Mellan genomsjungningarna kommer en stylist in och justerar Ellens kläder.
– Det är lite fix här för de måste stå på exakta positioner för att allt ska bli som det är tänkt och ljuset måste se bra ut, så idag lär vi inte se det här som det ska se ut. På lördag däremot. Då både sjunger hon och har rätt nummer, säger Henric von Zweigbergk från scenen.
Foto: Robin Lorentz-AllardFoto: Robin Lorentz-Allard
Simon Peyrons kläder har fixats med säkerhetsnålar. Många säkerhetsnålar. På båda ärmarna. Det är med störta sannolikhet scenkläderna de repar i redan idag.
Simon Peyron börjar med rakt mot publiken. En meter framför honom står Ellen i profil.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Ellen Benediktson har svårt att inte skratta när hon ska mima till Emelie Fjällströms röst i kulissen.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Det här är en prata ut-ballad om allt det som finns under ytan. Stagingen är snygg och passar till låten, och här gäller det för Ellen och Simon att kännas som kärleksparet som behöver tala ut. Det är svårt att säga hur det funkar när Ellen bara mimar, men känslan är att de har lite att jobba på.
Nu informerar Henric von Zweigbergk från scenen om det som jag redan berättat om för er bloggläsare.
Ellen Benediktson kommer inte sjunga på dagens rep, istället kommer Emelie Fjellström stå i kulissen och sjunga Ellens leadsång medan hon markerar på scenen för att hitta rätt positioner.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Emelie Fjällström ingår i den kör i kuliss som Ellen och Simon Peyron redan har med sig, men nu får hon alltså ta huvudstämman.
Victor Crone får bara två genomsjungningar idag, eftersom hans team har fokuserat sin reptid på att få till de tekniska lösningarna som krävs för att numret ska funka.
Eller 2,1 rep blir det typ. För innehållet på skärmarna funkar inte när han ska sjunga, så han kommer bara en halv vers in i låten innan musiken stoppas.
– Så. Vi bryter där. Vi har lite fel på content. Nu laddar vi om, säger Henric von Zweigbergk i högtalarna.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Så Victor får ligga kvar och vänta.
Vinkeln på tv-kameran i öppningen är fortfarande på ett sånt sätt så Victor ser galen ut. Det tror jag är viktigt att få till, för tv-tittarna är de där första sekunderna urviktiga. De behöver få till kamerabilden rakt uppifrån, inte snett underifrån.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Det här är en snygg Avicii-pastisch med genomeffektiv refräng, som definitivt slåss om en finalplats den här veckan. Victor känns möjligen lite ensam på scenen när han klivit upp från liggande ställning.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Jag skulle överlag vilja ha mer ljus på hans ansikte och närmare bilder. Artister ska jobba med sina bästa features, och i Victors fall vinner looken över dansen. Kan vara läge att rensa bort lite danssteg över huvud taget här.
Här är förresten kedjorna i Victor Crones scenkläder som måste placeras helt rätt för att det inte ska se galet ut när han ligger ner i första delen av numret.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Jag tänker att det är dumt att ha såna detaljer i kläderna som gör att stylisten måste pilla i en evighet för att få det helt rätt innan Victor får börja sjunga…
Victor Crone ligger ner hela vägen genom halva första refrängen.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Öppningsbilden på tv-skärmarna ser inte klok ut, här måste de hitta en vinkel där Crone inte tittar snett nedåt i ett så där galet grodperspektiv där man ser ut som alla tjockiskinder i världen samlats på ens egen haka.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Själva effekten är ursnygg, där Victor ser ut att svepas in i vatten som inte blöter ner honom.
Foto: Robin Lorentz-Allard
När han väl reser sig upp rör han på sig betydligt mer än vi sett honom göra förut, varken i Mello 2015 eller i Eurovision för Estland förra året.
Foto: Robin Lorentz-Allard
I första genomsjungningen ser det nästan överdrivet ut och han känns inte helt bekväm i studsandet på scenen. Här gäller det att han hittar rätt balans för att få igenom låtens glädje i rutan utan att kännas antingen stelt obekväm, eller fullständigt övertänd.
Sången är inte heller helt ren i första genomsjungningen.
Victor Crone ska ligga i en väldigt exakt position på scenen. Därför tar det lite tid innan han får göra sin första genomsjungning.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Men skärmarna visar hur det är tänkt att det ska se ut när allt funkar. Victor ska alltså sjunga liggandes medan vatten ser ut att rinna ner, men vika av från hans kropp ohc hålla honom torr.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Mycket detaljrikt här också med Victors kläder och några kedjor som ska ligga exakt rätt på hans kropp, så att det ser ut som att han står upp så klart.
Efter en kort kaffepaus för SVT:s personal är det snart dags för Victor Crones första genomsjungning. Och på scenen projiceras en femkant i grönt där en mycket tydlig skugga syns.