Edward af Sillén ger instruktioner
av
Efter första genomsjungningen går Robert Gustafsson direkt av den främre scenplattformen. Längre bak på scenen möter regissören Edward af Sillén upp och ger instruktioner.

Efter första genomsjungningen går Robert Gustafsson direkt av den främre scenplattformen. Längre bak på scenen möter regissören Edward af Sillén upp och ger instruktioner.
Rolandz går sist ut ikväll och repet är nog en kvart försenat ungefär. Robert Gustafsson har inte sina scenkläder på sig idag. Men ändå något som passar Roland Järverup så klart. Känns som ett hopkok av avlagda Roland-outfits.
Robert Gustafsson har varit förkyld i några dagar, men det märks inte på scenen. Han kör på i första genomsjungningen.
Scenteknikerna försöker fixa till Benjamin Ingrossos ljusrör, men får ingen ordning på det på flera minuter. Antingen stängs de helt av, elelr så är de bara skarpt vita.
Till slut säger studiomannen ifrån. För repet måste fortsätta.
– Nu kommer vi köra med lite deformerade rör där, men det får vi leva med nu så lagar vi det sen, säger Henric von Zweigbergk från scenen.
Han började precis sjunga sin tredje omgång när de fick bryta allt. För det verkar som att delar av ljusriggen i Benjamins solarie-scen plötsligt fått strul med ljuset.
Benjamin går igenom numret med sin koreograf Zain Odelstål.
Och från scenens sida ropar nån i hans team om hur han sjunger andra versen:
– Du gör bendar där. Kör den som vanligt bara den här gången.
De vill höra hur det låter för att avgöra hur han ska sjunga den.
Det är svårt att fånga på bild exakt hur snyggt det här numret är på scenen. Lysrören skiftar ju i färg, men alla är ju i samma färg hela tiden. Men på bild blir det så här.
Benjamin sätter varenda steg och varenda blick, känns det som i andra genomsjungningen.
Nu är Benjamin Ingrossos enorma solariebädd på scenen. Han går igenom numret innan han kör.
Det är som att jag glömt hur bra det här numret är trots att jag sett det flera gånger sedan deltävlingen.
Nu förstår jag varför Benjamin fortfarande är favorit till segern.
När han liksom Michael Jackson-stönar på precis rätt ställen, och nickar med huvudet så faller allt på plats.
Det här numret är verkligen Eurovisison-snyggt.
Till tredje genomsjungningen är Margarets kimono tillbaka igen. Det verkade under presskonferensen som att de inte var helt överens i hennes team om vad hon ska ha på sig på lördag. Vi får se under fredagens genrep vad hon väljer att ha på sig då.
Nu får vi se pyrot i numret också. Det är lite fontäner och smällar. Ganska snällt. Det är så kallt i arenan nu så jag gärna fått lite mer värme.
I andra genomsjungningen har Margaret tagit av sig kimonon och har bara den röda toppen och byxshortsen med strumpebands-benvärmare.
Hon känns lite oengagerad under andra genomsjungningen. Eller kanske snarare att hon tar det lugnt. För jämfört med första genomsjungningen så känns hon lite loj som att luften gått ur henne på scenen.
Nu har Margaret skippat sina influencers från skärmarna efter Andra chansen.
Så här sa hon till min kollega Andreas under presskonferensen:
– Vi kommer ändra lite, till röda byxor och top och i LED-skärmarna. Där går vi tillbaka till cabanan. Vi har en liten influencer kvar, en söt som äter bananer. Det är final och vi vill gå tillbaka till vad sången handlar om, att ha kul i min cabana.
Så på skärmarna ser man Margarets Cabana igen. Men nu med en liten apa som mumsar på godsaker.
Så att man kan ”go ape in my cabana” på riktigt.