Vi får alltså höra Thorsten Flincks version av Miraklernas tid. Det här är estradör-visa med talade textrader som ska passa Thorstens spruckna röst. För Mello-referenser kan vi nämna Björn Kjellman och Rikard Wolff.
Jag tror att jag faktiskt kommer kunna gilla den i Jan Johansens version. Han har höjt den ett tonsteg och låten höjs också vartefter låten pågår. Några höjningar är riktigt Eurovision-mässiga, även om det inte resulterar i några stora sångutfall i Thorstens fall.
Jag gillar refrängens ”jag ger mig jag ger mig jag ger mig”.
Klara Hammarströms Nobody öppnar veckans tävling. Det är mycket ord som inte har några slutkonsonanter, want och what blir båda wa i Klaras version.
Det här är midtempo-pop som nog kan bli ett snyggt shownummer på scenen. Känns kanske lite Shakira eller J Lo, men för Eurovision-fansen kanske en lite svagare version av Fuego helt enkelt.
Det här behöver hända på scenen för att jag ska gå igång på det. Det är liksom inte dåligt, bara lite platt.
Nu kom Anna Bergendahl till artisthotellet tillsammans med sitt gäng. Hon ska iväg på torr-rep om några timmar.
Men det var inte Anna som fick hotellets svit. Den gick istället till Annas boss, skivbolagschefen Maria Molin Ljunggren i bakgrunden. Hon vågade knappt säga det högt:
– Det måste vara för lång och trogen tjänst eller nåt. Eller kanske för att de vet att min låtskrivarman kommer i morgon och kan vara lite kinkig, säger hon med ett skratt.
Maria Molin Ljunggren drev under många år skivbolaget Lionheart tillsammans med maken Bobby Ljunggren och de var mycket framgångsrika i Melodifestivalen, med artister som Sonja Aldén, Shirley Clamp, The Poodles, Nanne Grönvall och Sanna Nielsen innan det bolaget köptes av Universal music.
Nu driver hon det relativt nystartade bolaget Freebird och hade förra året med bland andra Anna Bergendahl i tävlingen och så också i år.
Men jag ser ännu en anledning till att just Maria fått hotellsviten. Hennes bolag skulle också ha haft med Thorsten Flinck i tävlingen den här veckan. Men så blev det ju inte som bekant. Kanske är sviten ett litet litet plåster på såret efter att Maria har fått en hel del extrajobb i och med att man skulle hitta och övertyga en annan artist (Jan Johansen) att ställa upp i tävlingen.
Det är bolaget Blixten & co som bokar alla hotellrum till Melodifestivalens medverkanden. Oftast bokar de upp hela hotellet för att det ska finnas boenden till artister, dansare, skivbolagsfolk, smink och hår, Melodifestivalens redaktion och hela produktionen med scentekniker, tv-fotografer och så vidare.
Och rummen måste ju fördeles på något sätt. Men artisterna får oftast helt likadana rum för att ingen ska känna sig förfördelad. Hotellsviter brukar istället hamna hos personer som Christer Björkman. Och denna vecka alltså Maria. Det tycker jag att hon förtjänar!
– Min PT har precis kört ett rejält hårt träningspass med mig, säger Linda Bengtzing och fortsätter:
– Här är min PT.
Och det är det, men Bengtzings sällskap är framför allt också artist. Ida Redig tävlade ju i Melodifestivalen 2018 med låten ”Allting som vi sa”.
Jag blev mer än hyfsat förvånad när Linda ville presentera henne som sin personliga tränare.
Men nu är Ida Redig alltså här med Linda och pushar henne på gymmet. Och på scenen också om jag förstått rätt, för nu försvann de iväg för sitt torr-rep.
Thorsten Flinck kickades från Mello på grund av att han står åtalad för brotten olaga hot och skadegörelse.
Men det finns ingenting i Melodifestivalens regler som säger något som helst om en artists brottsliga förflutna eller vad man får, eller inte får ha gjort.
När vi frågade Melodifestivalens projektledare Anette Helenius i söndags vad som gjorde att man inte tyckte att Flinck kunde tävla samtidigt som man låtit andra deltagare med gedigna belastningsregister ställa sig på scenen så hänvisade hon till SVT:s värdegrund.
