Lasse Stefanz har en hel brygga med sig
avNu har vi slläppts in i arenan igen och här har det hunnit byggas en hel brygga på scenen.
Nu har vi slläppts in i arenan igen och här har det hunnit byggas en hel brygga på scenen.
Det är nästan obehagligt hur jag lyckats sno Olle Jönssons stil rakt av, tycker ni inte?
Eller så är det bara vår fotograf Jimmy Wixtröm som haft alldeles för mycket tid över som vanligt…
Orginalbilden här:
Nu träffade vi nyss Thirsty och Scarlet på artisthotellet. Scarlet hade haft lite bråttom till en intervju så hon hann inte riktigt klä på sig.
Under rocken har hon bara en body, men tänkte att det inte gjorde så mycket med tanke på att hon ändå skulle ha just den långa rocken över.
Tills Thirsty börjar slita i linningen och säga till henne att hon skulle visa benen under intervjun. Det var på gränsen till nakenchock där helt enkelt.
ESKILSTUNA. Plattformen är utbytt mot en flygel – men annars är det något bekant över Dotters nummer.
Efter en första repetition jämförs scenshowen nu med Loreens ”Tattoo”.
– Loreen hade ett fantastiskt nummer, så det är ju smickrande att i så fall jämföras med det, säger Dotter.
Johanna ”Dotter” Jansson, 36, börjar omgiven av rök på scenen. Hon ligger ner, på sidan, på rygg och reser sig upp i sittande ställning.
Känns det igen?
Efter en första repetition på Melodifestival-scenen i Eskilstuna var det många som tyckte sig känna igen Loreens ”Tattoo” i Dotters scenshow.
Plattformen är utbytt mot en flygel, som dotter ligger på, sitter på och ställer sig på.
Positioner, rörelser och maner på scenen jämförs också med Loreens Eurovision-vinnande nummer från förra året, även om det inte finns något tak ovanför Dotters flygel och delar av scenshowen också utspelar sig vid sidan av flygeln.
Däremot är den mörklagda scenen delvis fylld med rök, och likheter finns även likheter finns även i Dotters scenkläder.
Hon har valt kroppsnära, med revor och länga ärmar som sträcker sig ut över händerna. Precis som Loreen hade både i Melodifestivalen och Eurovision. Där Loreens klädval gick i mer naturnära och beige så har Dotter valt en mer grå färgskala.
Och händerna då? Loreens decimeterlånga kloliknande lösnaglar blev ju lite av ett signum förra året. Där har Dotter tonat ner sig lite, men visst finns likheterna även där, med specialgjorda naglar och mängder med ringar för att också dra fokus till händerna.
Dotter blir själv förvånad när hon hör liknelserna.
– Jaha! Jag har ju haft den här visuella visionen sedan jag skrev låten när jag va höggravid hösten 2022. Jag och Dino (Medanhodzic, Dotters sambo, reds anm) blev klara med låten precis innan hon föddes och då skapades hela min vision om att ligga på en flygel, eftersom låten skrevs på mitt piano. Så hela idén byggde på att göra ett nummer på en flygel, säger hon.
– Hur som helst, Loreen hade ett fantastiskt nummer, så det är ju smickrande att i så fall jämföras med det. Jag har inte själv haft en tanke på att visionen för mitt nummer på nåt vis skulle va likt Loreens, för mig är det två helt olika låtar och nummer.
Tredje genomsjungningen nu och Danny känns mer som en edm-dj som vevar armen i luften medan han sjunger med i en låt än den show-Danny som vi sett förut.
Nu låter sången bättre, men faktiskt bara marginellt. Kanske skulle han ta in nån i kulissen ändå?
Han spexade inte lika mycket nu och det här kommer att bli snyggt. Men det känns lite oväntat varje gång som portalen faller bakåt, som att det inte är meningen utan ett misstag.
Konstigt detta. Jag behhöver se det fler gånger för att veta vad jag tycker.
Nu är det lång paus på några timmar när programledarna ska repa, så vi i pressen får inte vara kvar i arenan längre. Jag uppdaterar bloggen om det händer något. Annars är jag tillbaka med Lasse Stefanz rep vid 17.
Låtskrivaren Michel Zitron är med i arenan och mellan genomsjungningarna ropar Danny upp honom på scenen. han verkar vilja prata om fraseringar i låten, för Michel hjälper honom att ta några toner.
Danny har gjort sin beskärda del av Mello-rep, så han vet vad som gäller och kan kosta på sig att spexa och leka lite. Som när han jonglerar med mikrofonen.
Andra genomsjungningen sjunger han mer, men det är som att han är tillbaka i den där mellanakten på Mello-scenen förra finalen, när han satte på sig en rosa mössa och mest fånade sig genom framträdandet.
Visst är det bara en repetition, men jag är inte säker på att han tar den på allvar, utan mer leker och spexar.
Visst, om han är säker på allt så har han utrymme att leka här. men jag skulle vilja se hur det här numret faktiskt ska se ut och höra honom leverera sången som den ska vara. För nu låter det rent utav illa i vissa toner.
Och med tanke på mellanakten som han bara lallade bort i Sveriges största tv-program för ett år sen, så blir jag lite nervös över att det här kan slarvas bort på samma sätt.
Danny får en kram av Jennie Widegren innan det är dags att sjunga igen.
Sen hinner han spexa lite för kamerorna och köra lite röstövningar innan det är dags att sjunga igen.
Nu är Danny Saucedo på scenen. Han fick precis syn på mig och vår fotograf Jimmy och hälsade lite snabbt.
Han står framför en portal som är lutad utåt som att den skulle kunna falla när som helst. Och en trappa upp genom öppningen.
På scengolvet skapas cirklar runt honom i de första textraderna. Och då rätas också portalen upp på scenen.
Han kliver upp på trappan och sjunger första refrängen där innan han tar några steg ned igen coh sätter sig på avsatsen.
På både portalen och led-vägarna ändras miljön runt honom till olika psykadeliska mönster parat med nån form av grekisk (?) naturvärld.
Och i slutet faller hela portalen bakåt medan Danny studsar upp på trappan.
Det är en låt med mycket energi och Danny studsar runt när han sjunger den, men till skillnad från tidigare gånger han tävlat så är det inte ett genomkoreograferat nummer.
Danny sjunger inte fullt ut i första genomsjungningen och jag är inte riktigt säker på vad jag precis har sett. Det här behöver jag se fler gånger för att ta in, tror jag. Är det en vinnare? Jag vet inte.