 streams mellan Medina och Marcus & Martinus, men jag måste ändå säga att det här skakar om lite.
Dock har streamingen på Spotify inte entydigt pekat ut vinnare tidigare år. Exempelvis låg Wktorias Save me i topp på Spotify hela vägen till finalen 2016, men fick ändå se sig besegrad av Frans och slutade bara på fjärde plats i finalen.
Och Marcus & Martinus var visserligen tvåa i Mello förra året, men deras låt Air var inte den näst mest framgångsrika Mello-låten på Spotify efter Loreen, det var faktiskt Smash into pices med Six feet under.
Det är också intressant att 18 av de 20 mest spelade låtarna under söndagen faktiskt kommer från Melodifestivalen. Beyonces Texas hold’en har 15:e-platsen och Benson Boones Beautiful things 18:e-platsen, men övrigt är faktiskt Mello:
1. Medina
2. Fröken Snusk (ej i final)
3. Marcus & Martinus
4. Jay Smith
5. Lia Larsson (ej i final)
6. Liamoo
7. Smash into pieces
8. Danny Saucedo
9. Gunilla Persson (ej i final)
10. Dotter
11. Jacqline Moss
12. Cazzi Opeia
13. Maria Sur
14. Scarlet (ej i final)
16. Annika Wickihalder
17. Lisa Ajax
19. Klaudy (ej i final)
20. Elecktra (ej i final)
Den enda låt låt som inte tagit sig in på topp 100 är Melina Borglowe, men hon ligger ändå plats 118.
Här är övriga placeringar för Mello-låtarna på Spotifys topp 200 för söndagen:
28. Albin Tingwall
29. Adam Woods
31. Samir & Viktor
36. Chelsea Muco
43. C-Joe
51. Dear Sara
57. Lasse Stefanz
59. Kim Cesarion
62. Elisa Lindström
72. Clara Klingenström
93. Engmans kapell
118. Melina Borglowe
En sista snackis på efterfesten igår, Medinas pyro så klart.
Det snackades ju om de här bomberna, fontänerna, röken och fyrverkeriexplosionerna redan på efterfesten för en vecka sen.
Och nu har jag fått bekräftat prislappen för de här specialeffekterna.
Pyroteknik är otroligt dyrt. Och det man måste komma ihåg är att man betalar för varje gång det smäller, eller sprutar lite glitter ur en fontän.
Det är inte som annan rekvisita som har en engångskostand för att tillverka den och sen finns den där, som Klaudys vassrugg, Danny Saucedos pärleport eller Elecktras visserligen mycket påkostade klänning.
Förra året kunde jag berätta vad pyrotekniken kostade för de artister som tävlade i Eurovision i Liverpool, där Loreens avancerade rök med störta sannolikhet kostade SVT en kvartsmiljon. Och den som använde kolsyrekanoner fick punga ut med drygt 200 000 kronor för 15 sekunders specialeffekt, vid en av de två scenplatserna i Eurovision.
Riktigt så dyrt är inte Medinas pyro i Mello. Än i alla fall. Men det är inte långt ifrån.
Det man måste tänka på är att prislappen för Eurovision gäller semifinal och final, plus tre genrep inför varje och dessutom vid åtminstone ett av de två repen dessförinnan. Så alltså för att smälla av fyrverkerier vid 8 till 10 tillfällen.
I Melodifestivalen testas fyrverkerierna vid ett tillfälle under torsdagsrepet, och sen används de under fredagens genrep, och sen i sändningen, alltså totalt tre gånger.
Och nu har jag fått veta att notan för Medinas pyroteknik landat på hissnande 90 000 kronor. Plus moms. Bara för deltävlingen. Så över 100 papp alltså.
Så de (eller snarare skivbolaget) får räkna med att punga ut med minst lika mycket till för finalen. Och med tanke på att Friends är en så mycket större arena kanske man även behöver lägga till mer eld, explosioner, fontäner och fyrverkerier.
Det är en saftig nota. Men oj, vad jag älskar pyro! Jag hoppas de slänger in ännu mycket mer. kanske några snurreffekter och fler fontäner. Kör under hela numret, vet ja!
Den här lilla saken som behändigt stoppats in i garderoben på hotellrummen på artisthotellet.
Det är alltså inte en portabel högtalare som hotellet tillhandahåller för dem som vill ha efter efterfesten-fest. Det är en värmefläkt. Bara så att det inte uppstår några missförstånd till nästa gång….
En så här härlig efterfest måste ås klart följas upp med efter efterfesten-fest. Min första för i år! (Herrejisses, jag börjar kanske bli för gammal?)
Vissa valde helt enkelt att ge sig ut i Karlstad-natten, där minst ett av uteställena med 3-tillstånd erbjöd fri entré för alla med ackreditering, men det var också många som gick till olika hotellrumsefterfester.
En anonym kollega som vi kan kalla schlager-Stina rapporteras ha setts på Gunilla Perssons rum på kvalartisternas hotell, där flera ur Gunillas team hängde tillsammans med bland andra Marcus & Martinus härliga pappa Kjell-Erik.
Ett antal försvann upp på rum som tillhörde Jay Smiths gäng, vet jag.
Och nån (vi kan väl kalla honom skivbolagsmogulen nu när han har eget bolag och allt) hade varit förutseende som om det var 2014 all over igen.
10 minuter i stängning gjordes en expressbeställning i baren. Och plötsligt fanns det flaskor med cava, rödvin och öl i digra mängder att tillgå.
Så vi blev några härliga schlagerveteraner som dök in på Robert Skowronskis hotellrum för att lyssna på musik (årets låtar så klart!), älta resultatet, spekulera i finalen och vad som kommer hända nästa år.
Sånt där som bara vi, de allra nördigaste, kan prata om i evigheter. Och som man helst också bara vill älta om med den innersta kretsen (sin egen innersta krets alltså).
Det var dock tacksamt att schlager-Robban skulle hem med ett tidigt tåg, för då fick också vi andra anledning att säga tack och god natt och trilla hemåt på morgonkvisten, sisådär vid 04-tiden.
Det blev en sista bild i hissen, så där kom inte skivbolagsmogulen själv med på bilden, men vi tackar och bockar ändå, vin som är Schlagerfesten-Elaine och Anders, Held Management-Daniel och Hanna, Schlagerprofilerna Ken och så lilla jag då.
Till slut trodde nog vakten att han lyckats övertyga gästerna att festen var slut. Men tji fick han. Gänget på balkongen reste sig visserligen från sittstrejken, men sången fortsatte i trappen ner i ledning av Chelsea Muco.
Ni ser vakten längst bak, han skrattade så mycket när det här pågick, för det var liksom inget fylleslag, bara härlig feststämning.
Och nu var det trappan istället för balkongen som ockuperades för fortsatt festande, sjungande och dansande.
Fröken Snusk, Martinus Gunnarsen och Adam Woods dansade loss under Chelseas ledning.
Och sen började långdansen. Men inte ut från festen som vakten nog hoppades på. Nej, gänget gjorde en retfull rundtur i hela festlokalen medan de fortsatte sjunga, dansa, skratta och ha kul.
Det blev några extra varv innan de till slut dansade ut ur festlokalen. Och vakten kunde pusta ut.
Det blev en sittstrejk när festen stängde. På balkongen satt ett 15-tal personer och sjöng, sittdansade och fortsatte njuta av kvällen.
Den stackars vakten gjorde vad han kunde för att vänligt övertala de festsugna att faktiskt resa på sig och gå ner för trappen. Men inledningsvis såg det tröstlöst ut. Det hämtades till och med fler stolar medan sången fortsatte.
Vakten kunde inte låta bli att skratta när de började sjunga hans ord om att festen tagit slut och det var dags att stänga stället.
Det här var Chelsea Mucos gäng, i sällskap med Fröken Snusk och delar av Snusk-teamet, Martinus Gunnarsen och Adam Woods.