Startsida / Inlägg

”Call of duty” väcker oro med fejkad larmrapport om terroristattack

av Jonas Högberg
Black_Ops_3_

Singapore har drabbats av en terroristattack, stod det att läsa i sociala medier i tisdags.
Men det stämmer inte – det är en fejkad nyhet som som pumpades ut via det officiella Twitter-kontot för ”Call of duty”.
Nu sågas den virala reklamkampanjen hårt.

Nej, Singapore har inte skakats av en stor explosion eller en påstådd terroristattack.
     Men många lurades att tro det när ”Call of duty”-seriens officiella Twitter-konto bytte skepnad under gårdagen.
     En kort period utgav sig kontot för att vara en nyhetsbyrå med namnet Current News Aggregate och taglinen ”Vi ger dig riktiga nyheter”. Samtidigt twittrade man om en påstådd terroristattack som ska ha tvingat regeringen i Singapore att utfärda militärt undantagstillstånd.

Deprimerande
     Många blev förklarligt nog förvirrade och i vissa fall upprörda. Nu kritiseras Activision, spelföretaget som äger ”Call of duty”-serien, av pressen för tilltaget.
     – Man har utnyttjat människors empati och rädslor för att få retweets och fler förhandsbokningar. Det är deprimerande, skriver IGN:s Mitch Dyer.
     – Activision borde skämmas för den här smaklösa reklamkampanjen. Metoden var taktlös eftersom det hela lätt kunde uppfattats som en sanning och skapat panik bland folk, skriver Kyle Sledge på Gamerant.

Inte enda kontroversen
     I skrivande stund finns de aktuella tweetsen fortfarande kvar, men kontot har nu bytt namn till ”Call of duty” igen och förklarat att det hela var fiktion.
      Det här är långt ifrån första gången som ”Call of duty” hamnat i blåsväder. Den förmodligen största kontroversen hittills kretsade kring ett uppdrag i ”Call of duty: Modern warfare 2” där man spelade som undercover-soldat i en rysk terrorgrupp.  Under uppdraget massakrerades civila på en flygplats, vilket spelaren själv gavs chansen att bidra till.

Missa inga spelnyheter eller trailers – följ Spela på Facebook.

Jonas Högberg

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB