Ace Wilder och Isa Tengblad jobbar med Malou Prytz, så jag såg till att få bild på hela hennes starka tjejgäng så klart. (Tack vare vår braiga fotograf).
Foto: Robin Lorentz-Allard
Det här är girlpower på riktigt. Precis som förra året kör Malou på ett team med bara kvinnor.
Välkomstfesten i Linköping hålls på en scen. Jajamensan. Alla artister har fått bord till sig själva och sina team. Vi andra har tåbord runt omkring här i Linköpings kongresshall.
Foto: Robin Lorentz-Allard
The Mamas är här så klart, med sina låtskrivare Herman Gardarfve, Melanie Wehbe och Patrik Sean.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Men allra först på plats var Sean Banan, som stadigt tagit plats i baren.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Vad Sean Banan ska göra här i Linköping är ännu högst oklart, men nåt Mello-relaterat måste det väl ändå vara?
Sista genomsjungningen nu. Felix är säker på scenen och numret är genomarbetat in i minsta handrörelse. Om det här inte går rakt till final på lördag så blir jag mycket mycket förvånad.
Foto: Robin Lorentz-Allard
och vi slutar bara åtta minuter sena dessutom. Inte så försenat som vi befarat. För nu är alltså repen över för idag och vi måste lämna arenan. Jag återkommer med mer blogg från välkomstfesten.
Felix har med sig husdansaren Lamin Holmén och de externa dansarna William Boo, Tony Brkic och Niklas Arleryd på scenen.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Det här är solklart veckans mest påkostade nummer. Men det är mycket dans, så Felix ska nog vara glad över att han ahr två på kör i kuliss osm kan hjälpa till i de mest dansiga partierna. Både Tony Ferrari och Daniel Jansson Stigberger står i kulissen och stöttar upp så att Felix kan ha fullt fokus på att leverera den snygga scenshowen.
Nu så, får vi se Felix Sandman för första gången. Han står i vitt medan dansarna har svarta kläder på sig framför den liggande led-skärmen.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Felix står i en position så att texter och effekter kan projiceras på honom och hans kläder. Det är snyggt. När han sjunger Boys with emotions kommer orden över hans kropp.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Det här är lite som Wiktoria Johansson som första året använde en liknande effekt på sin klänning. Det här är dock mycket enklare, eller kanske smartare, gjort, där det inte måste passa in exakt på hans kropp utan funkar på hans kläder.
Foto: Robin Lorentz-Allard
På skärmarna blir han dessutom tecknad vid några tillfällen. Det är också snyggt och väldigt effektfullt.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Enda som kanske skulle kunna ses som negativt här är att det är ett nummer som känns som en musikvideo. Hur snyggt som helst. Men brukar inte vara en hit bland tv-tittarna i Europa, lex Benjamin Ingrosso.
Hur som helst. Det här är utklassning i dyr känsla på scenen. Som dessutom passar perfekt till låten.
Inför sista genomsjungningen pratar Sonja Aldén igenom numret med SVT:s nummeransvariga Lotta Furebäck.
När Sonja hör ”pass på” tjoar hon till på scenen.
– Wooh.
Hon vet hur man trycker på med rösten och gör det. Sonja gör det hon kan bäst: sjunga. Men slutet är lite konstigt, med pianoklinkande som bara tystnar och där står Sonja medan det klingar ut.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Det här är ett så klassiskt traditionellt schlagernummer att Henric von Zwegibergk inte kan hålla sig för att avsluta hennes rep med orden:
Sonja Aldén gör ett klassiskt snyggt och varmt schlagernummer. Omgiven som av en upplyst väg och med ljuskägglor bakom sig.
Foto: Robin Lorentz-Allard
Sonja trycker i med rösten och får både fläktar och rök i den här mycket klassiska balladen som absolut lyfter med hennes säkerhet på scenen och rösten.
Nu kör vi gissningslek. Vilka tror att Sonja Aldén har sina scenkläder på sig redan nu. Eller att hon tänkte: ”Den här gamla trasan passar väl på ett torsdagsrep?”