Är det okej att självkörande bilar har ihjäl folk?
avVi satt i en snigellångsam bilkö in mot San Francisco. Helt igenkorkad motorväg, vid rusningstid. Och började snacka självkörande bilar. Hade dom bara funnits här på motorvägen skulle vi suttit fyra i varje bil, trafiken flyta, vi skulle redan varit inne i stan.
Vi kom in på urspännade etiska diskussioner om de självkörande fordonen.
Hur ska man programmera en bil? Hur ska fordonet reagera om ett barn springer ut på vägen? Ska det väja och köra på ett pensionärspar bredvid, eller köra in i en bergvägg och skada passagerarna i bilen?
Såna tankar är mindbending. Vem bestämmer över liv och död när en självkörande bil ska programmeras? Vem ska mejas ner och vem ska klara sig?
Här i USA dör 30 000 människor i trafikolyckor varje år. En svensk småstad. Och vi accepterar. Trafiken kräver offer och vi köper det.
Men bara om det är människor som kör ihjäl andra människor. Vad tror ni skulle hända om en självkörande bil körde ihjäl folk? Det hade blivit en oerhörd skandal antagligen, right?
Vi vet att självkörande bilar är bättre på att köra trafiksäkert. Ingen mänsklig faktor där. Självkörande fordon skulle garanterat minska dödsfallen i trafiken, men räcker det att dom fixar jobbet dubbelt så bra som mänskliga förare, bara kör ihjäl några tusen varje år?
Vi snackade fram och tillbaka, vi hade ju en hel del tid på en igenkorkad motorväg.
Hursomhelst, det kommer dröja ett tag innan vi får snabba självkörande bilar. De första som är ute och rullar på vägarna är lika söta och dumma som självgående gräsklippare.
Det sa Peter Georén från KTH när vi snackade framtidens fordon i ABMorgon i morse.
Här kan ni se klippet.