Uberstrejken floppade – med guldkant
avOm helgens Uberstrejk floppade? Ja, skulle jag säga. De flesta Uber-bilar rullade som vanligt. Men nu måste Uber ändra storyn om sig själva. För tugget om frihet, pengar, flexibilitet och du-är-din-egen-boss på jobbet som bara är bäst, har visat sig vara lögn.
Strejkande Uber-chaffisar har pekat på gig-ekonomins baksida.
I helgen laddade Uber-chaufförer i städer som San Francisco, Chigaco, Boston, Houston och Los Angeles för strejk. Självutnämnde strejkledaren Abe Husein från Kansas city uppmanade chaufförer från hela landet att lägga ner jobbet fredag till söndag. Ju fler bilar som stod still, desto bättre.
Allt handlade om att sätta press på Uber och ge förarna bättre villkor.
Själv flög Abe Husein in till San Francisco och demonstrerade med ett hundratal andra Uberförare (vissa maskerade) framför Ubers högkvarter på Market street. Medierna var där och Husein eldade på framför kamerorna. Men några Uber-chefer syntes inte till.
Online-taxijätten uppmärksammade knappt strejken. En ögonbrynshöjning och en suck, liksom.
Att det var enormt svårt att organisera en brokig skara Uberchaufförer blev tydligt. Ingen vet riktig hur många som deltog. Innan strejken tog fart hade 12.000 chaufförer anmält sig som strejkare på facebooksajten. Men det är bara en bråkdel av Uberförarna i USA, över 160 000 enligt en rapport från förra året.
Strejkledaren själv fick ta emot en hel del spott från Uber-chaffisarna. Hans kaxiga och stridslystna stil går inte riktigt hem – inte i medierna heller. Han framstår mest som en testosteronstinn gaphals, som med vassa metoder vill få uppmärksamhet. Han uppmanar strejkarna att skapa fejk-konton, beställa bilar och sen inte dyka upp. Eller parkera vid flygplatsen utan att slå på sin app för att hindra andra förare att få kunder.
Men när vi chattade över Facebook på söndagkvällen var han nöjd med sin insats.
”Det gick jättebra. I många städer syntes strejken, det fanns ont om chaufförer och taxorna blev tre gånger så höga”, skrev Abe Husein.
”Nästa steg är att starta en fackförening för Uber-förarna”, fortsatte han.
”Det blir den allra första och det handlar om att ge förarna en röst. De som inte deltog är svikare och borde skämmas.”
Många förare hade inte ens hört talas om strejken, och fattade inte ens att det var strejkbrytare. Men trots det, strejken hade en effekt:
Ubers egen glättiga bild av jobben de erbjuder har fått en knäck. Ramsan om att tusentals förare använder företagets app för att kunna tjäna pengar, vara sin egen boss, åtnjuta frihet, flexibilitet och nå sina egna mål är inte hela sanningen. Det finns en baksida av den nya gig-ekonomin som inte är lika attraktiv. Det har de strejkande Uber-förarna visat i helgen.