Ingen lösning på lamp-katastrofen
avNej, de lycka inte få nån ordning på lampan: Sonja tvingas repa med trasig glödlampa. Katastrof. Ja, eller kanske nåt man kan leva med.

Nej, de lycka inte få nån ordning på lampan: Sonja tvingas repa med trasig glödlampa. Katastrof. Ja, eller kanske nåt man kan leva med.
Nu riggas för Sonja Aldéns nummer. Men herreminje! En lampa är ju trasig.
jag kan inte riktigt påstå med ärligt uppsåt att tumult utbröt på scenen. Ingen panik heller faktiskt. Men scenteknikerna försöker byta glödlampa. Det funkar ändå inte.
Hmm. Hur ska det här gå.
OVÖ har med sig alla husdansarna på scenen (Även om Lisa Arnold inte är med under dagens rep), Keisha von Arnold, Edin Jusuframic, Lamin Holmén och även en egen dansare, Adja Benita.
I sista genomsjungningen kommer en del av den där glädjen som jag efterlyst fram. Det känns att de blir varmare på scenen och bjuder på fler leenden. Det behövs.
Andra genomsjungningen nu. Vi får höra från Henric von Zweigbergk att en dansare saknas. Lisa Arnold kommer att ansluta i morgon.
Det här känns som det vill vara en vuxnare version av Monchos Cuba libre från 2018 som mer vände sig till barnpubliken. Det är samma gung och värme i texten och kan funka på lördag.
Men även andra genomsjungningen känns både rörig i tv-bilderna och ganska mycket nervösa blickar på scenen i jakt på rätt kamera. Det här kan kräva en nattmangling på hotellrummet där man övar övar övar kameravinklar så att det sitter i ryggmärgen.
Efter andra genomsjungningen går SVT:s nummeransvariga Sacha Jean Baptiste igenom kamerorna med killarna.
Nu visas scenkläderna upp på galge. Det svarta ser ut som en jacka i velour. Kan bli snyggt. Och orange har varit en favoritfärg.
OVÖ har ett scenbygge som rulats in på hjul på scenen. Grabbarna står på gröna plattformar i nivåer, och bakom finns en rigg av lysrör där dansarna kommer in.
Det här är ganska effektivt på scenen. jag komemr på mig själv med att nynna med i princip direkt.
Samtidigt är första genomsjungningen ganska rörig på scenen. Det är mycket kameramissar och inte så mycket glädje som den här låten skulle behöva utstråla.
Det har de så klart tid på sig att bygga upp. Det här var bara en första genomsjungning.
Såg ni förresten? Man måste älska ett riktigt hårkaos på Melodifestivalens scen. Så givetvis bjuckar jag på en inzoomning.
Malous klon Maria Avatare (coolt efternamn för en klon) svänger rejält med håret när hon dansar. Snyggt!
Jag var inte helt övertygad vid uppspelningen igår. Men malou Prytz låt Ballerina känns som en hit. Numret är lite suggestivt utan att bli för mörkt. Hon är stensäker. Och den där lökiga effekten varar bara i nån sekund. Blinka och den är borta så kan den vara där eller så kan man mista den.
Det känns att det här är första repdagen i arenan för såväl SVT-personalen som artisterna. Jusst nu ligger vi ungefär 20 minuter efter i repschemat. SVT brukar vara stenhårda med att hålla tiderna. Men första veckan kommer saker kännas skakigare. Så är det bara. Får se om tiden kan jobbas in eller om vi blir så här sena.
Andra genomsjungningen nu för Malou Prytz. Hon är väldigt säker på scenen. Men den där specialeffekten känns feltänkt och blir inte alls så snygg som den skulle kunat bli om Malou bara gått upp i rök och virvlat iväg till att bli en klon av sig själv.
Det här kommer de behöva jobba på.
För det blir väldigt snyggt i övrigt med Maria Avatare som en klon av Malou Prytz som får symbolisera texten om att hon dansar som en ballerina när hon är ensam.