– Det är inte med i Melodifestivalens eget regelverk, utan det är SVT:s grundvärdering och egen policy, så det har säkert funnits under flera år sa Anette Helenius då.
Thorsten Flinck Foto: Lotte Fernvall
Men den där värdegrunden är inte nedskriven på papper. Allt är istället, som det nästan alltid är med SVT i allmänhet och Melodifestivalen i synnerhet, något som bestäms på känsla och för att undvika obehag, typ.
När vi bad SVT att få ta del av deras värdegrund, policy eller stadgar som Melodifestivalens redaktion alltså säger sig ta stöd i fick vi istället följande svar från presschefen Camilla Hagert.
”SVT har ingen policy där vi radat upp regler kring eventuella brott eller brottsprocesser gällande medverkande. Detta måste bedömas från fall till fall. Däremot står det i våra avtal med medverkande att SVT har rätt att lyfta en medverkande ur produktion om man bedömer att personen har agerat på ett sätt som kan påverka SVT:s trovärdighet.”
Det är alltså en klausul i de hemliga medverkandekontrakten som ledde till att Thorsten fick kicken. Inte något som är inskrivet i Melodifestivalens regler och heller inget som är inskrivet i nån värdegrund, policy eller grundvärdering.Om jag har förstått det rätt så fick SVT panik över vår rapportering om OVÖ:s ganska omfattande belastningsregister förra veckan. De blev tagna på sängen och hade ingen aning om det hela, eftersom de inte gör några egna bakgrundskontroller utan istället snicksnackar lite med skivbolag och management.
Det ledde till att de fick panik och när de upptäckte, två månader efter alla nyhetsredaktioner i hela landet, att Thorsten Flinck också står åtalad för brott bestämde de sig för att utnyttja den redlighetsklausul som alltså skrivits in i alla medverkandes kontrakt. Den som säger att man inte får agera på ett sätt som ”kan påverka SVT:s trovärdighet”.
Men då gällde det att kunna förklara och motivera varför en skulle diskas medan andra inte gjorde det.
Fler krismöten. SVT:s jurister blandades in för att analysera, och hitta bra formuleringar som kunde förklara de motstridiga besluten. Och då kom man på detta med värdegrunden. Att OVÖ tilläts tävla för att de avtjänat sina straff och därför ska ges en andra chans. Men Flinck, som alltså ännu inte dömts och formellt sätt alltså bara är misstänkt för brott även om han har erkänt gärningen, anses ”påverka SVT:s trovärdighet” och därför kunde diskas.
Jag får känslan att SVT:s trovärdighet påverkats ännu mer av det faktum att man nu kickat Thorsten Flinck i ett beslut som tyder på enorm godtycklighet.
Det är tydligt att Linda Bengtzing vill vara säker på att tittarna minns vem hon är på lördag.
Linda Bengtzing Foto: Lotte Fernvall
Hon har fyllt låttexten till hennes bidrag ”Alla mina sorger” med referenser till tidigare Mello-hits. Speciellt textraden: ”Alla flickor sa hur svårt kan det va” känns finurlig.
Förhoppningsvis sitter låten så där som ett slag i magen som en värsta schlagern också…
Jan Johansen ersätter alltså Thorsten Flinck i Melodifestivalen på lördag, men eftersom det här inte blev helt klart förrän i måndags så har han en hel del annat på sitt schema. Därför kommer han helt att missa onsdagens torr-rep, men också hela tirsdagens repetitioner.
”På grund av bokningar/åtaganden sedan tidigare kan Jan Johansen inte närvara på plats förrän på fredag. Detta innebär att han inte finns tillgänglig på plats under torsdagens artistpresskonferens”, skriver SVT:s pressansvariga i ett utskick.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Men Jan Johansen är fortfarande inskriven i repschemat på torsdagen. Det innebär troligen att SVT:s tv-fotografer, ljud- och ljustekniker och så vidare ändå kommer att repetera hans nummer. För repen är ju inte bara för artisterna. Dock oklart om någon ersättare ställer sig på scenen och vandrar igenom numret också.